pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Rzeszowskiego
Format: pdf
Ilość stron: 304 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788373385429
Data: 2025-04-07
31.50 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Książka jest kompletną i kompetentną analizą krytyczną skrywanego niekiedy zjawiska, jakim było i jest nauczanie w klasach łączonych. Ryszard Pęczkowski przedstawił atrakcyjną pedagogicznie formułę współczesnego i płodnego pragmatycznie oraz teoretycznie ujęcia klas łączonych, to jest nauczania w zespołach zróżnicowanych wiekowo. Wykazał przy tym, że taka zmiana podejścia i perspektywy ujęcia może zaowocować atrakcyjnymi pedagogicznie rozwiązaniami teoretycznymi i pragmatycznymi. Jest to pierwsze tego typu studium w polskiej literaturze naukowej podejmujące porównawcze analizy osiągnięć uczniów klas łączonych oraz uczniów klas jednorodnych środowisk miejskich i wiejskich. Ryszard Pęczkowski w swoich badaniach w latach 1996–2006 zajął się osiągnięciami szkolnymi w zakresie następujących umiejętności językowych: czytanie ze zrozumieniem, wiadomości o języku, umiejętności ortograficzne, umiejęt-ność wielozdaniowej wypowiedzi pisemnej. Słusznie uznał, że są one znaczące dla wszelkich szkolnych osiągnięć poznawczych.

Z recenzji dr. hab. Stanisława Dylaka, prof. UAM w Poznaniu

E-book „Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji” - Wydawca: Uniwersytetu Rzeszowskiego. Cena 31.50 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp 7

ROZDZIAŁ I. Klasy łączone. Charakterystyka zjawiska 19

1. Istota systemu nauczania w klasach łączonych 19
1.1. Kontekst socjologiczny 19
1.2. Kontekst pedagogiczny 27
2. Klasy łączone – przyczyny występowania 36
2.1. Uwarunkowania historyczno-społeczne 36
2.2. Uwarunkowania osadniczo-przestrzenne 41
3. Nauczanie w klasach łączonych w świetle liczb 42
3.1. Okres międzywojenny 43
3.2. Okres powojenny – lata 1945–2009 47
4. Prawne podstawy funkcjonowania klas łączonych 55
4.1. Okres międzywojenny 55
4.2. Okres powojenny – lata 1945–2009 62
5. Nauczanie w klasach łączonych w świetle literatury 76
5.1. Okres międzywojenny 77
5.2. Okres powojenny – lata 1945–2009 79

ROZDZIAŁ II. Stereotyp klas łączonych a rzeczywistość 89

1. Koszty kształcenia w klasach łączonych 91
2. Infrastruktura dydaktyczna szkół z klasami łączonymi 92
3. Kadra pedagogiczna klas łączonych 95

ROZDZIAŁ III. Realizacja procesu kształcenia w systemie klas łączonych 101

1. Struktura procesu kształcenia w klasach łączonych 105
1.1. Faza cicha lekcji – charakterystyka 109
1.2. Faza głośna lekcji – charakterystyka 114
2. Proces komunikacji na lekcjach w klasach łączonych 120
3. Nauczyciele wobec nauczania w klasach łączonych 137

ROZDZIAŁ IV. Osiągnięcia szkolne uczniów klas łączonych 143

1. Problem, metoda, organizacja badań 144
2. Osiągnięcia szkolne uczniów z zakresu edukacji językowej 148
2.1. Poziom umiejętności czytania ze zrozumieniem 163
2.2. Poziom wiadomości o języku 167
2.3. Poziom umiejętności ortograficznych 170
2.4. Poziom umiejętności wielozdaniowej wypowiedzi pisemnej 179
3. Uogólnienia i wnioski 187

ROZDZIAŁ V. Od klas łączonych do kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo. Koncepcja zmiany 201

1. Determinanty proponowanej zmiany 202
2. Kontekst demograficzny proponowanej zmiany 207
3. Charakterystyka koncepcji zmiany 211
3.1. Kształcenie w grupie zróżnicowanej wiekowo – definicja pojęcia 211
3.2. Źródła kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo 213
3.3. Epistemologiczne podstawy kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo 217
3.4. Pedagogiczne uwarunkowania kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo 220
3.5. Nauczyciel a praca w grupie zróżnicowanej wiekowo 233
4. Media a kształcenie w grupie zróżnicowanej wiekowo 237
Zakończenie 245
Bibliografia 251
ANEKS
Literatura zagadnienia w układzie chronologicznym 267

Spis tabel i rycin 301
Summary 303