Kompensacyjna funkcja internatu w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo
Małgorzata Czajkowska-Kisil

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 150 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788375877786 |
Data: | 2025-04-07 |
Opis e-booka:
Pomimo istniejących obecnie krytycznych sądów na temat internatu, jest on nadal instytucją najbardziej ze wszystkich uprawomocnioną do rozwijania procesów opieki i wychowania. Odnosi się to również do wychowania rewalidacyjnego. Podejmując próbę analizy funkcjonowania internatu oraz efektywności stosowanych w nim metod wychowania, przyjęto tezę, że istotnym warunkiem uzyskiwania sukcesów edukacyjno-wychowawczych, jest stosowanie odpowiednio dobranych metod wychowawczych polegających na kompensowaniu braków i deficytów rozwojowych wychowanków o obniżonej sprawności umysłowej.Podjęty w pracy temat analizowania tematyki związanej z funkcjami internatu i efektywnością działań w nim realizowanych może posłużyć opiekunom-praktykom do opracowywania takich metod pracy wychowawczej, które w znaczący sposób wpłyną na wychowanków.
Książka powstała w celu poszerzenia istniejącej już wiedzy teoretycznej niezbędnej do tworzenia takiego modelu internatu, który pozwoliłby na kompensowanie deficytów rozwojowych wychowanków upośledzonych umysłowo, dając im możliwość pełnego uczestniczenia w życiu społecznym, ekonomicznym i kulturalnym społeczeństwa, do którego należą.
E-book „Kompensacyjna funkcja internatu w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 24.80 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Praca wychowawcza i rewalidacyjna z osobami o obniżonej sprawności umysłowej
1. Uzasadnienie wyboru tematu
2. Istota i charakterystyka niepełnosprawności umysłowej
2.1. Definicje pojęć
2.2. Cechy dzieci o obniżonej sprawności umysłowej
3. Podstawowe założenia wychowania dzieci upośledzonych umysłowo w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
3.1. Organizowanie procesu wychowania w placówkach specjalnych
3.2. Kształtowanie kompetencji społecznych osób o obniżonej sprawności umysłowej
3.3. Stan badań nad kompetencjami społecznymi osób upośledzonych umysłowo
4. Kierunki rewalidacji niepełnosprawnych umysłowo
4.1. Strategie i procedury w procesie rewalidacji
4.2. Wybrane nowatorskie metody aktywizujące w rehabilitacji osób niepełnosprawnych umysłowo
5. Miejsce internatu w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo
5.1. Internat jako placówka społeczna w systemie oświaty i wychowania
5.2. Struktura modelu organizacyjnego internatu
5.3. Funkcje internatu w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym
5.4. Kompensacyjne metody, formy i typy zajęć stosowane w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie
Rozdział drugi
Organizacja badań własnych
1. Przedmiot i cele badań
2. Problemy i hipotezy badawcze oraz zmienne
3. Procedura badań
3.1. Metody, techniki i narzędzia badawcze
3.2. Sposób opracowania wyników badań
3.3. Teren, organizacja i przebieg badań
3.4. Charakterystyka badanych grup