pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Kultura literacka. absolwentów szkół średnich u schyłku XX wieku

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Format: pdf
Ilość stron: 208 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788375877304
Data: 2025-04-07
29.80 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Intencją niniejszej książki jest próba określenia drogą badań empirycznych typu i poziomu kultury literackiej absolwentów szkół średnich. Przedstawia ona informacje niezbędne do postawienia diagnozy na temat tego, czy w wyniku szkolnej edukacji polonistycznej i pozaszkolnych doświadczeń literackich absolwent szkoły średniej zostaje wyposażony w kompetencje literackie umożliwiające mu efektywne i wszechstronne korzystanie z rożnych form przekazu literackiego. Publikacja zmierza do sformułowania zasad postępowania dydaktycznego w szkołach, aby skutecznie organizować kształcenie literackie, jak również do konstrukcji systemu wskazań dla polityki państwa dotyczących uprzystępniania i upowszechniania literatury.

Nie należy jednak celów badań nad kulturą literacką wybranej populacji zawężać tylko do wskazania rezultatów szkolnej i pozaszkolnej edukacji literackiej o charakterze pragmatyczno-instrumentalnym i ograniczyć się do odpowiedzi na pytania, w jakim stopniu młodzież została przygotowana do odbioru literatury, do wyboru jej treści i formy, oraz czy zdobyła odpowiednie sprawności i umiejętności recepcyjne pozwalające na swobodne obcowanie z tekstami literackimi. Warto również wiedzieć, jakie są wyniki kształcenia i samokształcenia literackiego w wymiarze podmiotowym (aksjologicznym), który wiąże się z udziałem literatury w rozwoju osobowości, jej miejscem w hierarchii innych wartości kulturalnych, w realizacji określonych potrzeb autotelicznych, gdy już nie istnieje opieka ze strony szkoły, a kontakt z literaturą ma charakter dobrowolny.

W książce wykorzystano dostępne materiały porównawcze, które pozwoliły na uogólnienie wniosków, a także na ukazanie pewnej dynamiki uczestnictwa badanych osób w kulturze literackiej. Z tych względów publikacja nabiera charakteru bardziej ogólnego, o szerszym zasięgu czasowo-przestrzennym.

Publikacja pod względem kompozycyjnym składa się z sześciu rozdziałów oraz z zakończenia w formie wniosków i refleksji. Przedmiotem rozdziału pierwszego są teoretyczno-metodologiczne zagadnienia związane z problematyką badań. Określono w nim podstawowe pojęcia i kategorie teoretyczne potrzebne do analizy i interpretacji materiału empirycznego, sprecyzowano ogólne założenia, problemy i techniki badawcze oraz scharakteryzowano badaną zbiorowość. W rozdziale drugim przedstawiono obraz kontaktów literackich młodzieży, ich zakres i częstotliwość, koncentrując się na czytelnictwie jako podstawowej formie aktywności literackiej. Rozdział trzeci w całości poświęcono procesowi recepcji (odbioru) prozy. Na przykładzie powieści Proces Franza Kafki i Plaża nad Styksem Wojciecha Żukrowskiego przeanalizowano typ i poziom odbioru dwóch utworów o rożnych konwencjach literackich. Czwarty rozdział dotyczy recepcji współczesnej poezji, a piąty koncentruje się na wiedzy literackiej jako głównym składniku kompetencji literackich oraz na niektórych umiejętnościach teoretycznoliterackich. W rozdziale szóstym dokonano próby kompleksowego ujęcia poziomu kultury literackiej i kompetencji literackich oraz globalnej konfrontacji tych dwóch aspektów zachowań literackich w celu ukazania ewentualnego związku między nimi. Zakończenie pracy uzupełnia rejestr rożnych implikacji natury dydaktycznej i ogólnokulturowej wynikających z przeprowadzonych badań.

E-book „Kultura literacka. absolwentów szkół średnich u schyłku XX wieku” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 29.80 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Przedmowa do wydania drugiego

Wstęp

Rozdział I
Teoretyczno-metodologiczna koncepcja badań

1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć
2. Kultura literacka jako zjawisko wieloaspektowe
3. Dotychczasowy stan badań nad kulturą literacką
4. Szczegółowa problematyka i procedura badawcza
4. Charakterystyka badanej grupy

Rozdział II
Obraz aktywności literackiej badanych

1. Formy i typy aktywności literackiej
2. Charakter i typ czytelnictwa
3. Czytelnictwo a epoka literacka, pochodzenie narodowościowe autora i rodzaj literacki
4. Problem dynamiki wyborów i preferencji czytelniczych
5. Motywy i funkcje kontaktu z literaturą
6. Ogólne wnioski i refleksje

Rozdział III
Potoczny odbiór współczesnej prozy

1. Wprowadzenie
2. Interpretacja emocjonalna
3. Interpretacja elementów semantycznych
4. Interpretacja składników formalnych
5. Typologia i poziom odbioru

Rozdział IV
Potoczny odbiór współczesnej poezji

1. Wprowadzenie
2. Interpretacja emocjonalna
3. Interpretacja semantyczna
4. Interpretacja formalna
5. Typologia i poziom odbioru

Rozdział V
Wiedza literacka oraz umiejętności teoretycznoliterackie jako podstawowe elementy kompetencji literackich

1. Wprowadzenie
2. Zakres wiedzy historycznoliterackiej
3. Umiejętności teoretycznoliterackie