Innowacyjność przedsiębiorstw – koncepcje, uwarunkowania i pomiar
![Innowacyjność przedsiębiorstw – - okłakda ebooka](https://staticl.poczytaj.pl/623000/innowacyjnosc-przedsiebiorstw-koncepcje-uwarunkowania,623590-s.jpg)
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Akademii Ekonomicznej w Katowicach |
Format: | |
Ilość stron: | 240 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788378751830 |
Data: | 2025-02-07 |
Opis e-booka:
Niesłabnące zainteresowanie innowacjami przedsiębiorstw i ich innowacyjnością zarówno ba-daczy, jak i polityków, a także menedżerów wynika z wielu przyczyn. Przede wszystkim jest to znaczenie innowacji w rozwoju gospodarczym danego kraju czy regionu, które wiąże się ze zdolnością do ich wdrażania i komercjalizacji przez przedsiębiorstwa. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa innowacje postrzega się jako jeden z kluczowych czynników determinujących ich konkurencyjność na współczesnym, coraz częściej globalnym rynku. Rola innowacji w poszukiwaniu źródeł trwałej przewagi konkurencyjnej stale rośnie, przy jednoczesnych coraz większych kosztach innowacji i ryzyku wdrożenia. Ponadto zainteresowanie innowacyjnością, zwłaszcza polskich przedsiębiorstw, wynika z faktu, że jest ona niezadowalająca – zarówno odsetek polskich firm wdrażających innowacje, jak i inne wskaźniki innowacyjności wskazują na jej znacząco niższy poziom w stosunku do europejskich liderów.Nie sposób przecenić znaczenia innowacji we współczesnym zglobalizowanym świecie, który wkroczył w „nową erę innowacji” – jak twierdzą specjaliści. Powyższe przyczyny skłoniły zespół autorski do podjęcia badań nad tym fascynującym zjawiskiem, jakim jest innowacyjność organizacji, a ich wyniki zaprezentowano w niniejszej książce. Całość opracowania uwzględnia praktykę innowacyjności przedsiębiorstw, przy czym wyniki obszernych, starannie przygotowanych badań empirycznych poprzedzono dogłębnymi analizami literatury, a studia przypadków lokalnych liderów innowacyjności wzbogacone są przeglądem najlepszych praktyk na świecie. Rezultatem prowadzonych dociekań jest autorski „rentgen innowacyjności”, umożliwiający przedsiębiorcom i menedżerom autodiagnozę poziomu innowacyjności oraz potencjału innowacyjnego przedsiębiorstwa (dostępny pod adresem: www.innowacyjnosc.ue.katowice.pl). Połączenie pogłębionych studiów literatury ze starannie przygotowanymi wynikami badań empirycznych, implikacjami dla teorii i praktyki gospodarczej sprawia, że adresatami opracowania mogą być zarówno przedstawiciele kadry akademickiej, studenci i doktoranci kierunków ekonomicznych, jak i przedsiębiorcy, menedżerowie czy doradcy biznesowi.
