E-book:
Nowoczesność w polonistycznej eduk@cji. Pytania, problemy, perspektywy

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ |
Format: | |
Ilość stron: | 290 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323335337 |
Data: | 2025-04-04 |
39.90
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Cechą dzisiejszej humanistycznej edukacji powinien się stać polisemiczny wymiar interpretacji współczesnych zjawisk. Szkolnej polonistyce powinny towarzyszyć pluralizm i synkretyzm, a także wyważone proporcje między ekspansywną cyberkulturą a tradycją, która ciągle jeszcze jest fundamentem wiedzy. Jestem za edukacją, która pojmuje istotę poezji, ma świadomość sztuki i właściwie rozpoznaje nowe formy nowoczesności. W takim oto rozumieniu niniejszy tom – będący wielopłaszczyznową, interdyscyplinarną dyskusją, dialogiem wielowymiarowym – scala rozproszone, przywraca pojęciu nowoczesności wymiar pozytywnego, konstruktywnego, twórczego i kreatywnego działania.Ze Wstępu prof. dr hab. Anny Pilch
Niniejszy tom przynosi wiele istotnych dla edukacji polonistycznej – czy szerzej: humanistycznej – spostrzeżeń, od zorientowanych antropologicznie, w których pojawia się refleksja nad miejscem oraz rolą szkoły (dawniej i dziś) w doświadczeniu kolejnych pokoleń i epok, po zagadnienia związane z formami i treściami kształcenia, zarówno literackiego, jak i językowego.
Z recenzji dr hab. Elżbiety Wichrowskiej, prof. UW
E-book „Nowoczesność w polonistycznej eduk@cji. Pytania, problemy, perspektywy” - Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ. Cena 39.90 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wprowadzenie 9
CZĘŚĆ I. PYTANIA O NOWOCZESNOŚĆ I TRADYCJĘ 17
Barbara Myrdzik , Tradycja i nowoczesność – proces czy opozycja? Refleksje na marginesie czytania tekstów kultury 19
Włodzimierz Paszyński , Staroświecka nowoczesność – o potrzebie konserwatyzmu we współczesnej szkole 27
Dorota Heck , O potrzebie (mitu) tradycji w historii literatury 33
CZĘŚĆ II. PROBLEMY I PERSPEKTYWY NOWOCZESNEJ SZKOŁY 43
Marta Rusek , Szkoła jako miejsce antropologiczne. Świadectwa literackie 45
Stanisław Bortnowski , Nowoczesna lekcja – co to właściwie znaczy? 57
Martyna Bala-Chrupek , O zaletach i wadach e-podręcznika w nauczaniu polonistycznym 67
Ewa Bem-Wiśniewska , Program matury międzynarodowej jako wyzwanie dla nauczyciela polonisty 77
Maria Kwiatkowska-Ratajczak , Innowacyjność kształcenia dydaktycznego doktorantów – problemy i perspektywy 87
CZĘŚĆ III. KSZTAŁCENIE LITERACKIE W NOWOCZESNEJ SZKOLE 99
Grzegorz Leszczyński , Zestaw lektur: fabryka analfabetów 101
Marcin Cieński , Nowoczesne (szkolne) ujęcie literatury oświecenia. Między perspektywą europejską a polską: o konsekwencjach wyboru dominanty 119
Ewa Paczoska , Dziewiętnastowieczność i modernizm w dydaktyce szkolnej 127
Andrzej Zieniewicz , Dwudziestowieczność jako zagadnienie dydaktyczne 135
Jarosław Klejnocki , Dwa słowa o (nie)obecności poezji lingwistycznej w szkole 145
Krzysztof Biedrzyck , Stanisław Barańczak – nowoczesny 149
Anna Włodarczyk , Pluralizm etyki interpretacji tekstu literackiego – ponowoczesne kategorie interpretacyjne 157
CZĘŚĆ IV. KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE W NOWOCZESNEJ SZKOLE 173
Jadwiga Kowalikowa , W poszukiwaniu wykładników nowoczesności w kształceniu językowym, metodologii ich badania i metodyki wprowadzania w obręb procesów dydaktycznych 175
