pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Inflacja dyplomu akademickiego w społeczeństwie współczesnym. Studium z socjologii edukacji

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu
Format: pdf
Ilość stron: 362 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788323240013
Data: 2025-04-07
38.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Publikacja poświęcona jest występującemu obecnie zjawisku przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego. Jej problematyka wpisuje się w polską oraz międzynarodową dyskusję na temat relacji między funkcjami uniwersytetu a rynkiem pracy oraz strukturą społeczną. Autorka podjęła próbę przeanalizowania tytułowego zagadnienia zarówno w kontekście teoretycznym, jak i w odniesieniu do rzeczywistości społecznej. W tym drugim przypadku dokonała jego rekonstrukcji tak, jak przejawia się on w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych, opierając się na literaturze przedmiotu, a także przedstawiła wyniki badań własnych dotyczących postrzegania inflacji dyplomu przez absolwentów polskich szkół wyższych. W książce wskazano, iż inflacja dyplomu akademickiego stanowi oczywiste wyzwanie społeczne i edukacyjne dla współczesnego społeczeństwa oraz opisano możliwe sfery działania w tym zakresie.

E-book „Inflacja dyplomu akademickiego w społeczeństwie współczesnym. Studium z socjologii edukacji” - Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu. Cena 38.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wprowadzenie 9
I. Teoretyczne konteksty analiz zjawiska inflacji dyplomu i przeedukowania 17
1. Teorie wyjaśniania dostępu do edukacji wyższej 17
1.1. Funkcjonalizm strukturalny i merytokracja 17
1.2. Kredencjalizm i teorie reprodukcji 27
2. Inflacja dyplomu akademickiego i jej konsekwencje – dyskusja pojęć i kategorii 33
II. Inflacja dyplomu akademickiego a rzeczywistość społeczno-zawodowa 48
1. Dostęp do edukacji wyższej w kontekście historycznym 48
2. Inflacja dyplomu absolwentów współczesnych szkół wyższych – próba makroanalizy 58
III. Uzyskiwanie sukcesu zawodowego w warunkach inflacji dyplomu akademickiego 77
1. Pochodzenie społeczne i parentokracja 77
2. Prestiż uniwersytetu i szkoły średniej 85
3. Czynniki społeczno-osobowościowe i kryteria przyjmowania do pracy 93
IV. Zjawisko inflacji dyplomu akademickiego – wyniki badań własnych 105
1. Dyplom kierunku zarządzanie na współczesnym rynku pracy 105
1.1. Specyfika i istota zawodu menedżera 105
1.2. Metodologiczne podstawy badań 114
1.3. Postrzeganie zjawiska inflacji dyplomu przez absolwentów polskich szkół wyższych – wyniki badań własnych 124
1.3.1. Motywacje młodych ludzi do podjęcia studiów i wyboru kierunku zarządzanie 124
1.3.2. Postrzeganie roli studiów z zakresu zarządzania w kształtowaniu kompetencji menedżerskich 145
1.3.3. Postrzeganie pierwszych doświadczeń na rynku pracy, w szczególności w kontekście uzyskanego dyplomu 161
1.3.4. Postrzeganie zjawiska nadwyżki absolwentów kierunku zarządzanie, jak również innych kierunków studiów w stosunku do potrzeb rynku pracy 193
1.3.5. Czynniki sprzyjające odniesieniu sukcesu na rynku pracy w warunkach przeedukowania i inflacji dyplomu akademickiego 236
1.3.6. Proponowane działania w celu odniesienia sukcesu na rynku pracy w warunkach przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego 262
2. Dyplom kierunku prawo na współczesnym rynku pracy 281
2.1. Specyfika i istota zawodu prawnika 281
2.2. Metodologiczne konteksty badania blogów 289
2.3. Analiza i interpretacja treści zawartych na blogach 296
2.3.1. Źródła motywacji młodych ludzi do podjęcia studiów na kierunku prawo oraz rola tych studiów w kształtowaniu kompetencji z zakresu prawa i tożsamości prawnika 296
2.3.2. Zjawisko inflacji dyplomu akademickiego oraz nadwyżki absolwentów kierunku prawo w stosunku do potrzeb rynku pracy 305
2.3.3. Perspektywy osiągnięcia sukcesu społeczno-zawodowego w dziedzinie prawa w warunkach przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego oraz czynniki temu sprzyjające 308
V. Inflacja dyplomu akademickiego jako społeczne i edukacyjne wyzwanie 326
Zakończenie 336
Bibliografia 340
Spis tabel i wykresów 360
Summary (Academic Diploma Inflation in Contemporary Society: A Study in the Sociology of Education) 361