pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Między zdarzeniem dźwiękowym a znaczeniem. Szkice z filozofii muzyki

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej
Format: pdf
Ilość stron: 339 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788377843819
Data: 2025-01-10
32.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Głównym celem zebranych w tej książce szkiców jest zwrócenie uwagi na niektóre zagadnienia świadczące o powiązaniach muzyki i kultury muzycznej z szerszym tłem problemów. Autor rozważa problemy uznawane w literaturze należącej do szeroko rozumianej teorii i filozofii muzyki za jej kwestie podstawowe. Przytacza on ponadto argumenty na poparcie tezy, że kształtowanie się znaczenia muzycznego jest złożonym procesem wymagającym kompleksowego współdziałania ze sobą wielu złożonych czynników.

E-book „Między zdarzeniem dźwiękowym a znaczeniem. Szkice z filozofii muzyki” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 32.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wprowadzenie 7

1. Czym jest muzyka? 13

1.1. Fenomen tajemniczości muzyki 14
1.2. Ontologia muzyki: jej możliwość i przedmiot badań 25
1.3. Czym są dzieła muzyczne? 33
1.4. Problemowe źródło ontologii muzyki 36
1.5. Idealizm obiektywny i transcendentalny 39
1.6. Podejście nominalistyczne 41
1.7. Zwodniczy urok platonizmu 44
1.8. Muzyka formą substancjalną? 53
1.9. Konceptualny aspekt dzieła 60
1.10. Czy dzieło muzyczne jest przedmiotem czysto intencjonalnym? 65
1.11. Kontekstualno-kooperatywny wymiar muzyki 77
1.12. Znaczenie tradycji muzycznej 88
1.13. Granice swobody twórczej 94

2. Wykonanie utworu muzycznego 99

2.1. Ontologiczna doniosłość wykonania 100
2.2. Wykonanie a struktura dźwiękowa dzieła 104
2.3. Wykonanie a instrumentacja 106
2.4. Klasyczne poglądy na istotę wykonania 110
2.5. Mistyfikacja roli kompozytora 114
2.6. Niejednorodność wykonawcza utworów muzycznych 120
2.7. Jednorazowość wykonania 128
2.8. Autentyzm dzieła i muzycznej wypowiedzi 134

3. Co sprawia, że dźwięki mogą mieć znaczenie? 157

3.1. Czego podniesione zagadnienie nie dotyczy 160
3.2. Atrybuty i natura dźwięku 164
3.3. Dźwięk jako skutek nakładania się na siebie zdarzeń dźwiękowych 171
3.4. Wielowarstwowość i forma dzieła 175
3.5. Kiedy zdarzenia dźwiękowe coś znaczą? 179
3.6. Redukcjonistyczne podejście do zagadnienia znaczenia muzycznego 186
3.7. Od zdarzenia dźwiękowego do muzyki 192

4. Mowy dźwięków i natury 203

4.1. Pakt wyobraźni twórczej z naturą 204
4.2. Wszystkiego trzeba przynajmniej spróbować 208
4.3. Quasi-semantyczny aspekt mowy dźwięków 217
4.4. Głosy przyrody 222
4.5. Głosy instrumentów 232
4.6. Czy muzyka jest językiem? 251

5. Kompleksowy charakter twórczości muzycznej 263

5.1. Kulturowy kontekst zagadnienia 264
5.2. Symboliczny charakter ekspresji 269
5.3. Pokrewieństwo muzyki z poezją i malarstwem 272
5.4. Muzyka poetycka i malarska 279
5.5. Kulturowe i społeczne peryferia jazzu 291
5.6. Ontologiczna otwartość działalności i twórczości muzycznej 300

Zakończenie 311
Bibliografia 319
Książki i artykuły 319
Inne źródła 328
Indeks nazwisk i utworów muzycznych 331