pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Inteligentne systemy wspomagania decyzji

Dane szczegółowe:
Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Format: pdf
Ilość stron: 273 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788372464842
Data: 2025-02-06
Cena wydawcy: 1.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Pracę podzielono na dziewięć rozdziałów. Pierwsze dwa opisują podstawowe aspekty podejmowania decyzji oraz koncepcje leżące u podstaw SWD. Trzeci rozdział dotyczy roli ISWD w organizacji. W czwartym rozdziale rozwinięto temat ISWD. Piąty rozdział przedstawia, kluczową z punktu widzenia pracy, dziedzinę sztucznej inteligencji. Rozdział szósty zawiera dogłębną charakterystykę systemów ekspertowych wraz z metodami ich tworzenia, pozyskiwania wiedzy i możliwymi zastosowaniami. Obok metod sztucznej inteligencji w ostatnich latach znacznie rozwinęły się technologie hurtowni danych, analizy OLAP, wizualizacji i dystrybucji wiedzy. Poświęcono im rozdział siódmy. Oprócz systemów ekspertowych źródłem wiedzy SWD mogą być inne, zaawansowane techniki sztucznej inteligencji. Przedstawieniu podstawowych z nich poświęcono rozdział ósmy. Internet dokonał ogromnej zmiany w sposobie dostępu do informacji. Dla SWD interesujące są, omówione w rozdziale dziewiątym, inteligentne systemy agentowe, mogące służyć jako agenty SWD.

E-book „Inteligentne systemy wspomagania decyzji” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Spis treści:

WSTĘP 9

1. PODEJMOWANIE DECYZJI W ORGANIZACJACH 11
1.1. Podstawowe pojęcia 11
1.1.1. Ujęcie organizacyjne 19
1.1.2. Ujęcie decyzyjne 23
1.1.3. Ujęcie narzędziowe 29
1.2. Podejmowanie decyzji a skuteczność zastosowania komputera 31
Literatura 32

2. SYSTEMY WSPOMAGANIA DECYZJI 33
2.1. Geneza systemów wspomagania decyzji 33
2.2. Funkcje i struktura SWD 37
2.2.1. Wspomaganie rozpoznania problemu 41
2.3. Projektowanie adaptacyjne SWD 43
2.4. Systemy wspomagania decyzji z bazą wiedzy 49
2.5. Zarys nowej koncepcji 52
2.6. Przewidywany wpływ SWD na decydenta, organizację i proces decyzyjny 54
2.7. Metody oceny systemów wspomagania decyzji 59
2.7.1. Sposoby oceny systemu 59
2.7.2. Mierzenie skuteczności działania decydentów 63
2.8. Integracja SE z SWD 64
2.8.1. Integracja SE i SIK 64
2.9. Procesy podejmowania decyzji a wspomaganie 64
2.9.1. Sposoby integracji SE, SWD, SIK 67
2.10. Przykłady 68
2.10.1. Przykład języka modelowania SWD 68
2.10.2. System wspomagania decyzji przy udzielaniu kredytu 70
2.10.3. System wspomagania decyzji finansowych w organizacji 73
2.11. Problemy nowej roli SWD w systemie informacyjnym współczesnej organizacji 74
Literatura 79

3. INTELIGENTNE SYSTEMY WSPOMAGANIA DECYZJI W ORGANIZACJI 80
3.1. Idea ISWD 81
3.2. Integracja w systemach wspomagania decyzji 84
3.2.1. Integracja systemów ekspertowych i systemów wspomagania decyzji 85
3.2.2. Integracja EIS, systemu ekspertowego i systemu wspomagania decyzji 89
3.2.3. Integracja z Web, systemami przedsiębiorstwa i zarządzaniem wiedzą 90
3.2.4. Inteligentne systemy hybrydowe 91
3.3. Zarządzanie wiedzą w organizacji 93
3.3.1. Wiedza organizacji 95
3.3.2. Systemy zarządzania wiedzą 97
3.3.3. Technologie informacyjne w systemach zarządzania wiedzą 100
3.4. Business Intelligence 102
3.5. Rola Inteligentnych Systemów Wspomagania Decyzji w erze e-biznesu 106
3.5.1. Wpływ ISWD na organizację 108
3.5.2. Przyszłość ISWD 111
Literatura 113

