
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 224 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788370725853 |
Data: | 2025-04-04 |
22.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Treść rozprawy stanowi właściwe rozwinięcie zamierzonego celu: uzasadnione naukowo podniesienie sposobu nauczania i uczenia się, tak na poziomie akademickim jak również w zakresie szkolnictwa ogólnego.
E-book „O lepszą jakość uczenia się” - Wydawca: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Cena 22.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
PRZEDMOWA. Uczyć się – nauczać – skutecznie i z radością - Ks. prof. zw. dr hab. Janusz Tarnowski 11
WPROWADZENIE 13
I. NAJNOWSZE OSIĄGNIĘCIA W UCZENIU SIĘ 15
1. Zagadnienia wstępne 15
2. Uczenie się jako permanentny proces rozwoju człowieka 24
3. Ewolucyjna rewolucja w uczeniu się 35
4. Droga do kreatywności 44
5. Uczyć się najwcześniej jak to możliwe 47
6. Sukces w uczeniu się źródłem radości 49
7. Rozpoznanie własnego stylu uczenia się i skorelowanie go z różnymi rodzajami inteligencji 52
8. Pomoc w uczeniu się w szczególnych sytuacjach losowych 62
9. Inne propozycje z zakresu technologii uczenia się 65
10. Uczyć się umiejętności życia 76
a) Uczenie się i rozwój przez współpracę z innymi 76
b) Uczenie się z myślą o rozwoju osobowym człowieka 86
II. ZAKORZENIENIE W HISTORII 93
1. Zagadnienia wstępne 93
2. Chiny 95
Konfucjusz (551 – 479 przed Chr.) 95
3. Starożytna Grecja 96
Pitagoras (570 – 504 przed Chr.) 96
Sokrates (470 – 399 przed Chr.) 97
Platon (428/427 – 347 przed Chr.) 99
Arystoteles (384 – 322 przed Chr.) 101
4. Czasy nowożytne 102
Jan Amos Komeński (1592 – 1670) 103
John Locke (1632 – 1704) 106
Johann Heinrich Pestalozzi (1746 – 1827) 107
5. Oświecenie 109
Jean Jacques Rousseau (1712 – 1778) 109
Immanuel Kant (1724 – 1804) 110
Johann Friedrich Herbart (1776 – 1841) 112
6. Wybrane koncepcje uczenia się przełomu XIX i XX wieku 114
John Dewey (1859 – 1952) 115
Georg Kerschensteiner (1852 – 1932) 118
Helene Parkhurst (1887 – 1932) 120
Metoda projektów Johna Alforda Stevensona (1886 – 1949) 122
Metoda ośrodków zainteresowań Owidiusza Decroly’ego (1872 -1932) 123
Metoda nauczania łącznego Karola Linkego (1884 – 1932) 125
Metoda Celestyna Freineta (1896 – 1966) 126
Koncepcja systemu Marii Montessori (1870 – 1952) 130
Szkoły waldorfowskie Rudolfa Steinera (1861 – 1925) 138
7. Naturalizm pedagogiczny 141
Eduard Claparede (1873 – 1940) 141
Zygmunt Freud (1856 – 1939) 143
Alfred Adler (1870 – 1937) 144
8. Socjologizm pedagogiczny 147
John Watson (1878 – 1950) 147
III. Z WŁASNEGO WARSZTATU UCZENIA SIĘ 149
1. Zagadnienia wstępne 149
2. Wybrane wypowiedzi studentów Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie 150
Trudności wychowawcze jako jeden z głównych czynników obniżających poziom kształcenia w szkole - Małgorzata Kaszyk 150
Konieczne i elementarne warunki optymalizacji procesu uczenia się - Agnieszka Wilczek-Dębska 160
Znaczenie pochwały ucznia w jego motywowaniu do radośniejszego zaangażowania w obowiązki szkolne - Paweł Sikorski 168
3. Wybrane wypowiedzi studentów Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego w Warszawie 173
ZAKOŃCZENIE 217
Summary 219
Bibliografia 221
WPROWADZENIE 13
I. NAJNOWSZE OSIĄGNIĘCIA W UCZENIU SIĘ 15
1. Zagadnienia wstępne 15
2. Uczenie się jako permanentny proces rozwoju człowieka 24
3. Ewolucyjna rewolucja w uczeniu się 35
4. Droga do kreatywności 44
5. Uczyć się najwcześniej jak to możliwe 47
6. Sukces w uczeniu się źródłem radości 49
7. Rozpoznanie własnego stylu uczenia się i skorelowanie go z różnymi rodzajami inteligencji 52
8. Pomoc w uczeniu się w szczególnych sytuacjach losowych 62
9. Inne propozycje z zakresu technologii uczenia się 65
10. Uczyć się umiejętności życia 76
a) Uczenie się i rozwój przez współpracę z innymi 76
b) Uczenie się z myślą o rozwoju osobowym człowieka 86
II. ZAKORZENIENIE W HISTORII 93
1. Zagadnienia wstępne 93
2. Chiny 95
Konfucjusz (551 – 479 przed Chr.) 95
3. Starożytna Grecja 96
Pitagoras (570 – 504 przed Chr.) 96
Sokrates (470 – 399 przed Chr.) 97
Platon (428/427 – 347 przed Chr.) 99
Arystoteles (384 – 322 przed Chr.) 101
4. Czasy nowożytne 102
Jan Amos Komeński (1592 – 1670) 103
John Locke (1632 – 1704) 106
Johann Heinrich Pestalozzi (1746 – 1827) 107
5. Oświecenie 109
Jean Jacques Rousseau (1712 – 1778) 109
Immanuel Kant (1724 – 1804) 110
Johann Friedrich Herbart (1776 – 1841) 112
6. Wybrane koncepcje uczenia się przełomu XIX i XX wieku 114
John Dewey (1859 – 1952) 115
Georg Kerschensteiner (1852 – 1932) 118
Helene Parkhurst (1887 – 1932) 120
Metoda projektów Johna Alforda Stevensona (1886 – 1949) 122
Metoda ośrodków zainteresowań Owidiusza Decroly’ego (1872 -1932) 123
Metoda nauczania łącznego Karola Linkego (1884 – 1932) 125
Metoda Celestyna Freineta (1896 – 1966) 126
Koncepcja systemu Marii Montessori (1870 – 1952) 130
Szkoły waldorfowskie Rudolfa Steinera (1861 – 1925) 138
7. Naturalizm pedagogiczny 141
Eduard Claparede (1873 – 1940) 141
Zygmunt Freud (1856 – 1939) 143
Alfred Adler (1870 – 1937) 144
8. Socjologizm pedagogiczny 147
John Watson (1878 – 1950) 147
III. Z WŁASNEGO WARSZTATU UCZENIA SIĘ 149
1. Zagadnienia wstępne 149
2. Wybrane wypowiedzi studentów Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie 150
Trudności wychowawcze jako jeden z głównych czynników obniżających poziom kształcenia w szkole - Małgorzata Kaszyk 150
Konieczne i elementarne warunki optymalizacji procesu uczenia się - Agnieszka Wilczek-Dębska 160
Znaczenie pochwały ucznia w jego motywowaniu do radośniejszego zaangażowania w obowiązki szkolne - Paweł Sikorski 168
3. Wybrane wypowiedzi studentów Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego w Warszawie 173
ZAKOŃCZENIE 217
Summary 219
Bibliografia 221