
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe PWN |
Format: | epub, mobi |
Ilość stron: | 232 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788301183998 |
Data: | 2025-04-07 |
64.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Czy geny warunkują nasze szkolne sukcesy i niepowodzenia? Czy źródło talentu tkwi w genach? Czy geniusz można odziedziczyć? Czy i jak geny wpływajà na nasze zachowania i osiągnięcia szkolne? Czy można tak kształtować system edukacji, by odpowiadał predyspozycjom genetycznym uczniów? Geny i edukacja to książka o tym, skąd pochodzi wiedza na temat genetyki behawioralnej i jak zmieniać system edukacji, by odpowiadał różnicom indywidualnym, jakie występują wśród dzieci. Jako dzieci dowiadujemy się, że pętelki, zawijasy i wirki na opuszkach naszych palców czynią nas niepowtarzalnymi. Dla większości dzieci wiedza ta jest śródłem zdziwienia i uciechy. Wyjątkowość jest wspaniała i zachwycająca. A mimo to obecny system kształcenia nazbyt często próbuje tę niepowtarzalność stłumić i wyprodukować młodych ludzi, którzy będą tacy, jak cała reszta, na siłę dopasowani do sztywnych schematów. Rozumienie genetyki nawet na najbardziej podstawowym poziomie pokazuje, że szkoły służyłyby uczniom – i społeczeƒstwu – lepiej, gdyby rozwijały wyjątkowe uzdolnienia i zainteresowania, znajdując sposoby nauczania pozwalające, by Tomek był Tomkiem, a Kasia Kasią, i pomagające im obojgu stać się sprawnymi obywatelami światów, w których zdecydują się zamieszkać. Głębsze zrozumienie interakcji genów i środowiska sugeruje, że kluczem jest zakres możliwych wyborów – wyjaśnimy to w tej publikacji.Z tekstu
E-book „Geny i edukacja” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 64.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Podziękowania 11
Część 1. Teoria 13
1. Genetyka, szkoły i uczenie się 15
Cele i założenia edukacji 16
Różnorodne możliwości wydobycia indywidualnego potencjału 21
DNA w sali lekcyjnej 23
Podsumowanie 24
2. Skąd wiemy to, co wiemy 28
Bliźnięta: eksperyment naturalny 29
Sekwencjonowanie DNA 32
3. Wielka trójka: czytanie, pisanie... 37
Od DNA do ABC 39
Wpływ środowiska na czytanie 46
Kłopoty z czytaniem 51
Genetyczne podstawy pisania 55
4. ... i liczenie 59
A zatem, dlaczego jedni są lepsi w matematyce od innych? 60
Czy zdolności matematyczne podlegają dziedziczeniu? 62
Czy genetyczny i środowiskowy wpływ na słabe zdolności matematyczne jest tożsamy z wpływem tych czynników na zdolności przeciętne i duże? 64
Czy różne zdolności matematyczne podlegają tym samym wpływom genetycznym i środowiskowym? 68
W genach... 69
Jak wychowanie oddziałuje na zdolności matematyczne? 71
5. Wychowanie fizyczne: kto, co, dlaczego, gdzie i jak? 76
Geny, sport i palenie 81
Otyłość, geny i środowisko 84
Odziedziczalność sprawności fizycznej 88
Herosi z sali gimnastycznej 90
Podsumowanie 96
6. Nauki przyrodnicze i ścisłe: inny sposób myślenia? 100
Różnice między płciami 108
Podsumowanie 111
7. Gdzie jest miejsce dla ilorazu inteligencji i motywacji? 113
Iloraz inteligencji + genetyka = kontrowersje 120
Pewność siebie i motywacja 123
Podnoszenie pewności siebie i poprawianie funkcjonowania poznawczego w szkole 126
8. Specjalne potrzeby edukacyjne: pomysły i inspiracje 132
Rozszerzanie specjalnych potrzeb edukacyjnych 137
Spersonalizowane nauczanie w praktyce 141
Podsumowanie 142
9. Klony w klasie 143
Pozytywne nastawienie a osiągnięcia 151
Klony w klasie 152
10. Uwaga na przepaść: status społeczny i jakość szkoły 155
Niski SES: jak to wygląda? 158
Co oznacza odziedziczalność SES? 163
Jakość szkół 167
11. Genetyka i uczenie się: przełomowe koncepcje 173
Przełomowa koncepcja #1: Osiągnięcia i zdolności są zróżnicowane, częściowo za sprawą genów 173
Przełomowa koncepcja #2: Nienormalność jest normą 174
Przełomowa koncepcja #3: Ciągłość jest genetyczna, zmiana jest środowiskowa 175
Przełomowa koncepcja #4: Geny są generalistami, specjalistami środowiska 176
Przełomowa koncepcja #5: Środowiska podlegają wpływom genów 177
Przełomowa koncepcja #6: Najważniejsze środowiska to środowiska wyjątkowe dla każdej jednostki 178
Przełomowa koncepcja #7: Równość szans wymaga różnorodności szans 179
Część 2. Praktyka 181
12. Personalizacja w praktyce 183
A zatem, jak można spersonalizować nauczanie i uczenie się? 184
