Fenomenologie Socjologia versus pedagogika. przesłanki instytyucjonalizowania się pedagogiki fenomenologicznej
Daniel Falcman

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 182 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788375879803 |
Data: | 2025-04-17 |
Opis e-booka:
Głos twierdzeń zawartych w książce to owoc nieraz żmudnych, zawsze intensywnych, podejmowanych z ferworem debat, polemik, konsultacji odbywanych w Instytutach Socjologii, Filozofii oraz Kulturoznawstwa Uniwersytetu Poznańskiego.Od czasów wydania Fenomenologii a socjologii, pracy zbiorowej pod redakcją Z. Krasnodębskiego, upłynęło ponad dwadzieścia lat. Zdaniem A. Nowaka, istnieje paląca potrzeba odrestaurowania naukowej episteme w przedmiocie socjologicznych fenomenologii. My, jako autorzy tej książki, interpretujemy tę przytomną konstatację A. Nowaka, jako zaproszenie do nadania socjologicznym fenomenologiom nowego kształtu teoretycznego, sproblematyzowania ich podstaw, wzbogacenia o oryginalne konstrukcje empiryczne – nie zaś wyłącznie uzupełnienie kwestii wówczas zaniechanych czy potraktowanych zdawkowo, choć i to istotne.
Niezależnie od imponderabiliów analiz teoriopoznawczych, które spełni ów teks, niedopuszczającym pola widzenia autorów celem studiów jest uprzystępnienie fenomenologii jako formacji intelektualnej nieenigmatycznej, a już na pewno nieezoterycznej.
E-book „Fenomenologie Socjologia versus pedagogika. przesłanki instytyucjonalizowania się pedagogiki fenomenologicznej” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 28.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Część pierwsza – Daniel Falcman
ŚWIADOMOŚĆ AKSJOLOGICZNA JAKO PRETEKST
DO ZAGADNIENIA FENOMENOLOGII W SOCJOLOGII 25
Stan badań nad świadomością aksjologiczną oraz oryginalne ustalenia
w rozdziale. Cele pracy 26
Język i kompozycja rozdziału 29
W obszarze Hildebrandtowskiej fenomenologii. Próba rekonstrukcji
terminologicznej. Kontekst użycia pojęcia 37
Świadomość aksjologiczna a świadomość moralna
Differentia specifica świadomości aksjologicznej 52
Druga z socjologicznych adaptacji świadomości aksjologicznej
O świadomości aksjologicznej u A. Schutza i Ch. Taylora 64
Świadomość aksjologiczna jako źródło moralnego przedstawienia 83
Świadomość aksjologiczna a modele racjonalizacyjne działań moralnych 94
Świadomość aksjologiczna, działanie moralne, moralne przedstawienie – w kręgu uściśleń terminologicznych 106
Część druga – Mirosław Kowalski
PEDAGOGIKA I SOCJOLOGIA A FENOMENOLOGIE 111
Krytyka zagadnień części drugiej. Rejestr treści analiz z perspektywy węzłowych problemów fenomenologii oraz poznawczych korzyści pedagogiki i socjologii 113
Niektóre z filozoficznych inspiracji pedagogiki, a w nich (nieobłaskawiane) fenomenologie 117