Motywowanie jako element procesu zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji
Grażyna Gajdek
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Rzeszowskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 137 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788379960996 |
Data: | 2025-02-04 |
Opis e-booka:
Każda organizacja by przetrwać musi posiadać odpowiednio umotywowanych, a co za tym idzie efektywnych i lojalnych pracowników oraz rozumieć mechanizmy akceptujące zaufanie, lojalność, profesjonalizm i innowacyjność. Oznacza to, że menedżerowie stają wobec nowych wyzwań, które muszą traktować nie jako zagrożenie, lecz jako okazje do podejmowania działań w obszarach, gdzie można osiągnąć więcej lub znaleźć nowe możliwości dodania wartości swojej organizacji czy opanowania rynku.Zarządzanie uczy jak planować, organizować, motywować i kontrolować swoją pracę oraz działania innych ludzi dla wspólnego dobra. W istocie zarządzanie polega na określeniu, jak przy pomocy różnorakich instrumentów planistycznych, inspiratorskich i kontrolnych, podnosić produktywność wszystkich zasobów przedsiębiorstwa. Jednakże nade wszystko uczy, jak wydobywać produktywność z ludzi. Zarządzanie bowiem ma wzbudzać w ludziach wyzwanie i jednoczyć wszystkie ich siły do realizacji nadrzędnych celów organizacji.
Zarządzanie jest więc złożonym procesem, który ma doprowadzić do wykonania określonych rzeczy sprawnie i skutecznie, wspólnie z innymi ludźmi i poprzez nich.
Poprzez komunikowanie, motywowanie i przywództwo menedżerowie wyzwalają tkwiącą w organizacji energię i umiejętności. Motywowanie jest funkcją zarządzania, dzięki której plany i obsadzone przez członków organizacji struktury tętnią życiem.
Motywacja natomiast jest siłą wewnętrzną, która pozwala osiągnąć sukces w każdej dziedzinie życia, gwarantuje wspaniałą współpracę w zespole i stwarza możliwości realizacji najtrudniejszych celów. Znajomość teorii motywacji w znaczący sposób kształtuje techniki zarządzania pracownikami każdej firmy.
Motywowanie we współczesnym rozumieniu, jest kategorią ekonomiczną i nową eksponowaną funkcją zarządzania. Dlatego też podejście do analizy i stymulacji pojęcia motywowania, jest systemowe, to znaczy dostrzega się w nim wielowymiarowość, ważność i dynamiczny charakter zachowań ludzi w organizacji. Przebieg procesu motywowania, jego wydajność i ostateczne wyniki zależą przede wszystkim od posiadanych zasobów ludzkich, ale także założeń i właściwych narzędzi motywacyjnych jakie organizacja przyjmuje tworząc go oraz konsekwencji w jego stosowaniu. Proces motywowania swoim działaniem powinien wyzwolić wolę i chęć działania pracowników, powinien kształtować pożądane przez przedsiębiorstwo zachowania i postawy. Motywacja, bowiem to ciągłe poszukiwanie odpowiedzi na pytanie nurtujące każdego zarządzającego, a mianowicie: Co zrobić, aby pracownicy chętnie i dobrze pracowali?
E-book „Motywowanie jako element procesu zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji” - Wydawca: Uniwersytetu Rzeszowskiego. Cena 12.60 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Rozdział I. ISTOTA I ZNACZENIE ZARZĄDZANIA 11
1.1. Najważniejsze wyróżniki zarządzania 11
1.2. Definicje zarządzania 21
1.3. Funkcje zarządzania 25
1.4. Style zarządzania 32
Rozdział II. ORGANIZACJA JAKO ŚRODOWISKO ZARZĄDZANIA 39
2.1. Pojęcie i cechy organizacji 39
2.2. Cele organizacji 42
2.3. Struktura organizacyjna 44
2.4. Otoczenie organizacji 48
Rozdział III. ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI 53
Rozdział IV. MOTYWOWANIE JAKO ELEMENT PROCESU ZARZĄDZANIA 65
4.1. Koncepcje i teorie motywacji 65
4.2. Proces motywowania – źródła motywacji 75
4.3. Obszary oddziaływania systemu motywacyjnego 94
Rozdział V. MOTYWOWANIE A EFEKT EKONOMICZNY 114
5.1. Ekonomiczna miara efektywności 114
5.2. Motywowanie a generowanie zysków 120
ZAKOŃCZENIE 126
BIBLIOGRAFIA 129
SPIS RYSUNKÓW I TABEL 136
SUMMARY 137