Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe PWN |
Format: | mobi, epub |
Ilość stron: | 115 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788301177218 |
Data: | 2025-01-24 |
Opis e-booka:
Edmund Husserl (1859-1938), wybitny filozof niemiecki, jeden z najwybitniejszych myślicieli XX w. Początkowo zajmował się filozofią matematyki, dokonał ostrej krytyki psychologizmu w logice; w późniejszym okresie (1901-1913) rozszerzył zakres badań na zagadnienia teorii poznania i sformułował koncepcję filozofii fenomenologicznej. Głosił hasło „powrotu do rzeczy”, tj. dotarcia do ich istoty w „bezpośredniej naoczności”, metodą tzw. redukcji fenomenologicznej polegającej na oglądzie istot, nie zaś rozpatrywaniu faktów oraz na „zawieszeniu” naturalnego przeświadczenia o istnieniu świata realnego.
W Pięciu wykładach Husserl po raz pierwszy publicznie wypowiedział idee, które miały określić całe jego późniejsze myślenie. Daje w nich zarówno jasne przedstawienie redukcji fenomenologicznej, jak i podstawowej idei konstytucji przedmiotów w świadomości.
E-book „Idea fenomenologii” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 39.90 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Janusz Sidorek: Od tłumacza XXI
Nota edytorska XXIII
IDEA FENOMENOLOGII PIĘĆ WYKŁADÓW 3
Wprowadzenie wydawcy 3
Dyspozycja wykładów 10
A. Rozważania fenomenologicznego szczebel pierwszy 11
B. Rozważania fenomenologicznego szczebel drugi 16
C. Rozważania fenomenologicznego szczebel trzeci 21
Wykład pierwszy 28
Naturalna postawa myślowa a nauka 28
Filozoficzna (refleksyjna) postawa myślowa 30
Sprzeczności zwiazane z refleksja nad poznaniem w nastawieniu naturalnym 32
Podwójne zadanie prawdziwej krytyki poznania 34
Prawdziwa krytyka poznania jako fenomenologia poznania 36
Nowy wymiar filozofii; jej własna metoda przeciwstawiona nauce 37
Wykład drugi 41
Początek krytyki poznania: postawienie pod znakiem zapytania wszelkiej wiedzy 41
Uzyskanie absolutnie pewnego gruntu w nawiazaniu do Kartezjafskiego rozważania sceptycznego 42
Sfera danych absolutnych 44
Powtórzenie i uzupełnienie; obalenie argumentów przeczących możliwości krytyki poznania 46
Zagadka poznania naturalnego: transcendencja 49
Rozróżnienie dwóch pojęć transcendencji i immanencji 50
Pierwszy problem krytyki poznania: możliwość poznania transcendentnego 51
Zasada redukcji teoriopoznawczej 55
Wykład trzeci 57
Spełnienie redukcji teoriopoznawczej: wyłączenie wszelkich transcendensów 57
Temat badań: czyste fenomeny 58
Kwestia „obiektywnego obowiązywania” absolutnych fenomenów 63
Niemożliwość ograniczenia [fenomenologii] do danych jednostkowych; poznanie fenomenologiczne jako poznanie istoty 67
Dwa znaczenia pojęcia „apriori” 69
Wykład czwarty 71
Poszerzenie sfery badaf za pomocą intencjonalności 71
Samoobecna prezentacja tego, co ogólne; filozoficzna metoda analizy istotowej 72
Krytyka teorii oczywistości jako pewnego poczucia; oczywistość jako samoprezentacja 76
[Fenomenologia] nie ogranicza się do sfery efektywnej immanencji; tematem wszelka samoprezentacja 79
Wykład piąty 84
Konstytucja świadomości czasu 84
Uchwycenie istoty jako oczywista prezentacja esencji; konstytucja jednostkowej esencji i świadomości czegoś ogólnego 86
Dane kategorialne 91
To, co symbolicznie pomyślane, jako takie 93
Obszar badań w jego najszerszym zakresie: konstytucja różnych modi przedmiotowości w poznaniu; problem korelacji poznania i przedmiotu poznania 94
Dodatek I 99
Dodatek II 102
Dodatek III 104
Słownik terminologiczny 108
Skorowidz osób 109
Skorowidz pojęć 110