Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematyzmem a kreatywnością

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Format: | mobi, epub, pdf |
Ilość stron: | 424 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323541394 |
Data: | 2025-04-07 |
Opis e-booka:
W związku z kolejną reformą systemu szkolnictwa w Polsce problemy kształcenia literackiego, kulturowego i językowego ciągle stanowią przedmiot dyskusji nie tylko w środowisku akademickim, ale przede wszystkim w środowisku praktyków. Czy kształcenie polonistyczne będzie oparte na schematach? A może będzie to uczenie kreatywne? Z jednej strony spotkamy się bowiem z koniecznością zmierzenia się z dość sztywną podstawą programową, z drugiej – z potrzebą rozbudzania indywidualnych zainteresowań uczniów.Autorzy publikacji ukazują szkołę i nauczyciela w obliczu nowych zjawisk społecznych, wychowawczych, kulturowych i edukacyjnych oraz tradycyjnych modeli edukacji. W tomie poruszane są również zagadnienia związane z rolą przedmiotu język polski w reformowanej szkole, starymi i nowymi mediami w edukacji polonistycznej, możliwościami i sposobami kształcenia oraz samokształcenia nauczycieli.
The authors of the publication portray schools and teachers in the face of new social, educational, cultural and teaching phenomena as well as traditional models of education. The book also addresses issues connected to the role of the Polish language as a school subject following recent reforms, the old and new media in Polish language education, the possibilities and ways of training teachers and of their self-learning.
E-book „Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematyzmem a kreatywnością” - Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Cena 16.70 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
NAUCZYCIEL WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLE
PAWEŁ SPOREK, W poszukiwaniu archetypu nauczyciela. Rozważania w świetle koncepcji Berniego Neville’a 15
MAREK PIOTROWSKI, Nauczycielskie kompetencje w przededniu 100-lecia sformułowania koncepcji progresywistycznej w edukacji 37
MAREK PIENIĄŻEK, Polonistyka performatywna – nowy zestaw kompetencji dydaktycznych 53
ZOFIA POMIRSKA, Wiwat polonista konstruktywista! 69
STANISLAV ŠTĚPÁNÍK, Nauczyciel języka ojczystego w konflikcie między tradycją a współczesnością 85
JOLANTA FISZBAK, Jakiego polonisty potrzebuje współczesna szkoła? O pożądanych cechach nauczycieli w świetle uczniowskich wypowiedzi ankietowych 103
ANNA JANUS-SITARZ, Funkcja formacyjna edukacji polonistycznej w czasach niepokoju 121
HANNA KĄDZIOŁKA-SABANTY, Kompetencje nauczyciela polonisty a przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy 133
KREATYWNY NAUCZYCIEL. KREATYWNY UCZEŃ
ZUZANNA CZECHOWSKA, Świadomość studentów filologii polskiej na temat twórczości jako dyspozycji nauczyciela i ucznia 153
MAGDALENA TRYSIŃSKA, Rozprawka szkolna – między schematyzmem a kreatywnością 165
ANNA KRASOWSKA, Rozwijanie kompetencji humorystycznej
na lekcjach języka polskiego 185
KRZYSZTOF BIEDRZYCKI, Lęk przed interpretacją 197
ANNA ŚLÓSARZ, Metoda wizualizacji słów kluczowych wiersza 207
DANUTA KĘPA-FIGURA, Zasada kooperacji Paula Grice’a jako narzędzie oceny tekstu medialnego w edukacji polonistycznej 243
KAROLINA WAWER, Polonista wobec wyzwań współczesności. Imigranci z Ukrainy – o studenckim projekcie edukacyjnym 261
POLONISTYKA – NIE TYLKO CYFROWA
KRZYSZTOF KASZEWSKI, Przekształcenie, poszerzenie, otwarcie – trzy poziomy wykorzystania cyfrowych mediów w edukacji (nie tylko) polonistycznej 291
MICHAŁ FRIEDRICH, Nie tylko „sztuki siostrzane”. Malarstwo – literatura – ekfraza na lekcjach języka polskiego 303
AGNIESZKA KOWALKIEWICZ-KULESZA, Słuchanie ze zrozumieniem – rola słuchowisk w kształceniu polonistycznym 317
ALENA PODVIAZKINA, Audycje radiowe jako pomoc dydaktyczna na lekcjach języka polskiego 329
UCZEŃ O SPECJALNYCH POTRZEBACH
DOROTA KARKUT, Kształcenie kompetencji studentów polonistyki do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 347
HELENA BALCEREK, Wiedza o języku a problemy komunikacyjne uczniów z ASD 363
MAGDALENA MARZEC-JÓŹWICKA, TOMASZ KORCZYŃSKI, Współpraca polonisty z psychologiem jako istotny element kształcenia przyszłych nauczycieli 379
WIOLETA LUCHOWSKA, Mowa jako narzędzie ekspresji dziecka. Uczeń z arabskiego kręgu kulturowego na lekcji języka polskiego 399