E-book:
Muzyka religijna – między epokami i kulturami. Tom 3

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Śląskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 170 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788380125629 |
Data: | 2025-02-20 |
Cena wydawcy: 16.80 złpozycja niedostępna
×
Opis e-booka:
Trzeci tom publikacji zbiorowej Muzyka religijna stanowi przede wszystkim świadectwo rozmaitych badań nad sferą sacrum, sferą religijności, sferą inspiracji duchowych, badań prowadzonych w obrębie „sztuki dźwięku”. Autorami zamieszczonych artykułów są polscy muzykolodzy, etnomuzykolodzy i teoretycy muzyki. Wśród poruszonych zagadnień znalazły się m.in. twórczość o. Amanda Ivanschiza, muzyka Tadeusza Kasserna, Karlheinza Stockhausena i Krzysztofa Pendereckiego. W pracy ukazano również aspekty działalności muzycznej parafii bielsko-żywieckich oraz dziedzictwo muzyczne braci czeskich w Zelowie.Książka z pewnością zainteresuje wszystkich tych, którzy chcą odnaleźć sygnały religijności w muzyce, ale także osoby poszukujące informacji na temat muzyki lokalnej – na Śląsku (Górnym i Cieszyńskim) i w regionie bielsko-żywieckim.
E-book „Muzyka religijna – między epokami i kulturami. Tom 3” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego.
Spis treści:
Spis treści
Wprowadzenie (Krystyna Turek, Bogumiła Mika) / 7
Maciej Jochymczyk
Prolegomena do badań nad twórczością religijną Amanda Ivanschiza / 11
ks. Antoni Reginek
Z problematyki dziejów i wariabilności pieśni kościelnej Kto się w opiekę... w śląskich przekazach źródłowych / 23
Violetta Kostka
Utwory Tadeusza Kasserna z okresu „spotęgowanego napięcia” — Sonatina kolędowa na fortepian i Tryptyk żałobny na głos z fortepianem / 38
Renata Skupin
O nirwanie po polsku i innych toposach Orientu indyjskiego w muzyce polskiej pierwszej połowy XX wieku. Próba rekonesansu / 48
Agnieszka Draus
Licht Karlheinza Stockhausena — współczesny teatr sakralny? / 62
Magdalena Chrenkoff
Dies irae Krzysztofa Pendereckiego — między sacrum a profanum / 73
Regina Chłopicka
Krzysztof Penderecki, Pieśni chińskie i Kadisz. Między pięknem natury a grozą historii / 82
Piotr Dahlig
Bracia czescy w Polsce — wspólnota w Zelowie i jej dziedzictwo muzyczne / 95
Arleta Nawrocka-Wysocka
Tradycyjne pieśni poranne i wieczorne żyjące w pamięci cieszyńskich ewangelików / 104
Jolanta Gwizdoń
Działalność muzyczna parafii bielsko-żywieckich w Porąbce i Chybiu. Próba charakterystyki / 117
Jan Mikos
Chór mieszany Dei Patris — 15 lat działalności kulturalnej (1991—2006). Informacja ogólna / 134
Wprowadzenie (Krystyna Turek, Bogumiła Mika) / 7
Maciej Jochymczyk
Prolegomena do badań nad twórczością religijną Amanda Ivanschiza / 11
ks. Antoni Reginek
Z problematyki dziejów i wariabilności pieśni kościelnej Kto się w opiekę... w śląskich przekazach źródłowych / 23
Violetta Kostka
Utwory Tadeusza Kasserna z okresu „spotęgowanego napięcia” — Sonatina kolędowa na fortepian i Tryptyk żałobny na głos z fortepianem / 38
Renata Skupin
O nirwanie po polsku i innych toposach Orientu indyjskiego w muzyce polskiej pierwszej połowy XX wieku. Próba rekonesansu / 48
Agnieszka Draus
Licht Karlheinza Stockhausena — współczesny teatr sakralny? / 62
Magdalena Chrenkoff
Dies irae Krzysztofa Pendereckiego — między sacrum a profanum / 73
Regina Chłopicka
Krzysztof Penderecki, Pieśni chińskie i Kadisz. Między pięknem natury a grozą historii / 82
Piotr Dahlig
Bracia czescy w Polsce — wspólnota w Zelowie i jej dziedzictwo muzyczne / 95
Arleta Nawrocka-Wysocka
Tradycyjne pieśni poranne i wieczorne żyjące w pamięci cieszyńskich ewangelików / 104
Jolanta Gwizdoń
Działalność muzyczna parafii bielsko-żywieckich w Porąbce i Chybiu. Próba charakterystyki / 117
Jan Mikos
Chór mieszany Dei Patris — 15 lat działalności kulturalnej (1991—2006). Informacja ogólna / 134