Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Gdańskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 224 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788378650959 |
Data: | 2025-02-03 |
Opis e-booka:
Książka wprowadza czytelnika w świat bankierów prywatnych i ich zamożnej klienteli. Wyjaśnia, jak rozwijały się usługi dla najbogatszych klientów, jak doszło do ogromnego zróżnicowania podmiotów na rynku Private Banking & Wealth Management oraz jaki jest obecny stan tych usług, ich zagrożenia i perspektywy. Daje odpowiedź na pytanie: jak zmienił się rynek Private Banking & Wealth Management od czasów, gdy finansami najbogatszych klientów zarządzali prywatni bankierzy, do chwili obecnej, gdy bankierów prywatnych prawie już nie ma, a liderami rynku są wielkie konglomeraty finansowe.Omawiane zjawiska poparte są przykładami, materiałami źródłowymi oraz studiami przypadków. Oryginalność tej książki polega na przekrojowym ujęciu tematu. Perspektywa historyczna łączy się z opisem najnowszych tendencji rynkowych, co pozwala zrozumieć kierunek, w jakim zmierza ewolucja usług bankowości prywatnej i zarządzania majątkiem. Osobną wartością jest opis mechanizmów kreacji bogactwa; jest to bowiem tematyka rzadko poruszana w polskiej literaturze ekonomicznej. Szczegółowa analiza stanu zamożności polskiego społeczeństwa pozwala m.in. zrozumieć dystans, jaki dzieli nasz kraj od Europy Zachodniej w kwestii zasobów prywatnego bogactwa.
Książka zawiera przykłady i studia przypadków. Szczególnie wymowne są skutki osłabienia zasad nadzoru i etyki zawodowej, opisane w studium przypadku jednego z liderów tej branży, szwajcarskiego banku UBS, jak również opis okoliczności, które doprowadziły do zniknięcia z rynku najstarszego prywatnego banku szwajcarskiego Wegelin & Co.
Plik pdf uniemożliwia przeszukiwanie i kopiowanie tekstu
E-book „Ewolucja usług private banking & wealth management” - Wydawca: Uniwersytetu Gdańskiego.
Spis treści:
ROZDZIAŁ 1. HISTORYCZNE PODŁOŻE PRIVATE BANKING & WEALTH MANAGEMENT 15
1.1. Prywatne domy bankowe – uwarunkowania ekonomiczne i prawne 15
1.1.1. Własność, zarządzanie, odpowiedzialność, marka 17
1.1.2. Pozycja rynkowa i społeczna banków prywatnych 21
1.1.3. Zagrożenia wynikające z formy prawnej 24
1.2. Banki prywatne w Wielkiej Brytanii 26
1.2.1. Znaczenie Londynu w życiu gospodarczym Wielkiej Brytanii 26
1.2.2. House of Rothschild – archetyp banku prywatnego 30
1.2.3. Kupieckie domy bankowe ( merchant banks ) 34
1.2.4. Elitarne londyńskie domy bankowe 40
1.2.5. Schyłek brytyjskich domów bankowych 47
1.3. Banki prywatne w innych centrach finansowych Europy 49
1.3.1. Banki prywatne w Szwajcarii 49
1.3.2. Walka szwajcarskich bankierów prywatnych o zachowanie odrębności 53
1.3.3. Banki prywatne we Francji 57
1.3.4. Banki prywatne w Niemczech 59
1.4. Trwały wkład bankierów prywatnych w rozwój systemu bankowego Europy 62
1.5. Ewolucja definicji usług private banking & wealth management 67
Rozdział 2. ROZWÓJ ŚWIATOWEGO BOGACTWA 70
2.1. Mechanizmy kreacji bogactwa u progu XX wieku. Powstanie klasy średniej 70
2.2. Współczesne warunki rozwoju bogactwa 79
2.2.1. Poszerzanie obszaru zamożności 79
2.2.2. Wzrost znaczenia sektora finansowego 83
2.2.3. Nierówności dochodowe i majątkowe 88
2.3. Liczebność i struktura osób zamożnych 91
2.4. Światowe bogactwo a wielkość rynku private banking & wealth management 97
ROZDZIAŁ 3. MODELE BIZNESOWE NA RYNKU PRIVATE BANKING & WEALTH MANAGEMENT 105
3.1. Podmioty na rynku private banking & wealth management 105
3.2. Zintegrowany model biznesowy ( Integrated Business Model ) 110
3.2.1. Połączenie bankowości inwestycyjnej i prywatnej 110
3.2.2. Zagrożenia wynikające z modelu zintegrowanego 113
3.2.3. Studium przypadku: wpływ kryzysu finansowego na pozycję rynkową banku UBS 116
3.3. Model „czystego” private banking (Pure Play Business Model) 129
3.3.1. Koncentracja na usługach bankowości prywatnej i zarządzania majątkiem 127
3.3.2. Presja regulacyjna na centra off-shore 131
3.3.3. Studium przypadku: zniknięcie z rynku banku Wegelin&Co 136
3.3.4. Studium przypadku: obszary doskonałości banku Julius Baer&Co. Ltd 137
3.4. Model detaliczny ( Retail-Based Business Model ) 141
3.4.1. Zainteresowanie segmentem Mass Affluent 141
3.4.2. Studium przypadku: Barclays – synergia między bankowością detaliczną i prywatną 146
ROZDZIAŁ 4. NOWE TRENDY NA RYNKU PRIVATE BANKING & WEALTH MANAGEMENT 149
4.1. Innowacyjne kryteria segmentacji klientów 149
4.1.1. Segmentacja wieloczynnikowa 150
4.1.2. Segment zamożnych kobiet 153
4.1.3. Ultra HNWI 157
4.2. Nietypowe produkty private banking & wealth management 163
4.2.1. Niefinansowe usługi doradcze / inwestycje emocjonalne 165
4.2.2. Inwestycje odpowiedzialne społecznie 168
4.3. Polityka marki w usługach private banking & wealth management 173
4.3.1. Komunikacja marketingowa marki 174
4.3.2. Studium przypadku: repozycjonowanie marki Coutts & Co. 180
4.4. Media społecznościowe w private banking & wealth management 182
ROZDZIAŁ 5. ROZWÓJ USŁUG PRIVATE BANKING & WEALTH MANAGEMENT W POLSCE 187
5.1. Proces powstawania bogactwa w Polsce 187
5.1.1. Obciążenie historyczne 187
5.1.2 . Powojenny zastój w tworzeniu bogactwa (1945–1980) 188
5.1.3. Pierwsze formy akumulacji prywatnego kapitału (1981–1989) 189
5.1.4. Źródła bogactwa po transformacji ustrojowej 191
5.2. Liczebność i charakterystyka osób zamożnych w Polsce 196
5.2.1. Poziom prywatnych aktywów finansowych 196
5.2.2. Segmentacja i profil demograficzny osób zamożnych w Polsce 198
5.3. Usługi bankowości prywatnej w Polsce – stan i perspektywy rozwoju 205
5.3.1. Detaliczny model polskiej bankowości prywatnej 205
5.3.2. Kierunki rozwoju polskiego rynku private banking & wealth management 209
ZAKOŃCZENIE 2111
BIBLIOGRAFIA 213
SPIS RYSUNKÓW 220
SPIS TABEL 222