![Instytucje a konkurencyjność przedsiębiorstwa - okłakda ebooka](https://staticl.poczytaj.pl/623000/instytucje-a-konkurencyjnosc-przedsiebiorstwa-malgorzata,623844-s.jpg)
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Format: | |
Ilość stron: | 182 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788380301863 |
Data: | 2025-02-07 |
Opis e-booka:
Autorzy opracowania przywiązują dużą wagę do rosnącej roli instytucji na wszystkich poziomach procesu gospodarowania. Instytucje mogą i powinny stanowić czynnik sprzyjający wzrostowi potencjału rynkowego przedsiębiorstw. Problematyka ta przenika, w różnym stopniu, poszczególne rozdziały niniejszego opracowania. Na uznanie zasługuje obecna w większości prac charakterystyka gospodarki cyfrowej i analiza społeczno-gospodarczych skutków jej funkcjonowania (...). Cyfryzacja gospodarki i przeobrażenia społeczne przyczyniają się do wzrostu roli zasad w kształtowaniu źródeł konkurencyjności firm, co znajduje odzwierciedlenie m.in. w rozwoju gospodarki współdzielenia i - szerzej - w instytucjonalnych uwarunkowaniach funkcjonowania rynków. (...) Relacje instytucji formalnych, nieformalnych i organizacji stanowię istotę równowagi instytucjonalnej jako jednego z warunków efektywności adaptacyjnej systemu instytucjonalnego. Podmioty gospodarcze coraz częściej poszukuję zaś nowych źródeł konkurencyjności w swoim otoczeniu instytucjonalnym. Z recenzji dr. hab. Zbigniewa Stańka, profesora Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie
E-book „Instytucje a konkurencyjność przedsiębiorstwa” - Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Spis treści:
Teresa Pakulska
Rozdział 1. Rynek XXI wieku - w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Wstęp
1.1. Transformacja makroekonomiczna - od ery przemysłowej do cyfryzacji
1.2. Zmiany popytowe a cyfryzacja
1.3. Strona podażowa czynników produkcji - rosnąca substytucyjność i jej wykorzystanie
1.4. Przewaga konkurencyjna a rosnąca współzależność czynników popytowo-podażowych
Podsumowanie
Bibliografia
Stanisław Kowalczyk, Daria Oleszczuk
Rozdział 2. Zmiany regulacji w zakresie prawa żywnościowego a konkurencyjność firm spożywczych w Unii Europejskiej
Wstęp
2.1. Główne przyczyny powstawania nowych regulacji prawnych w zakresie funkcjonowania rynku żywności w UE
2.1.1. Nasilające się turbulencje polityczne i gospodarcze
2.1.2. Nowe zjawiska na rynku unijnym (skandale żywnościowe nowego typu - oszustwa żywnościowe dużej skali)
2.1.3. Niewydolność dotychczasowych rozwiązań (głównie w zakresie nadzoru weterynaryjnego)
2.2. Nowe regulacje w zakresie ochrony konsumentów i poprawy bezpieczeństwa żywności
2.2.1. Nowe regulacje prawne w zakresie ochrony konsumentów
2.2.2. Nowe regulacje w zakresie poprawy bezpieczeństwa żywności
2.2.3. Wpływ zmian regulacji prawa żywnościowego na konkurencyjność firm spożywczych w UE
2.2.4. Sankcje jako instytucje w obszarze prawa żywnościowego
2.3. Pozalegislacyjne inicjatywy w zakresie regulacji rynku żywnościowego UE
2.3.1. Operacja OPSON
2.3.2. Food Integrity Project
Podsumowanie
Bibliografia
Małgorzata Skrzek-Lubasińska
Rozdział 3. Konkurencyjność samozatrudnionych w świetle koncepcji logik instytucjonalnych
Wstęp
3.1. Koncepcja logik instytucjonalnych
3.2. Logiki instytucjonalne a przedsiębiorczość
3.3. Identyfikacja logik instytucjonalnych w przypadku samozatrudnionych
3.4. Typologia samozatrudnionych uwzględniająca różnice w logikach instytucjonalnych wyznaczone na podstawie badań jakościowych
3.5. Pozycja konkurencyjna samozatrudnionych
Podsumowanie
Bibliografia
Dorota Ciesielska-Maciągowska
Rozdział 4. Wybrane aspekty konkurencyjności międzynarodowej przedsiębiorstw z rynków wschodzących
Wstęp
4.1. EMMs i proces ich umiędzynarodowienia
4.2. Czynniki konkurencyjności EMMs
Podsumowanie
Bibliografia
Mariusz Sagan
Rozdział 5. Instytucjonalne zaangażowanie korporacji międzynarodowych - w kierunku osiągania trwałej przewagi konkurencyjnej?
Wstęp
5.1. Konkurencyjność przedsiębiorstw międzynarodowych w ujęciu Nowej Ekonomii Instytucjonalnej
5.1.1. Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa
5.1.2. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw międzynarodowych i sposób postrzegania jej źródeł w ujęciach tradycyjnych i koncepcji
Nowej Ekonomii Instytucjonalnej
5.2. Korporacje międzynarodowe jako twórcy i biorcy instytucji formalnych i nieformalnych w kontekście przewagi konkurencyjnej
5.3. Modele zaangażowania instytucjonalnego korporacji międzynarodowych
5.4. Instytucjonalne zaangażowanie korporacji międzynarodowych- w kierunku osiągania trwałej przewagi konkurencyjnej?
Podsumowanie
Bibliografia
Małgorzata Poniatowska-Jaksch
Rozdział 6. Geoblokowanie a konkurencyjność przedsiębiorstw
Wstęp
6.1. Specyfika produktu cyfrowego
6.2. Transgraniczne aspekty e-commerce w UE
6.3. Obszary dyskryminacji cyfrowej w UE
6.4. Geoblokowanie w kontekście przewagi instytucjonalnej
Podsumowanie
Bibliografia
Zakończenie