pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Instytucje a konkurencyjność przedsiębiorstwa

Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Format: pdf
Ilość stron: 182 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788380301863
Data: 2025-02-07
Cena wydawcy: 26.60 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Autorzy opracowania przywiązują dużą wagę do rosnącej roli instytucji na wszystkich poziomach procesu gospodarowania. Instytucje mogą i powinny stanowić czynnik sprzyjający wzrostowi potencjału rynkowego przedsiębiorstw. Problematyka ta przenika, w różnym stopniu, poszczególne rozdziały niniejszego opracowania. Na uznanie zasługuje obecna w większości prac charakterystyka gospodarki cyfrowej i analiza społeczno-gospodarczych skutków jej funkcjonowania (...). Cyfryzacja gospodarki i przeobrażenia społeczne przyczyniają się do wzrostu roli zasad w kształtowaniu źródeł konkurencyjności firm, co znajduje odzwierciedlenie m.in. w rozwoju gospodarki współdzielenia i - szerzej - w instytucjonalnych uwarunkowaniach funkcjonowania rynków. (...) Relacje instytucji formalnych, nieformalnych i organizacji stanowię istotę równowagi instytucjonalnej jako jednego z warunków efektywności adaptacyjnej systemu instytucjonalnego. Podmioty gospodarcze coraz częściej poszukuję zaś nowych źródeł konkurencyjności w swoim otoczeniu instytucjonalnym. Z recenzji dr. hab. Zbigniewa Stańka, profesora Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie

E-book „Instytucje a konkurencyjność przedsiębiorstwa” - Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Spis treści:

Wprowadzenie



Teresa Pakulska

Rozdział 1. Rynek XXI wieku - w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa




Wstęp

1.1. Transformacja makroekonomiczna - od ery przemysłowej do cyfryzacji

1.2. Zmiany popytowe a cyfryzacja

1.3. Strona podażowa czynników produkcji - rosnąca substytucyjność i jej wykorzystanie

1.4. Przewaga konkurencyjna a rosnąca współzależność czynników popytowo-podażowych

Podsumowanie

Bibliografia



Stanisław Kowalczyk, Daria Oleszczuk

Rozdział 2. Zmiany regulacji w zakresie prawa żywnościowego a konkurencyjność firm spożywczych w Unii Europejskiej




Wstęp

2.1. Główne przyczyny powstawania nowych regulacji prawnych w zakresie funkcjonowania rynku żywności w UE

2.1.1. Nasilające się turbulencje polityczne i gospodarcze

2.1.2. Nowe zjawiska na rynku unijnym (skandale żywnościowe nowego typu - oszustwa żywnościowe dużej skali)

2.1.3. Niewydolność dotychczasowych rozwiązań (głównie w zakresie nadzoru weterynaryjnego)

2.2. Nowe regulacje w zakresie ochrony konsumentów i poprawy bezpieczeństwa żywności

2.2.1. Nowe regulacje prawne w zakresie ochrony konsumentów

2.2.2. Nowe regulacje w zakresie poprawy bezpieczeństwa żywności

2.2.3. Wpływ zmian regulacji prawa żywnościowego na konkurencyjność firm spożywczych w UE

2.2.4. Sankcje jako instytucje w obszarze prawa żywnościowego

2.3. Pozalegislacyjne inicjatywy w zakresie regulacji rynku żywnościowego UE

2.3.1. Operacja OPSON

2.3.2. Food Integrity Project

Podsumowanie

Bibliografia



Małgorzata Skrzek-Lubasińska

Rozdział 3. Konkurencyjność samozatrudnionych w świetle koncepcji logik instytucjonalnych

Wstęp

3.1. Koncepcja logik instytucjonalnych

3.2. Logiki instytucjonalne a przedsiębiorczość

3.3. Identyfikacja logik instytucjonalnych w przypadku samozatrudnionych

3.4. Typologia samozatrudnionych uwzględniająca różnice w logikach instytucjonalnych wyznaczone na podstawie badań jakościowych

3.5. Pozycja konkurencyjna samozatrudnionych

Podsumowanie

Bibliografia



Dorota Ciesielska-Maciągowska

Rozdział 4. Wybrane aspekty konkurencyjności międzynarodowej przedsiębiorstw z rynków wschodzących

Wstęp

4.1. EMMs i proces ich umiędzynarodowienia

4.2. Czynniki konkurencyjności EMMs

Podsumowanie

Bibliografia



Mariusz Sagan

Rozdział 5. Instytucjonalne zaangażowanie korporacji międzynarodowych - w kierunku osiągania trwałej przewagi konkurencyjnej?

Wstęp

5.1. Konkurencyjność przedsiębiorstw międzynarodowych w ujęciu Nowej Ekonomii Instytucjonalnej

5.1.1. Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa

5.1.2. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw międzynarodowych i sposób postrzegania jej źródeł w ujęciach tradycyjnych i koncepcji

Nowej Ekonomii Instytucjonalnej

5.2. Korporacje międzynarodowe jako twórcy i biorcy instytucji formalnych i nieformalnych w kontekście przewagi konkurencyjnej

5.3. Modele zaangażowania instytucjonalnego korporacji międzynarodowych

5.4. Instytucjonalne zaangażowanie korporacji międzynarodowych- w kierunku osiągania trwałej przewagi konkurencyjnej?

Podsumowanie

Bibliografia



Małgorzata Poniatowska-Jaksch

Rozdział 6. Geoblokowanie a konkurencyjność przedsiębiorstw

Wstęp

6.1. Specyfika produktu cyfrowego

6.2. Transgraniczne aspekty e-commerce w UE

6.3. Obszary dyskryminacji cyfrowej w UE

6.4. Geoblokowanie w kontekście przewagi instytucjonalnej

Podsumowanie

Bibliografia



Zakończenie