Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Śląskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 314 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788380125483 |
Data: | 2025-01-23 |
Opis e-booka:
Praca Fenomenologia jako możliwość filozofii dramatu Józefa Tischnera poświęcona jest problemowi odczytania fenomenologii Husserla w filozofii dramatu Józefa Tischnera. Tak sformułowany temat wyznacza strukturę pracy, której trzyczęściowa architektonika odpowiada rozwojowi twórczości filozoficznej Tischnera od fenomenologii do filozofii dramatu. W części pierwszej zaprezentowano problem rozumienia samej fenomenologii Husserla (fenomenologii klasycznej); w części drugiej – rozumienie fenomenologii przez Tischnera; w części trzeciej – przejście od fenomenologii do filozofii dramatu.U podstaw rozważań zawartych w pracy leży wyraźnie sprecyzowany zamiar badawczy: dążenie z jednej strony do ukazania fenomenologii Husserla jako projektu, projektu fenomenologii transcendentalnej; z drugiej strony – do uwyraźnienia tych aspektów filozofii dramatu, które świadczą o jej fenomenologicznej proweniencji. W ten sposób sformułowany cel pracy umożliwia przeprowadzenie analiz mających na celu: po pierwsze, ukazanie filozoficznej twórczości Józefa Tischnera w nowym świetle; po drugie, scharakteryzowanie Tischnerowskiego rozumienia fenomenologii i prezentowanego przezeń ujęcia świadomości egotycznej; po trzecie, podjęcie kwestii wykładni samej fenomenologii, problemu jej granic i możliwości; po czwarte, rozważenie złożonego zagadnienia transcendentalizmu w filozofii Husserla. Badania nad rozwojem twórczości Tischnera pokazały, że w przejściu od filozofii transcendentalnej do filozofii dramatu nie ma żadnego przypadku. Najważniejszym osiągnięciem pracy jest sformułowanie oraz uzasadnienie tezy, że Tischnera filozofia dramatu stanowi konsekwencję namysłu nad fenomenologią Edmunda Husserla; co przy tym najistotniejsze, chodzi o fenomenologię transcendentalną, a więc tę część twórczości Husserla, która była niemal obca Romanowi Ingardenowi, nauczycielowi Tischnera. Ważność analiz oraz skorelowany z nimi nowatorski charakter opracowania wiążą się również z uzasadnieniem twierdzenia, że samą koncepcję dramatu można uznać za rezultat dociekań dotyczących „ja” oraz jego otwarcia na to, co transcendentne – zwieńczenie badań nad świadomością egotyczną, badań, których możliwość otwiera fenomenologia Husserla.
Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Tygodnik Powszechny” nr 50 (3309), 9 grudnia 2012 r. (Artur Sporniak: Tischner filozof), recenzja dostępna pod adresem: www.tygodnik.onet.pl
E-book „Fenomenologia jako możliwość filozofii dramatu Józefa Tischnera” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 23.10 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp / 7
Część pierwsza
Fenomenologia Husserla jako projekt
R o z d z i a ł p i e r w s z y
Fenomenologia jako myślenie problemowe / 29
Fenomenologia a problem początku poznania / 29
Redukcja fenomenologiczna a problem przemiany „ja” / 59
Idea świata przeżywanego (Lebenswelt) / 76
R o z d z i a ł d r u g i
Horyzonty fenomenologii / 95
Fenomenologia jako nieskończona praca myślenia / 95
Tischner a perspektywy fenomenologii / 104
Część druga
Tischnerowskie rozumienie fenomenologii
R o z d z i a ł t r z e c i
Koncepcja „ja” transcendentalnego / 117
Egologiczna a podmiotowa struktura świadomości / 117
Indywidualność „ja” transcendentalnego / 149
R o z d z i a ł c z w a r t y
Sfera egotyczna jako sfera aksjologiczna. (Aksjologiczny wymiar egotyczności) / 155
Konscjentywność sfery egotycznej / 155
„Ja” somatyczne / 175
„Ja” jako podmiot poznania / 185
„Ja” osobowe / 192
Pierwotne „ja” aksjologiczne / 199
Część trzecia
Od fenomenologii do filozofii dramatu
R o z d z i a ł p i ą t y
Możliwości fenomenologii a rozwój myśli Tischnera / 213
„Aksjologiczny etos” fenomenologii w ujęciu Tischnera / 213
Otwarcie na scenę a otwarcie na drugiego człowieka / 233
R o z d z i a ł s z ó s t y
Filozofia dramatu jako odsłonięcie ukrytych możliwości fenomenologii / 245
Dramat jako zinterpretowany aksjologicznie paradoks subiektywności / 245
Istota dramatyczna jako „ja” aksjologiczno-agatologiczne / 268
Zakończenie / 283
Bibliografia / 289
Indeks osobowy / 299
Summary / 303
Zusammenfassung / 305