pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Ikona z Manoppello prototypem wizerunków Chrystusa

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Gdańskiego
Format: pdf
Ilość stron: 94 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788378651390
Data: 2025-01-31
35.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Praca Karoliny Aszyk i Zbigniewa Treppy wnosi ważny wkład w badania nad obrazami acheiropoietos. Jest ona rzetelnie dokumentowana i naukowo zweryfikowana. Nowością tych badań jest próba udowodnienia, dzięki zastosowaniu specjalnej techniki oświetlania obiektu, że materiał, na którym widnieje twarz Chrystusa, jest bisiorem. Analiza fotografii o bardzo małym kącie padania światła, uwydatniającego najdrobniejsze szczegóły załamań i zagięć tkaniny, zdaje się sugerować, że chodzi o bisior, choć pewności nie ma, o czym skrzętnie informują gdańscy naukowcy. Biorą oni także pod uwagę możliwość wykorzystania lnu jako podłoża obrazu, ale zarówno w jednym, jak i drugim przypadku jedno pozostaje niepodważalne – nie ma innego racjonalnego wytłumaczenia sposobu utworzenia się obrazu aniżeli nadprzyrodzony.

E-book „Ikona z Manoppello prototypem wizerunków Chrystusa” - Wydawca: Uniwersytetu Gdańskiego. Cena 35.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Podziękowania 7
Wstęp 9

1. Stan badań podłoża Chusty z Manoppello oraz hipotezy dotyczące utworzenia się obrazu 14

1.1. Hipotezy wyjaśniające sposób wykonania obrazu z manoppelliańskiej Chusty 18
1.2. Wnioski 24

2. Analiza zjawiska wariantowości oraz właściwości awersu i rewersu obrazu z Chusty z Manoppello 26

2.1. Wpływ oświetlenia na zjawisko wariantowości obrazu z manoppelliańskiej Chusty 26
2.2. Analiza awersu i rewersu obrazu z manoppelliańskiej Chusty 37

3. Chusta z Manoppello jako prototyp wizerunków Jezusa Chrystusa w ikonografii chrześcijańskiej 48

3.1. Poszukiwanie odniesień dla wizerunków Chrystusa w obrazie z Całunu turyńskiego 49
3.2. Chusta z Manoppello podstawowym odniesieniem dla wizerunków Chrystusa 57

4. Chusta z Manoppello jako acheiropit 76

4.1. Kryteria uznania obrazu za obraz acheiropoietos 77
4.2. Dlaczego obraz z Chusty z Manoppello należy uznać za obraz acheiropoietos? 79

5. Chusta z Manoppello w perspektywie teologicznej 86

Zakończenie 91
Spis ilustracji 93