pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Nieodkryci przywódcy współczesnej etyki biznesu

Dane szczegółowe:
Wydawca: POLTEXT
Format: mobi, epub
Ilość stron: 406 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788381752282
Data: 2025-02-03
Cena wydawcy: 74.90 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Sztuczna inteligencja, przemysł 4.0, gospodarka cyrkularna, powstające i znikające zawody, innowacyjne modele biznesowe, nowe produkty inwestycyjne, media społecznościowe oraz inne trendy gospodarcze powodują, że zarówno sami przedsiębiorcy, jak i pracownicy oraz klienci czują się zagubieni. Nierzadko stają przed dylematami moralnymi, z jakimi nikt wcześniej się nie mierzył. Szukają etycznych podpowiedzi i wskazówek, jak w różnych sytuacjach biznesowych powinni się zachować. Odpowiedź na pytanie, gdzie można znaleźć przywódców mających zdolność rozwijania i umacniania standardów etycznego postępowania w biznesie, znajduje się w książce dr. Roberta Sroki.

Monografia Nieodkryci przywódcy współczesnej etyki biznesu jest poświęcona roli, jaką pełnią samoregulacje w kreowaniu standardów etycznych w życiu gospodarczym. Autor pomija odgórną regulację narzuconą przez państwo oraz oddolną samoregulację przedsiębiorstw i koncentruje się na samoregulacji w ramach branży, dokonywanej za sprawą organizacji branżowych, które najlepiej wiedzą, gdzie pojawiają się zagrożenia i prawdopodobieństwo przekroczenia granicy – prawnej lub moralnej. W przeprowadzonych przez siebie badaniach dowodzi powinności, zasadności oraz możliwości przyjęcia przez organizacje branżowe roli zbiorowego przywódcy etyki biznesu. Odkrywa potencjał tkwiący w organizacjach branżowych i pokazuje, w jaki sposób mogą one wyznaczać i egzekwować standardy etycznego postępowania w przestrzeni gospodarczej.

Książka stawia dużo pytań i zmusza do refleksji przedsiębiorców należących do organizacji branżowych i angażujących się w ich działania. Przedstawia także praktyczny model wdrażania i organizowania samoregulacji branżowej związanej ze standardami etycznymi oraz wskazówki i rozwiązania dla organizacji branżowych, które zdecydują się przyjąć rolę przywódców współczesnej etyki biznesu.

E-book „Nieodkryci przywódcy współczesnej etyki biznesu” - Wydawca: POLTEXT.

Spis treści:

Okładka
Strona tytułowa
Strona redakcyjna
Spis treści
Dedykacja
Wprowadzenie
Rozdział 1. Aktualne wyzwania rynkowe i społeczne dla etyki biznesu
Megatrendy społeczno-gospodarcze i ich wpływ na sposób wyznaczania standardów etyki biznesu
Sztuczna inteligencja i przemysł 4.0
Znikające i pojawiające się zawody oraz związane z tym zjawiskiem dylematy moralne
Problemy z nowymi modelami biznesowymi
Gospodarka w obiegu zamkniętym i zmiany klimatyczne
Nierozwiązane problemy z outsourcingiem
Odpowiedzialne inwestowanie
Elektromobilność i smog
Wpływ zmian w postrzeganiu koncepcji państwa narodowego na etykę biznesu
Podsumowanie
Rozdział 2. Branże i orga­nizacje branżowe
Organizacje branżowe oraz samoregulacja biznesowa w literaturze międzynarodowej
Metoda prowadzenia badań
Poziomy gospodarki
Teoria struktury i definicja branży
Podstawy prawne i charakterystyka orga­nizacji branżowych
Etyka biznesu w dokumentach formalnych organizacji pracodawców
Zagadnienia etyczne w pozostałych zrzeszeniach biznesowych
Podsumowanie
Rozdział 3. Zasada pomocniczości jako fundament definiujący powinności i możliwości organizacji branżowych
Zasada pomocniczości i orga­nizacje branżowe – uwagi wstępne
Historia zasady subsydiarności
Powrót do idei subsydiarności
Rozumienie pomocniczości
Społeczna rola zasady subsydiarności
Znaczenie zasady pomocniczości w Unii Europejskiej i w Polsce
Personalistyczne ramy dla stosowania zasady pomocniczości na rynku
Problem precyzji zasady pomocniczości
Zasada pomocniczości a rola orga­nizacji branżowych
Rozdział 4. Organizacje branżowe jako krytyk społeczny i zbiorowy przywódca
Krytyka społeczna
Znaczenie wspólnoty dla krytyki społecznej
Problem różnicy, pluralizmu i relatywizmu w krytyce społecznej
Model krytyka społecznego Michaela Walzera
Metoda interpretacji
Uwagi na temat filozofii hermeneutycznej
Aspekty metody interpretacji Michaela Walzera
Ograniczenia orga­nizacji branżowych jako krytyka społecznego
Główne argumenty za organizacjami branżowymi jako krytykiem społecznym
Rozdział 5. Samoregulacja branżowa narzędziem do wyznaczania standardów etyki biznesu
Samoregulacja – uwagi wstępne
Psychologiczne aspekty samoregulacji
Samoregulacja zawodowa inspiracją samoregulacji branżowej
Definicje i klasyfikacje samoregulacji
Samoregulacja w polityce Unii Europejskiej
Cechy skutecznej samoregulacji
Motywy i korzyści wdrażania samoregulacji
Samoregulacja jako przejaw realizacji soft law w gospodarce?
Rozdział 6. Model samoregulacji branżowej
Etap 1 – Identyfikacja wyzwania moralnego będącego przedmiotem samoregulacji
Etap 2 – Ocena możliwości realizacji skutecznej samoregulacji
Etap 3 – Zaangażowanie interesariuszy
Etap 4 – Kodeks etyki
Etap 5 – Infrastruktura samoregulacji etycznej
Etap 6 – Rewizja samoregulacji
Zakończenie
Bibliografia