pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Konsumpcja miejska. Ekonomiczne refleksje nad ewoluowaniem funkcji miejskich

Autor:

Małgorzata Czornik

Dane szczegółowe:
Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Format: pdf
Ilość stron: 188 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788378750277
Data: 2025-02-04
Cena wydawcy: 23.50 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Praca zawiera refleksje na temat konsumpcji miejskiej, będące autorską propozycją analizowania specyfiki spożywania produktów miasta. Jest jednocześnie próbą zaadaptowania wybranych rezultatów badań ekonomicznych, socjologicznych, geograficznych, historycznych oraz przynależnych do nauk o zarządzaniu (marketing terytorialny, planowanie strategiczne i operacyjne) do sformułowania uwarunkowań funkcjonowania współczesnych miast. W trakcie omawiania poszczególnych aspektów konsumpcji miejskiej uwzględniono sugestie dotyczące implikacji różnych jej cech w procesach gospodarowania zasobami miast. Ponieważ praca jest jednym z rezultatów badań prowadzonych w ramach projektu badawczego pt. „Gospodarowanie zasobami przestrzennymi miast w świecie ponowoczesnym na przykładzie miast powiatowych województwa śląskiego”, szczególny nacisk położono na zagadnienia przestrzenne. W poszczególnych jej częściach skoncentrowano się na teoretycznym ujęciu konsumpcji miejskiej, omawiając: miasto jako przedmiot i miejsce konsumpcji, grupy oferentów i konsumentów miejskich oraz wybrane sposoby ustalania cech konsumpcji miejskiej, w tym planowanie wydatków miast i wyznaczanie kierunków rozwoju ze wskazaniem szczególnego znaczenia konsumpcji zbiorowej. Całość uzupełniają refleksje na temat znaczenia konsumpcjonizmu w procesie kształtowania przyszłości miast polskich.

E-book „Konsumpcja miejska. Ekonomiczne refleksje nad ewoluowaniem funkcji miejskich” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Spis treści:

Wstęp 7

1. Tworzenie się społeczeństwa konsumpcyjnego – wprowadzenie 11

2. Pojęcie konsumpcji miejskiej 23

2.1. Definicja i rodzaje konsumpcji 23
2.2. Założenia konsumpcji miejskiej 27
2.3. Specyfika konsumpcji miejskiej 30
2.4. Funkcje konsumpcji miejskiej 36

3. Miasto jako przedmiot konsumpcji 43

3.1. Produkt miasta 43
3.2. Oferta miasta w dyspozycji jego użytkowników 49
3.3. Oferta miasta jako przedmiot działań ponadlokalnych 56

4. Oferenci konsumpcji miejskiej – podmioty kształtujące warunki podaży 67

4.1. Oferujący przedmioty konsumpcji 67
4.2. Oferujący możliwości konsumpcji 75
4.3. Twórcy wzorców konsumpcji miejskiej 84

5. Miasto jako zbiór konsumentów – podmioty kształtujące warunki popytu 93

5.1. Zaspokajanie miejskich potrzeb jako warunek egzystencjalny miasta 93
5.2. Preferencje nabywców jako wyznacznik specjalizacji miejskiej 101
5.3. Zachcianki użytkowników miasta jako czynnik rozwoju miejskiego 110

6. Miasto jako miejsce konsumpcji – kształtowanie warunków konsumowania 117

6.1. Specyfika przestrzeni miejskiej jako obszaru konsumpcji 117
6.2. Konsumpcyjne znaczenie miejskich przestrzeni publicznych 125
6.3. Punkty przyciągające konsumentów – rozwój poprzez kreowanie alternatyw 133

7. Ustalanie cech konsumpcji miejskiej 141

7.1. Planowanie dochodów i wydatków miast a potrzeby ich użytkowników 141
7.2. Wyznaczanie kierunków rozwoju miasta a konsumpcja zbiorowa 147
7.3. Konsumpcja a metropolizacja – ambicje polityki miejskiej 155

8. Zakończenie. Konsumpcjonizm a przyszłość miast polskich 163

Bibliografia 169

Spis tabel i rysunków 181

Załącznik 183