Konsument wobec wyzwań zrównoważonej konsumpcji. Zrównoważone zachowania konsumenckie i ich determinanty
Jolanta Zrałek

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Akademii Ekonomicznej w Katowicach |
Format: | |
Ilość stron: | 296 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788378754725 |
Data: | 2025-02-06 |
Opis e-booka:
Niniejsza książka składa się z sześciu rozdziałów, wstępu i zakończenia. Pierwsze trzy rozdziały mają charakter teoretyczny. Celem rozdziału pierwszego jest wprowadzenie Czytelnika w tematykę zrównoważonego rozwoju. W rozdziale drugim scharakteryzowano główny przedmiot analiz, tj. zrównoważone zachowania konsumentów. W trzecim rozdziale scharakteryzowano wybrane grupy ZZK, a także opisano problem niezgodności postaw i zachowań. W poświęconym zagadnieniom metodycznym rozdziale czwartym wyjaśniono specyfikę badań zrównoważonych zachowań konsumenckich, ze szczególnym uwzględnieniem pojawiających się tu problemów i ograniczeń metodycznych. Rozdziały piąty oraz szósty mają charakter empiryczny i zawierają wyniki badań pierwotnych.
E-book „Konsument wobec wyzwań zrównoważonej konsumpcji. Zrównoważone zachowania konsumenckie i ich determinanty” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Cena 31.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Rozdział 1
Koncepcja zrównoważonego rozwoju oraz jej miejsce w teorii ekonomii 19
1.1. Geneza i ewolucja koncepcji zrównoważenia oraz jej założenia definicyjne 20
1.2. Zrównoważony rozwój wobec wyzwań współczesnej gospodarki 27
1.3. Krytyka zrównoważonego rozwoju i koncepcje konkurencyjne 30
1.4. Zrównoważony rozwój w teorii ekonomii 32
1.4.1. Postrzeganie środowiska naturalnego przez ekonomistów 35
1.4.2. Neoklasyczna koncepcja człowieka i jej krytyka w świetle postulatów zrównoważonego rozwoju gospodarczego 40
1.4.3. Nowa koncepcja człowieka w zrównoważonym społeczeństwie – przegląd propozycji 44
Rozdział 2
Konsumpcja i konsumenci w zrównoważonym procesie gospodarowania 55
2.1. Zrównoważona konsumpcja – geneza i istota koncepcji 55
2.2. Zrównoważone zachowania konsumentów jako element zrównoważonej konsumpcji – ujęcie modelowe 62
2.3. Potrzeby konsumentów z perspektywy zrównoważenia 66
2.4. Determinanty zrównoważonych zachowań konsumentów 75
2.5. Od zielonego do zrównoważonego konsumenta – badania zrównoważonych zachowań w ujęciu historycznym 81
Rozdział 3
Zakres zrównoważonych zachowań konsumentów 90
3.1. Zachowania etyczne oraz idea Sprawiedliwego Handlu 90
3.2. Zachowania dekonsumpcyjne 94
3.3. Dobrowolna prostota 100
3.4. Aktywizm konsumencki i kolektywne formy zrównoważonych zachowań 106
3.5. Niezgodność postaw i zachowań konsumentów 114
Rozdział 4
Metodyka badań zrównoważonych zachowań konsumentów 118
4.1. Specyfika badań zrównoważonych zachowań konsumentów – założenia wstępne 118
4.2. Źródła informacji i metody badawcze wykorzystane w badaniach zrównoważonych zachowań 124
4.3. Metodyka zrealizowanych badań pierwotnych 133
4.3.1. Postrzegana efektywność konsumencka (PCE) i postrzegana trudność (PD) zrównoważonych zachowań – konceptualizacja i operacjonalizacja pojęć 136
4.3.2. Operacjonalizacja teoretycznego modelu zrównoważonych zachowań konsumentów 139
4.3.3. Przebieg badań i instrumenty pomiarowe 141
4.4. Ocena reprezentatywności prób badawczych i ich charakterystyka 144
Rozdział 5
Charakterystyka zrównoważonych zachowań konsumentów 151
5.1. Konsumenci wobec idei zrównoważonej konsumpcji – postrzeganie, postawy 151
5.2. Przesłanki oraz częstość występowania zrównoważonych zachowań konsumentów 159
5.3. Determinanty zrównoważonych zachowań 166
5.3.1. Determinanty o charakterze psychicznym 171
5.3.2. Pozostałe czynniki kształtujące zrównoważone zachowania konsumentów 181
Rozdział 6
Zrównoważone zachowania konsumentów – ujęcie modelowe 190
6.1. Typy zrównoważonych zachowań konsumentów – empiryczna weryfikacja modelu teoretycznego 190
6.2. Mapa percepcji zrównoważonych zachowań konsumenckich 198
6.3. Model wpływu postrzeganej trudności i efektywności zrównoważonych zachowań na ich występowanie 205
6.4. Praktyczne implikacje wiedzy o zrównoważonych zachowaniach konsumentów 209
Zakończenie 213
Aneks
Część A: Scenariusz wywiadu 223
Część B: Kwestionariusz ankiety 226
Część C: Szczegółowe wyniki przeprowadzonych analiz 234
Bibliografia 251
Spis rysunków 293
Spis tabel 295