
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Rzeszowskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 229 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788379969739 |
Data: | 2025-04-07 |
Opis e-booka:
Praca prezentuje poszukiwania badawcze i doświadczenia pedagogiczne i literaturoznawcze w kontaktach z dzieckiem, nad zagadnieniami integracji sztuk w obszarze literatury dziecięcej, w tym liryki. Zawarte tu przemyślenia są wynikiem studiów teoretycznych oraz praktycznych zajęć z dziećmi. Autorka wychodzi z założenia, że poezja liryczna wymaga specjalnej wrażliwości na słowo i innego podejścia metodycznego niż tradycyjny tekst dydaktyczny, a jej recepcja uwrażliwia i czyni odbiorcę bardziej empatycznym. Odbiór poezji lirycznej wpisuje się więc w edukację humanistyczną, która respektuje wartości wychowania przez sztukę. W tym nurcie przedstawiono w monografii, poza treściami teoretycznymi, propozycje autorskich warsztatów literackich osadzonych w perspektywie integracji literatury, plastyki, muzyki. Książka zawiera ponadto wyniki badań jakościowych dotyczących „ważnych tematów” podejmowanych przez badane dzieci.
E-book „Integracja sztuk. Liryka w edukacji dziecka” - Wydawca: Uniwersytetu Rzeszowskiego. Cena 29.40 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
ROZDZIAŁ 1. Gdy małe dziecko spotyka się ze sztuką 23
1.1. Dziecko wśród sztuk 23
1.2. Program edukacji a potrzeby dziecka 30
1.3. Gdy myślę o wychowaniu przez sztukę… 44
1.4. Poezja dla dzieci – próby klasyfikacji 50
1.5. Zapomniany ląd – wiersze, których brakuje w edukacji współczesnego dziecka 66
1.6. Głos wychowawców w edukacji literackiej dziecka 86
ROZDZIAŁ 2. Refleksje pedagogiczne w kontekście poszukiwań badawczych – liryka w recepcji dzieci 91
2.1. Sposoby poszukiwania refleksji dziecka w procesie edukacyjnym 91
2.2. Utwór liryczny jako punkt wyjścia do rozmowy z dzieckiem 95
ROZDZIAŁ 3. Integrowanie sztuk na przykładzie pracy z wierszem w edukacji elementarnej 110
3.1. Przykłady zintegrowanych zajęć z dziećmi z wykorzystaniem liryki, malarstwa i przekładu intersemiotycznego 110
3.2. Spotkanie pierwsze – rytm, kolor, nastrój, melodia – Janina Porazińska A kiedy utniemy… , Piet Mondrian Szachownica w jasnych kolorach (poezja, malarstwo, taniec, muzyka) 118
3.3. Spotkanie drugie – obraz, kolor, refleksja – Danuta Wawiłow Morze , Józef Ratajczak Morze , Joanna Papuzińska Jezioro , Paul Klee Fish Magic (poezja, plastyka, origami) 131
3.4. Spotkanie trzecie – rytm, obraz, emocje, ruch – Danuta Wawiłow Drynda , Carlo Carrá Dorożka (poezja, muzyka, kineza, plastyka) 145
3.5. Spotkanie czwarte – dramaturgia, ekspresja, rytm, emocje – Danuta Wawiłow Zawalił się pałac (poezja, plastyka, kineza, drama) 161
3.6. Spotkanie piąte – refleksja, obraz – Joanna Papuzińska Ja , Olga Boznańska Dziewczynka z chryzantemami , Amedeo Modigliani Portret studenta , Pablo Picasso Portret Dory Maar , malarz nieznany Władysław IV Waza (poezja, plastyka) 175
3.7. Podsumowanie 189
ROZDZIAŁ 4. Wnioski dla praktyki pedagogicznej 192
4.1. „Ważne tematy” jako wynik dialogowego podejścia do dziecka w edukacji zintegrowanej 192
4.2. Stosunek uczestników do warsztatów literackich 203
Zamiast zakończenia 209
Bibliografia 215