E-book:
HistoRisus. Historie śmiechu / śmiech [w] historii

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Śląskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 190 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788380127760 |
Data: | 2025-02-24 |
21.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Tom Histo Risus. Historie śmiechu / śmiech [w] historii jest zbiorem tekstów wynikających z fascynacji mnogością i wagą ról śmiechu w kulturze. W artykułach zawartych w niniejszym zbiorze spotykają się różne jego tropy i różne jego literackie i kulturowe odwzorowania, od antyku do współczesności. Wspólnym celem książki jest porównawcze przyjrzenie się rolom i znaczeniom śmiechu w historii, kulturze i literaturze europejskiej - ze szczególnym uwzględnieniem śmieszności w historii, śmiechu jako narzędzia manipulacji, miejsca i wieloznaczności śmiechu w tekstach historycznych i literackich, karnawałowości w historii i historii karnawałowości, elementu zabawy w historii i literaturze, historii jako zbiorowej histerii, elementu szaleństwa, paranoiczności i maniakalności w tekstach historycznych i literackich - oraz szeroko rozumianym teoretycznym, filozoficznym i psychologicznym aspektom śmiechu. Wszystkie teksty tworzące Histo Risus przypominają jednocześnie, że historia śmiechu w kulturze zachodniej to również historia prób jego tłumienia i zamykania w ramach, które dobrze określają bachtinowskie kategorie karnawałowości. Od Etyki nikomachejskiej Arystotelesa i Państwa Bożego św. Augustyna po współczesne karykatury polityczne, śmiech budził i budzi zgrozę i oburzenie tych, którzy widzą w nim zagrożenie dla ustalonego porządku. Niniejszy zbiór esejów jest zatem również wielogłosem, w którym analizowane są relacje między śmiechem i śmiesznością a hierarchiami władzy.Pośród autorów zawartych w tomie tekstów są literaturoznawcy, historycy i socjologowie, piszący o śmiechu w antyku, w literaturze i historii XIX wieku, w twórczości futurystów, przedwojennych kabareciarzy i dwudziestowiecznych bardów, w filmach propagandowych i fabularnych oraz w powieściach graficznych.
E-book „HistoRisus. Historie śmiechu / śmiech [w] historii” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 21.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Spis treści
Wstęp / 7
Edyta Gryksa
Etiamsi cupimus risum tenere non possumus . Śmiech w kulturze starożytnego Rzymu / 11
Agata Sowińska
Chichot (z) antyku: komizm zwrotów rubasznych a komizm sytuacyjny / 21
Justyna Jajszczok
Zwierzęce metafory jako źródło humoru w Samotni Karola Dickensa / 31
Andrzej Tichomirow
Pomiędzy horrorem a śmiesznością: „zachodnioruskie” utwory inspirowane Powstaniem Styczniowym / 41
Jacek Mydla
Horror czy kpina? Groza, humor i demony przeszłości w opowieściach niesamowitych M.R. Jamesa / 57
Paweł Graf
Futuryści się śmieją / 69
Agnieszka Kania
Marian Hemar – mistrz kabaretu. Działalność satyryczna artysty w II Rzeczypospolitej / 85
Wojciech Cedro
Karykaturalny obraz kapitalisty (imperialisty), popa, kułaka i… Polaka w radzieckich animowanych filmach propagandowych / 99
Maciej Białous
Był sobie Polak, Żyd i Niemiec… Wizerunek Polaków i stosunków polsko-żydowskich w amerykańskich komediach wojennych / 111
Marta Kaprzyk
Ten śmieszny gwałt. O komediowości kina Pedra Almodóvara / 125
Olga Lewandowska
Groteskowa wizja rzeczywistości w pieśniach Włodzimierza Wysockiego i Jacka Kaczmarskiego / 137
Ewa Róża Janion
Armia Czerwona jako dobrotliwi kanibale. O funkcjach komizmu w Rozejmie Primo Leviego / 151
Małgorzata Skowrońska
O żartach z poważnych spraw. Narracja w powieściach graficznych: The Essential. Dykes to Watch Out For , Fun Home oraz Jesteś moją matką? autorstwa Alison Bechdel / 165
Alicja Bemben
Kapciuszek, czyli dlaczego historię piszą cwaniaki / 173
Noty o autorach / 183
Wstęp / 7
Edyta Gryksa
Etiamsi cupimus risum tenere non possumus . Śmiech w kulturze starożytnego Rzymu / 11
Agata Sowińska
Chichot (z) antyku: komizm zwrotów rubasznych a komizm sytuacyjny / 21
Justyna Jajszczok
Zwierzęce metafory jako źródło humoru w Samotni Karola Dickensa / 31
Andrzej Tichomirow
Pomiędzy horrorem a śmiesznością: „zachodnioruskie” utwory inspirowane Powstaniem Styczniowym / 41
Jacek Mydla
Horror czy kpina? Groza, humor i demony przeszłości w opowieściach niesamowitych M.R. Jamesa / 57
Paweł Graf
Futuryści się śmieją / 69
Agnieszka Kania
Marian Hemar – mistrz kabaretu. Działalność satyryczna artysty w II Rzeczypospolitej / 85
Wojciech Cedro
Karykaturalny obraz kapitalisty (imperialisty), popa, kułaka i… Polaka w radzieckich animowanych filmach propagandowych / 99
Maciej Białous
Był sobie Polak, Żyd i Niemiec… Wizerunek Polaków i stosunków polsko-żydowskich w amerykańskich komediach wojennych / 111
Marta Kaprzyk
Ten śmieszny gwałt. O komediowości kina Pedra Almodóvara / 125
Olga Lewandowska
Groteskowa wizja rzeczywistości w pieśniach Włodzimierza Wysockiego i Jacka Kaczmarskiego / 137
Ewa Róża Janion
Armia Czerwona jako dobrotliwi kanibale. O funkcjach komizmu w Rozejmie Primo Leviego / 151
Małgorzata Skowrońska
O żartach z poważnych spraw. Narracja w powieściach graficznych: The Essential. Dykes to Watch Out For , Fun Home oraz Jesteś moją matką? autorstwa Alison Bechdel / 165
Alicja Bemben
Kapciuszek, czyli dlaczego historię piszą cwaniaki / 173
Noty o autorach / 183