4. INTEGRACJA I HYBRYDYZACJA KOMPONENTÓW SZTUCZNEJ INTELIGENCJI W RAMACH ISWD 115
4.1. Integracja 115
4.1.1. Cele i korzyści integracji 115
4.1.2. Płaszczyzny integracji 117
4.1.3. Techniki komunikacji komponentów w ramach SWD 120
4.1.4. Konceptualne ramy integracji: wiedzy, komponentów sztucznej inteligencji oraz SIZ w organizacji gospodarczej 122
4.2. Hybrydyzacja jako metoda integracji 128
4.2.1. Pojęcie i cele hybrydyzacji 128
4.2.2. Klasyfikacje modeli hybrydyzacji 135
4.2.2.1. Klasyfikacja Medskera 135
4.2.2.2. Klasyfikacja Goonatilake-Khebbala 140
4.2.3. Przegląd kierunków hybrydyzacji komponentów sztucznej inteligencji 141
4.2.3.1. Systemy ekspertowe i sieci neuronowe 141
4.2.3.2. Logika rozmyta i systemy ekspertowe 142
4.2.3.3. Systemy rozmyte i sieci neuronowe 143
4.2.3.4. Algorytmy genetyczne i sieci neuronowe 145
4.2.3.5. Algorytmy genetyczne i systemy rozmyte 146
4.2.3.6. Algorytmy genetyczne i systemy ekspertowe 147
4.2.3.7. Hybrydowe systemy CBR 148
4.3. Dyfuzja metod i technik sztucznej inteligencji oraz systemów wspomagania decyzji 148
4.3.1. Punkty styczne przenikania się technologii sztucznej inteligencji oraz SWD 148
4.3.2. Ocena stopnia „inteligencji” ISWD 154
Literatura 158

5. SZTUCZNA INTELIGENCJA 163
5.1. Koncepcje i definicje sztucznej inteligencji 163
5.2. Historia sztucznej inteligencji 167
5.3. Dziedzina sztucznej inteligencji 169
5.4. Inżynieria wiedzy 174
Literatura 175

6. SYSTEMY EKSPERTOWE 177
6.1. Koncepcja systemów ekspertowych 177
6.2. Struktura SE 181
6.3. Rodzaje systemów ekspertowych 184
6.4. Narzędzia do tworzenia systemów ekspertowych 186
6.5. Metodyki tworzenia systemów ekspertowych 189
6.5.1. Rapid prototyping 189
6.5.2. Metodologia Knowledge Based Systems Life Cycle 192
6.6. Korzyści płynące z zastosowania systemów ekspertowych do wspomagania decyzji 195
Literatura 196

7. HURTOWNIE DANYCH I NARZĘDZIA OLAP W PROCESACH WSPOMAGANIA DECYZJI 198
7.1. Narzędzia ETL w procesie zasilania systemów OLAP 204
7.2. Optymalizacja danych w hurtowniach 207
7.3. Techniki OLAP 208
7.4. Typologia rozwiązań OLAP 209
7.5. Analiza danych dostarczanych przez mechanizmy OLAP 214
7.6. Narzędzia informatyczne pozwalające na publikowanie wyników przeprowadzonych analiz 215
7.7. Informatyczne narzędzia wizualizacji wyników przeprowadzanych analiz 220
Literatura 226

8. ZAAWANSOWANE TECHNOLOGIE INTELIGENTNE WE WSPOMAGANIU DECYZJI 229
8.1. Data, Text, and Web Mining 229
8.2. Sieci neuronowe 231
8.3. Algorytmy genetyczne i ewolucyjne 234
8.4. Wnioskowanie na podstawie przypadków 237
8.5. Uczenie maszynowe 240
8.6. Logika rozmyta 246
Literatura 249

9. ROZWÓJ DOŚWIADCZEŃ W WYBRANYCH OBSZARACH 251
9.1. Architektura kreatywnego SWD 252
9.2. Badania eksperymentalne 260
9.3. Kierunki dalszego rozwoju koncepcji SWD w nawiązaniu do badań nad systemami wieloagentowymi 264
9.4. Mobilny/wszechobecny interfejs użytkownika jako kierunek badań nad dialogiem człowiek – komputer w SWD 266
9.5. Wnioski 269
Literatura 271