pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Medialne kody w wyobraźni i języku dziecka

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego
Format: pdf
Ilość stron: 172 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788322634509
Data: 2025-04-04
23.10 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Wieloautorska monografia pt. Medialne kody w wyobraźni i języku dziecka wpisuje się w nurt nowoczesnych badań transdyscyplinarnych. Publikacja podejmuje niezwykle aktualne i bardzo szerokie zagadnienie wpływu mediów na sposób myślenia i język dzieci. Podstawowym założeniem zbioru, widocznym we wszystkich zgromadzonych w publikacji tekstach, jest uznanie, że obecność mediów w życiu dziecka znacząco wpływa na jego sposób postrzegania świata. Mozaikowość przekazu i rozmaitość wpływów medialnego świata najlepiej oddaje pojęcie medialnych kodów. Teksty zgromadzone w tomie dają pogląd zarówno na to, jakie treści z mediów dziecięcy odbiorca może przyswajać, jak i na to, co rzeczywiście pozostaje z kontaktu z mediami w dziecięcej mowie i myśleniu. Autorzy, warto zaznaczyć – praktycy, podkreślają przy tym wagę edukacji medialnej. Publikacja niniejsza skierowana jest do pedagogów, psychologów i językoznawców, a także świadomych rodziców i wszystkich zainteresowanych relacją media – dziecko.

Emilia Bańczyk (de domo Kałuzińska), doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania Uniwersytetu Śląskiego. Absolwentka socjologii reklamy i komunikacji społecznej. Pasję językoznawczą łączy z wiedzą socjologiczną. Członkini Stowarzyszenia „Via Linguae” i TMJP.

Zainteresowania badawcze: socjolingwistyka, językoznawstwo pragmatyczne, a także determinizm technologiczny i zagadnienie socjalizacji medialnej.

Wybrane publikacje: w roku 2016 obroniła doktorat pt. Kulturowe kody reklamy. Świat znaczeń w reklamie z perspektywy socjalizacji. [22.11.2018]
Natalia Moćko, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, logopeda, neurologopeda, surdologopeda. Pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mysłowicach i Śląskim Centrum Słuchu i Mowy Medincus w Katowicach. Członkini Stowarzyszenia „Via Linguae” i TMJP.

Zainteresowania badawcze: akwizycja mowy przez dzieci, (zwłaszcza w aspekcie umiejętności słuchowych), a także wpływ mediów na rozwój (w szczególności językowy) najmłodszych odbiorców. [22.11.2018]

E-book „Medialne kody w wyobraźni i języku dziecka” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 23.10 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Spis treści


Wstęp (Emilia Bańczyk) | 7


Część I
Oddziaływanie mediów na język i myślenie dzieci


Bernadeta Niesporek‑Szamburska: Ile tekstomowy w wypowiedziach pisemnych
gimnazjalistów? | 13

Anna Podemska‑Kałuża: Blogi uczniowskie – manifest indywidualizmu
pokolenia multimediów | 37

Edyta Manasterska‑Wiącek: Reklama „do szpiku kości” w wypowiedziach
dzieci | 57

Anna Granat: Wpływ mediów na prototypowe myślenie i językowe
operowanie schematami przez dzieci w wieku przedszkolnym | 70


Część II
Media a edukacja


Jaśmina Śmiech: Morał w filmie animowanym dla dzieci jako źródło wiedzy
o wartościach | 89

Viktoriia Shadrina: О некоторых особенностях формирования иден-
тичности ребенка в медиаобразовании | 110

Ganna Okhrimenko: Базовые принципы и уровни медиаграмoтности
абитуриентов в Украине | 121


Zamiast zakończenia


Emilia Bańczyk: O kilku płaszczyznach oddziaływania mediów na dzieci | 133