E-book „Innowacyjność przedsiębiorstw – koncepcje, uwarunkowania i pomiar” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
Spis treści:
Rozdział 1. INNOWACYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA – PERSPEKTYWA TEORETYCZNA I KIERUNKI BADAŃ 15
1.1. Pojęcie innowacji i innowacyjności przedsiębiorstwa 15
1.1.1. Pojęcie i typy innowacji 15
1.1.2. Źródła i proces innowacji 26
1.2. Innowacyjność organizacji jako przedmiot badań 32
1.2.1. Przegląd badań nad innowacyjnością przedsiębiorstw w Polsce w latach 2006-2012 32
1.2.2. Przegląd badań światowych nad innowacyjnością przedsiębiorstw w latach 2006-2012 37
1.3. Innowacyjność jako składnik potencjału konkurencyjnego organizacji 49
1.3.1. Pojęcie i składniki konkurencyjności 49
1.3.2. Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa – zarys koncepcji i przykład modelu 52
1.3.3. Innowacje jako źródło przewagi konkurencyjnej 56
1.4. Modele zachowań strategicznych firm jako kontekst innowacyjności organizacyjnej 61
Rozdział 2. POMIAR INNOWACYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW – PROBLEMY METODOLOGICZNE 73
2.1. Poziomy pomiaru innowacyjności – problemy i metody 73
2.2. Wybrane koncepcje badań i narzędzia pomiaru innowacyjności organizacji 78
2.3. Koncepcja innowacyjności i narzędzie jej pomiaru Wanga i Ahmeda 82
Rozdział 3. WYNIKI BADAŃ SONDAŻOWYCH UWARUNKOWAŃ I POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO PRZEDSIĘBIORSTW W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM 87
3.1. Metodyka badań 87
3.1.1. Cele i model badawczy 87
3.1.2. Charakterystyka badanej próby przedsiębiorstw 88
3.1.3. Opis narzędzia badawczego 90
3.2. Wyniki badań sondażowych 91
3.2.1. Pomiar innowacyjności przedsiębiorstw 91
3.2.2. Diagnoza wybranych aspektów działalności innowacyjnej . 96
3.2.3. Wewnętrzne uwarunkowania działalności innowacyjnej 102
3.2.4. Ocena innowacyjności przedsiębiorstw według przyjętych miar 106
3.3. Wnioski z badań 112
Rozdział 4. INNOWACYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW PRODUKCYJNYCH W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM 115
4.1. Metodyka badań 115
4.1.1. Koncepcja badań: cele, model, hipotezy 115
4.1.2. Metodyka badań, charakterystyka badanej próby i narzędzia badawczego 116
4.2. Pomiar aktywności innowacyjnej firm produkcyjnych 120
4.2.1. Ilościowa charakterystyka innowacji wdrożonych w badanych firmach 120
4.2.2. Wymiary potencjału innowacyjnego badanych przedsiębiorstw według metodyki Wanga i Ahmeda 126
4.2.3. Badanie zależności statystycznych pomiędzy wymiarami potencjału innowacyjnego, innowacyjnością, wynikami i konkurencyjnością przedsiębiorstw 127
4.2.4. Modele zachowań strategicznych przedsiębiorstw a ich innowacyjność 132
4.3. Wnioski z badań 136
Rozdział 5. MODELE DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ WYBRANYCH PRZEDSIĘBIORSTW MIĘDZYNARODOWYCH I POLSKICH 140
5.1. Studia przypadków – opis metody 140
5.2. Przykłady dobrych praktyk wybranych korporacji międzynarodowych 142
5.2.1. Whirlpool 142
5.2.2. Danone 147
5.2.3. Cisco 149
5.2.4. ICL – International Computers Limited 154
5.2.5. Hyundai 156
5.2.6. Podobieństwa i różnice w praktykach innowacyjnych analizowanych organizacji 157
5.3. Przykłady praktyk innowacyjnych wybranych przedsiębiorstw produkcyjnych – studia przypadków 159
5.3.1. Innowacje w Tenneco Automotive 159
5.3.2. Innowacje w Sunex 174
5.3.3. Innowacje w Pro-System 183
5.3.4. Innowacje w Glück 191
5.3.5. Innowacje w BaginBox System 195
5.3.6. Podobieństwa i różnice działalności innowacyjnej w badanych przypadkach 202
Rozdział 6. PODSUMOWANIE BADAŃ I WNIOSKI KOŃCOWE 207
6.1. Implikacje teoretyczne: Pluralizm, złożoność i ekwifinalność 207
6.2. Implikacje praktyczne: Jak zwiększać innowacyjność przedsiębiorstwa – autodiagnoza innowacyjności firmy 211
6.3. Implikacje metodyczne: Ograniczenia prowadzonych dociekań naukowych i kierunki badań 216
ZAKOŃCZENIE 218
BIBLIOGRAFIA 222
ZAŁĄCZNIK 239