pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Format: pdf
Ilość stron: 280 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788375877250
Data: 2025-03-26
48.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Jest to praca, która mieści się w nurcie pedagogiki krytycznej, a jej wartość ujawnia się głównie w tym, że Autorka rekonstruuje zmiany, jakie dokonywały się w koncepcji człowieka określanej mianem homo liberalis, aby pokazać ich związek ze zmianami w projektach edukacyjnych realizowanych w społecznej praktyce edukacyjnej ostatnich dziesięcioleci.

Po roku 1989 nurt liberalnego myślenia zdominował także polskie życie społeczne i praktykę edukacyjną. Opis, wyjaśnienie i interpretacja tego procesu zmiany i jego skutków mają więc szczególne znaczenie dla współczesnego człowieka, który przez całe swoje życie indywidualne, rodzinne i zawodowe jest uwikłany w procesy edukacyjne oraz ich zmienność. Z tego powodu odbiorcami tej książki mogą być, a może nawet powinni być wszyscy, którzy współcześnie są „uwikłani” w procesy edukacyjne. Obowiązek jej przeczytania dotyczy jednak głównie tych, którzy chcą podmiotowo uczestniczyć w procesach edukacyjnych dotyczących siebie i innych ludzi.

E-book „Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 48.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1
Dyskursywny charakter procesu konstytuowania się tożsamości homo liberalis – wprowadzenie w problematykę

Wprowadzenie

Dyskurs i jego badanie – umocowanie teoretyczne i strategia wywodu

Od polityki emancypacji do polityki tożsamości – narodziny hegemonii

Przemiany indywidualizmu liberalnego dyskursu tożsamości: od autonomicznej jednostki do swobody gospodarowania versus od wolnego rynku do autonomicznej jednostki

Tło i perspektywy rozwoju homo liberalis w polskim kontekście


Rozdział 2
Homo politicus – liberalny projekt emancypacji jednostkowej

Wprowadzenie

Rozumność jako warunek emancypacji homo liberalis

Między racjonalną jednostką a Podmiotem

Racjonalna jednostka w wolnej wspólnocie politycznej – narodziny homo politicus

Własność jako narzędzie jednostkowej emancypacji – homo liberalis w systemie ekonomicznej wymiany

Jeana Jacques’a Rousseau krytyka homo liberalis

Homo politicus – rozpad i próba rekonstrukcji


Rozdział 3
Homo liberalis jako inspiracja dla pedagogiki i edukacji

Wprowadzenie

Dziecko jako potencjalnie autonomiczna jednostka

Istota i cel dojrzewania intelektualnego

Istota i cel dojrzewania moralnego

Edukacja liberalna i liberalizowanie edukacji


Rozdział 4
Homo oeconomicus – projekt zapośredniczonej wolności jednostkowej

Wprowadzenie

Zasada samoposiadania jako umocowanie idei niezależności homo oeconomicus

Wolny rynek jako przestrzeń egzystencji i rozwoju homo liberalis

Rozumność i moralność jako narzędzia skutecznego działania homo oeconomicus

Od wolności jako celu do wolności jako kontekstu jednostkowego aktywizmu

Uprywatnienie odpowiedzialności za rozwój jednostkowy – doktryna neoklasyczna o edukacji