Wojciech Strokowski , Jak unowocześnić szkolne nauczanie składni? Refleksje metodologiczno-metodyczne 187
Renata Przybylska , Język polski w aspekcie kulturoznawczym w nauczaniu akademickim 203
CZĘŚĆ V. NOWE MEDIA W NOWOCZESNEJ SZKOLE 209
Andrzej Hejmej , Transpozycje intermedialne i literatura nowoczesna 211
Joanna Budkiewicz-Żeberska, Magdalena Trysińska , Aksjologia świata dziecięcego, czyli o potrzebie edukacji medialnej w nowoczesnej szkole 221
Katarzyna Maciejak , Językowe wyznaczniki kodu ograniczonego w programach dla dzieci (na przykładzie polskiej wersji filmu animowanego Niesamowity świat Gumballa) 241
Anna Janus-Sitarz , Po co googleinteligentowi literatura, czyli o nowej roli lektury szkolnej 261
Witold Bobiński , Przyszłość jest filmem 269
CZĘŚĆ I. PYTANIA O NOWOCZESNOŚĆ I TRADYCJĘ 17
Barbara Myrdzik , Tradycja i nowoczesność – proces czy opozycja? Refleksje na marginesie czytania tekstów kultury 19
Włodzimierz Paszyński , Staroświecka nowoczesność – o potrzebie konserwatyzmu we współczesnej szkole 27
Dorota Heck , O potrzebie (mitu) tradycji w historii literatury 33
CZĘŚĆ II. PROBLEMY I PERSPEKTYWY NOWOCZESNEJ SZKOŁY 43
Marta Rusek , Szkoła jako miejsce antropologiczne. Świadectwa literackie 45
Stanisław Bortnowski , Nowoczesna lekcja – co to właściwie znaczy? 57
Martyna Bala-Chrupek , O zaletach i wadach e-podręcznika w nauczaniu polonistycznym 67
Ewa Bem-Wiśniewska , Program matury międzynarodowej jako wyzwanie dla nauczyciela polonisty 77
Maria Kwiatkowska-Ratajczak , Innowacyjność kształcenia dydaktycznego doktorantów – problemy i perspektywy 87
CZĘŚĆ III. KSZTAŁCENIE LITERACKIE W NOWOCZESNEJ SZKOLE 99
Grzegorz Leszczyński , Zestaw lektur: fabryka analfabetów 101
Marcin Cieński , Nowoczesne (szkolne) ujęcie literatury oświecenia. Między perspektywą europejską a polską: o konsekwencjach wyboru dominanty 119
Ewa Paczoska , Dziewiętnastowieczność i modernizm w dydaktyce szkolnej 127
Andrzej Zieniewicz , Dwudziestowieczność jako zagadnienie dydaktyczne 135
Jarosław Klejnocki , Dwa słowa o (nie)obecności poezji lingwistycznej w szkole 145
Krzysztof Biedrzyck , Stanisław Barańczak – nowoczesny 149
Anna Włodarczyk , Pluralizm etyki interpretacji tekstu literackiego – ponowoczesne kategorie interpretacyjne 157
CZĘŚĆ IV. KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE W NOWOCZESNEJ SZKOLE 173
Jadwiga Kowalikowa , W poszukiwaniu wykładników nowoczesności w kształceniu językowym, metodologii ich badania i metodyki wprowadzania w obręb procesów dydaktycznych 175
Wojciech Strokowski , Jak unowocześnić szkolne nauczanie składni? Refleksje metodologiczno-metodyczne 187
Renata Przybylska , Język polski w aspekcie kulturoznawczym w nauczaniu akademickim 203
CZĘŚĆ V. NOWE MEDIA W NOWOCZESNEJ SZKOLE 209
Andrzej Hejmej , Transpozycje intermedialne i literatura nowoczesna 211
Joanna Budkiewicz-Żeberska, Magdalena Trysińska , Aksjologia świata dziecięcego, czyli o potrzebie edukacji medialnej w nowoczesnej szkole 221
Katarzyna Maciejak , Językowe wyznaczniki kodu ograniczonego w programach dla dzieci (na przykładzie polskiej wersji filmu animowanego Niesamowity świat Gumballa) 241
Anna Janus-Sitarz , Po co googleinteligentowi literatura, czyli o nowej roli lektury szkolnej 261
Witold Bobiński , Przyszłość jest filmem 269