„Nastawienie” sprzyjające uczeniu się 188
Inne sposoby personalizacji nauczania 193
Podsumowanie 194
13. Jedenaście pomysłów dla polityki edukacyjnej 196
1. Zminimalizowanie podstawowego programu nauczania i sprawdzanie podstawowych umiejętności 196
2. Zwiększenie wyboru 199
3. Odrzucenie etykiet 201
4. Nauczanie „indywidualne” i „klasowe” 203
5. Uczenie dzieci, jak odnosić sukces 205
6. Promowanie równych szans od najmłodszych lat – fundament przyszłego awansu społecznego 207
7. Wyrównywanie możliwości wykraczających poza program nauczania 209
8. Stworzenie dwuetapowego programu nauczania WF 210
9. Zmiana punktu docelowego 211
10. Kształcenie nowych nauczycieli w zakresie genetyki i wyposażenie ich w narzędzia pozwalające przełożyć tę wiedzę na praktykę 213
11. Duże jest piękne 215
14. Przez jeden dzień być ministrem edukacji 217
Indeks nazwisk 228
Indeks rzeczowy 230
Część 1. Teoria 13
1. Genetyka, szkoły i uczenie się 15
Cele i założenia edukacji 16
Różnorodne możliwości wydobycia indywidualnego potencjału 21
DNA w sali lekcyjnej 23
Podsumowanie 24
2. Skąd wiemy to, co wiemy 28
Bliźnięta: eksperyment naturalny 29
Sekwencjonowanie DNA 32
3. Wielka trójka: czytanie, pisanie... 37
Od DNA do ABC 39
Wpływ środowiska na czytanie 46
Kłopoty z czytaniem 51
Genetyczne podstawy pisania 55
4. ... i liczenie 59
A zatem, dlaczego jedni są lepsi w matematyce od innych? 60
Czy zdolności matematyczne podlegają dziedziczeniu? 62
Czy genetyczny i środowiskowy wpływ na słabe zdolności matematyczne jest tożsamy z wpływem tych czynników na zdolności przeciętne i duże? 64
Czy różne zdolności matematyczne podlegają tym samym wpływom genetycznym i środowiskowym? 68
W genach... 69
Jak wychowanie oddziałuje na zdolności matematyczne? 71
5. Wychowanie fizyczne: kto, co, dlaczego, gdzie i jak? 76
Geny, sport i palenie 81
Otyłość, geny i środowisko 84
Odziedziczalność sprawności fizycznej 88
Herosi z sali gimnastycznej 90
Podsumowanie 96
6. Nauki przyrodnicze i ścisłe: inny sposób myślenia? 100
Różnice między płciami 108
Podsumowanie 111
7. Gdzie jest miejsce dla ilorazu inteligencji i motywacji? 113
Iloraz inteligencji + genetyka = kontrowersje 120
Pewność siebie i motywacja 123
Podnoszenie pewności siebie i poprawianie funkcjonowania poznawczego w szkole 126
8. Specjalne potrzeby edukacyjne: pomysły i inspiracje 132
Rozszerzanie specjalnych potrzeb edukacyjnych 137
Spersonalizowane nauczanie w praktyce 141
Podsumowanie 142
9. Klony w klasie 143
Pozytywne nastawienie a osiągnięcia 151
Klony w klasie 152
10. Uwaga na przepaść: status społeczny i jakość szkoły 155
Niski SES: jak to wygląda? 158
Co oznacza odziedziczalność SES? 163
Jakość szkół 167
11. Genetyka i uczenie się: przełomowe koncepcje 173
Przełomowa koncepcja #1: Osiągnięcia i zdolności są zróżnicowane, częściowo za sprawą genów 173
Przełomowa koncepcja #2: Nienormalność jest normą 174
Przełomowa koncepcja #3: Ciągłość jest genetyczna, zmiana jest środowiskowa 175
Przełomowa koncepcja #4: Geny są generalistami, specjalistami środowiska 176
Przełomowa koncepcja #5: Środowiska podlegają wpływom genów 177
Przełomowa koncepcja #6: Najważniejsze środowiska to środowiska wyjątkowe dla każdej jednostki 178
Przełomowa koncepcja #7: Równość szans wymaga różnorodności szans 179
Część 2. Praktyka 181
12. Personalizacja w praktyce 183
A zatem, jak można spersonalizować nauczanie i uczenie się? 184
„Nastawienie” sprzyjające uczeniu się 188
Inne sposoby personalizacji nauczania 193
Podsumowanie 194
13. Jedenaście pomysłów dla polityki edukacyjnej 196
1. Zminimalizowanie podstawowego programu nauczania i sprawdzanie podstawowych umiejętności 196
2. Zwiększenie wyboru 199
3. Odrzucenie etykiet 201
4. Nauczanie „indywidualne” i „klasowe” 203
5. Uczenie dzieci, jak odnosić sukces 205
6. Promowanie równych szans od najmłodszych lat – fundament przyszłego awansu społecznego 207
7. Wyrównywanie możliwości wykraczających poza program nauczania 209
8. Stworzenie dwuetapowego programu nauczania WF 210
9. Zmiana punktu docelowego 211
10. Kształcenie nowych nauczycieli w zakresie genetyki i wyposażenie ich w narzędzia pozwalające przełożyć tę wiedzę na praktykę 213
11. Duże jest piękne 215
14. Przez jeden dzień być ministrem edukacji 217
Indeks nazwisk 228
Indeks rzeczowy 230