
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe PWN |
Format: | mobi, epub |
Ilość stron: | 410 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788301211448 |
Data: | 2025-04-07 |
Opis e-booka:
Aktualne i wyczerpujące kompendium z dziedziny kultury języka polskiego i poprawności językowej dla nauczycieli i studentów niepolonistów. Książka ma formę podręcznika syntetyzującego wiedzę z zakresu nauki o języku i kultury języka oraz komunikacji edukacyjnej dla studentów pedagogiki przygotowujących się do specjalizacji nauczycielskiej w zakresie wczesnej edukacji. Książka zawiera podstawy wiedzy o języku polskim oraz najważniejszych cechach współczesnej polszczyzny. Prezentuje podstawowe, najważniejsze kategorie językowe (język i jego specjalizacje, dzięki mowy, znaczenie w języku, zagadnienia składniowe, jakość, kultura i etyka słowa w dydaktyce, nowoczesne tendencje w komunikacji edukacyjnej, norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i inne). Umożliwia zdobycie wysokiego poziomu kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej. Kompendium jest istotną i niezbędną lekturą dla studentów pedagogiki oraz osób zdobywających kwalifikacje pedagogiczne w ramach centrów lub ośrodków kształcenia nauczycieli, działających lub powstających obecnie na uczelniach.
E-book „Język i komunikacja. Wprowadzenie dla pedagogów” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 84.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
1. Język i mowa 13
1.1. Definicje języka i mowy 13
1.2. Cechy języka naturalnego 16
1.3. Pochodzenie i rozwój języka ludzkiego 19
1.4. Akwizycja języka naturalnego 23
1.5. Język w badaniach lingwistycznych 32
2. Język jako system znaków 38
2.1. Znak – znaczący element rzeczywistości 38
2.2. Cechy znaków językowych 40
2.3. Specyfika systemu językowego 44
2.4. Podsystemy języka 45
2.5. Język a współczesne kody ikoniczne 46
3. Zewnętrzne i wewnętrzne zróżnicowanie języka 55
3.1. Różnorodność języków świata 55
3.2. Pochodzenie i specyfika polszczyzny 58
3.3. Język ogólny 60
3.4. Odmiana mówiona i pisana języka 61
3.5. Style funkcjonalne 64
4. Terytorialne, społeczne i biologiczne odmiany języka 75
4.1. Dialekty i gwary 75
4.2. Społeczne odmiany języka – socjolekty 84
4.3. Biolekty 87
4.4. Idiolekt – język osobniczy 96
5. Dźwięki mowy i elementy prozodii 100
5.1. Jak powstają dźwięki mowy? 101
5.2. Podstawowe pojęcia dotyczące podsystemu fonologicznego języka 103
5.3. Świadomość i sprawność fonologiczna 105
5.4. Typy głosek polskich 106
5.5. Klasyfikacja samogłosek polskich 107
5.6. Klasyfikacja spółgłosek polskich 111
5.7. Podział wyrazu na litery, głoski i sylaby 117
5.8. Upodobnienia i uproszczenia fonetyczne 119
5.9. Akcent w języku polskim 123
5.10. Intonacja 126
6. Wyrazić wyrazem, uchwycić frazeologizmem 128
6.1. Słowo, wyraz, leksem – terminologiczne uściślenia 128
6.2. Podsystem leksykalny języka 131
6.3. Czym jest znaczenie wyrazu? 132
6.4. Relacje znaczeniowe 135
6.5. Skąd pochodzą wyrazy? 138
6.6. Skrótowce i skróty 140
6.7. Użyteczna frazeologia 142
7. W stronę morfologii. Struktura i odmiana wyrazów 146
7.1. Podsystem morfologiczny 146
7.2. Analiza morfologiczna wyrazu 148
7.3. Słowotwórstwo 150
7.4. Analiza słowotwórcza wyrazów 152
7.5. Derywacja i jej rodzaje 154
7.6. Typy derywatów i funkcje formantów 155
7.7. Kategorie i typy słowotwórcze 156
7.8. Fleksja 161
7.9. Kategorie gramatyczne, kategorie fleksyjne 163
7.10. Odmienne i nieodmienne części mowy 169
8. O łączeniu słów. Wybrane zagadnienia składniowe 181
8.1. Składniki syntaktyczne 182
8.2. Podrzędne związki składniowe 183
8.3. Wypowiedzenia i zdania 189
8.4. Konotacja składniowa 193
8.5. Składnia zdania pojedynczego 194
8.6. Analiza zdania pojedynczego 200
8.7. Składnia zdania pojedynczego – wybrane zalecenia normatywne 201
8.8. Składnia zdania złożonego 203
8.9. Analiza zdania wielokrotnie złożonego 209
8.10. Składnia zdania złożonego – wybrane zalecenia normatywne 211
8.11. Na (składniowe) skróty 213
9. Tekst i dyskurs 216
9.1. Czym jest tekst? „Statyczna” i „dynamiczna” koncepcja tekstu 216
9.2. Funkcje, typy i gatunki tekstu 219
9.3. Hipertekst 225
9.4. Kilka zasad opracowania tekstu językowego 228
9.5. Struktura artykułu naukowego 231
9.6. Dyskurs, czyli tekst w kontekście 236
9.7. Dyskurs edukacyjny jako przykład współczesnego dyskursu 238
10. Komunikacja: akcja i interakcja (nie tylko) językowa 244
10.1. Komunikacja i komunikowanie (się) 244
10.2. Komunikacja jako akcja, interakcja i transakcja 247
10.3. Pragmatyka – współdziałanie za pomocą słów 262
10.4. Etykieta językowa 268
10.5. Etyka komunikacji 271
10.6. Estetyka komunikacji językowej 276
10.7. Komunikacja niewerbalna 278
10.8. Komunikacja w edukacji (wybrane aspekty) 282
11. Komunikacja językowa dziecka – prawidłowości i odstępstwa 296
11.1. Specyfika mowy dziecka w wieku przedszkolnym 296
11.2. Język dziecka na progu szkolnej edukacji 303
11.3. Wybrane zaburzenia w rozwoju języka u dzieci 308
11.4 Kierunki rozwoju kompetencji językowo-komunikacyjnej dzieci w młodszym wieku szkolnym 320
11.5. Stymulacja rozwoju kompetencji językowo-komunikacyjnej 327
12. Kultura języka polskiego 337
12.1. Czym jest kultura języka? 337
12.2. Sprawność, poprawność i norma językowa 338
12.3. Kryteria poprawności językowej 343
12.4. Błędy językowe i ich typy 344
12.5. O kilku (sprawiających problemy) zasadach poprawności językowej 357
12.6. Poprawność stylistyczna. Cechy dobrego stylu 367
12.7. Działalność kulturalnojęzykowa 368
Zakończenie 373
Indeks pojęć 375
Spis tabel 381
Spis rycin 382