Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami
Grażyna Szyling

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | epub, pdf |
Ilość stron: | 379 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788375876727 |
Data: | 2025-04-07 |
Opis e-booka:
Książka dotyczy ważnego naukowo i społecznie zagadnienia. Dobrze wpisuje się w dyskusję, toczącą się zarówno w profesjonalnych środowiskach pedagogicznych, jak i na szerszym forum społecznym, nad istotą, przebiegiem i skutkami oceniania szkolnego i jego związków z biografiami uczniów.Ocenianie, jako element praktyki społecznej, pozostaje silnie powiązane z aktualizacją stosunków władzy (w tym władzy nad wiedzą i nad rozwojem jednostki), co sprawia, że jest z natury rzeczy problematyczne i budzi kontrowersje. Dylematy decyzyjne odnoszące się do funkcji i skutków ocen szkolnych, przy poważnych psychicznych i społecznych ich konsekwencjach, rodzą liczne pytania badawcze, które w pracy zostały postawione. Każda próba pogłębienia rozumienia praktyki oceniania edukacyjnego jest zatem warta uwagi, a próba udana, do jakich z pewnością należy książka Grażyny Szyling, jest szczególnie interesująca.
[…] książka trafia w żywe zapotrzebowanie dydaktyki i szkoły, znajdzie więc czytelników zarówno wśród kadry akademickiej i metodyków, jak i wśród nauczycieli. Wypełnia ona wyraźną lukę w literaturze dotyczącej oceniania szkolnego, tym bardziej dotkliwą że wynikającą z wciąż w polskiej szkole inercyjnie obecnego bezrefleksyjnego traktowania oceny jako oczywistego, prostego w użyciu narzędzia pracy szkoły. Książka Grażyny Szyling nie tylko ukazuje złożoność procesu oceniania, ale również wskazuje czytelnikowi kierunki poszukiwań i drogi zmiany, której zainicjowanie i utrzymanie jest niezbędne, by ocena pełniła funkcje prorozwojowe.
Z recenzji dr hab. Doroty Klus-Stańskiej, prof. Uniwersytetu Gdańskiego
E-book „Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 25.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Rozdział 1
Przestrzeń możliwości, czyli teoretyczne przesłanki oceniania osiągnięć uczniów
1.1. Teoretyczne modele oceniania osiągnięć uczniów
1.1.1. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych
1.1.2. Źródła opozycyjnych modeli współczesnego oceniania szkolnego
1.1.3. Opozycyjne modele współczesnego oceniania szkolnego jako przesłanka dalszych rozważań
1.2. Między przedmiotem i funkcjami oceny szkolnej
1.2.1. Przedmiot oceny i jego podstawowe właściwości
1.2.2. Holistyczne ujęcie przedmiotu oceny
1.2.3. Analityczne podejście do wielokryterialnego przedmiotu oceny
1.2.4. Ocenianie dydaktyczne
1.2.5. Relacje między przedmiotem i funkcjami oceny – synteza wstępna
1.2.6. Właściwości pomiaru dydaktycznego jako perspektywa myślenia o przedmiocie i funkcjach oceny
Rozdział 2
Przestrzeń regulacji i sprzeczności, czyli w stronę nauczycielskich praktyk oceniania
2.1. Rodzaje oceniania osiągnięć szkolnych uczniów
2.1.1. Podstawowe właściwości rodzajów oceniania osiągnięć ucznia
2.1.2. Odrębność oceniania zewnętrznego i wewnątrzszkolnego
2.1.3. Egzaminy zewnętrzne jako kontekst oceniania wewnątrzszkolnego
2.2. Nauczycielskie praktyki oceniania osiągnięć uczniów
2.2.1. Zalecane procedury a nauczycielskie praktyki oceniania
2.2.2. Wartości wiązane przez nauczycieli z ocenianiem osiągnięć uczniów
2.2.3. Rola strategii i schematów w praktykach nauczycielskiego oceniania
2.2.4. Postrzeganie przez uczniów wybranych aspektów oceniania szkolnego