pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

O człowieku tendencyjnym. Obraz nowego człowieka w propagandzie komunistycznej w okresie Polski Ludowej i PRL 1944-1956

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej
Format: pdf
Ilość stron: 672 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788322729892
Data: 2024-11-20
63.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Podstawowym celem książki jest wykazanie, że paradygmat nowego człowieka nie przynależy wyłącznie do refleksji komunistycznej, jak chca tego niektórzy, a pewne elementy jego postaci są uniwersalne i wielokrotnie przywoływane w towarzyszącej nam grze kulturowej. Ponadto książka ma dowieść, że nowy człowiek i homo sovieticus to dwie różne, choć nieantytetyczne figury. Należy też zastanowić się nad tym, czy popularna teza o absolutnym zakłamaniu propagandy jest prawdziwa. Wydaje się raczej, że władza często ujawniała swoje preferencje wprost, ogłaszając, w czym upatrywała własnego interesu oraz jak interpretowała dobro państwa, społeczności, jednostki.

E-book „O człowieku tendencyjnym. Obraz nowego człowieka w propagandzie komunistycznej w okresie Polski Ludowej i PRL 1944-1956” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 63.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp 7

Rozdział I. Uwagi wstępne do teorii „nowego człowieka” 26

Rozdział II. Długie trwanie 45
Koncepcja nowego człowieka w historii 45
Wychowanie narodowe i państwowe od początku XX wieku do 1939 roku 67
Nowy człowiek w myśli założycieli marksizmu 88
Nowy człowiek w polskiej myśli socjalistycznej 104
Nowy człowiek w myśli KPRP i KPP 117
Nowy człowiek w Rosji carskiej i Związku Radzieckim lat 30. XX wieku 134
Koncepcja nowego człowieka w Polskiej Partii Robotniczej do lipca 1944 roku 155

Rozdział III. Główne determinanty ewolucji systemu 168
Konfiguracja wstępna 1944 –1946 168
Projekt właściwy 1947–1954 189
Załamanie wizji 1955–1956 215

Rozdział IV. Nośniki i instrumenty propagandowej kreacji 224
Język –metafory 224
Prasa 241
Literatura piękna 254
Książka i broszura 277
Film 283
Plakat 302

Rozdział V. Model normatywny 318
Kto może zostać nowym człowiekiem? 318
Elementy światopoglądu 325
Wykształcenie 325
Patriotyzm 338
Wybrane wartości 352
Świat zewnętrzny 370
Moralność 389
Religia 400
Homo Faber 404
Kolektywizm 426
Kultura –tradycja 459
„Prywatność” 484
Kobieta 484
Rodzina – małżeństwo –dziecko 497
Obyczajowość osobista 514
Fizyczność 527
Bolesław Bierut. Życie i działalność –historiografia polityczna 535

Rozdział VI. Dekonstrukcja nowego człowieka –próba zarysu 545

Rozdział VII. Homo sovieticus jako rzeczywisty skutek inżynierii 565
Homo sovieticus – archetyp 565
Postulaty badawcze 580

Zakończenie 600
Bibliografia 608
Indeks osób 650