Ekonomika turystyki i rekreacji
![Ekonomika turystyki i rekreacji - okłakda ebooka](https://staticl.poczytaj.pl/622000/ekonomika-turystyki-i-rekreacji,622431-s.jpg)
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe PWN |
Format: | |
Ilość stron: | 416 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788301166809 |
Data: | 2025-02-06 |
Opis e-booka:
Jedną z najważniejszych tendencji rozwoju współczesnych gospodarek narodowych jest wzrost znaczenia usług, w tym również usług turystyczno-rekreacyjnych, co w znacznej mierze jest związane z wydłużaniem się czasu wolnego ludności i wzrostem poziomu jej zamożności. [...] Nie ma na rynku wydawniczym takiej książki jak ta, która stanowi tak kompleksowe i wieloaspektowe omówienie zjawisk ekonomicznych zachodzących w turystyce i – co ważne – w rekreacji, a także innych branżach związanych bezpośrednio i pośrednio z procesami zachodzącymi na rynku turystycznym i rekreacyjnym.(Dr hab. Krystyna Żelazna, Rektor Wyższej Szkoły Turystyki i Języków Obcych w Warszawie)
Drugie zmienione wydanie cieszącej się dużym zainteresowaniem książki Ekonomika turystyki rozszerzonej o zagadnienia związane z rekreacją. Treść podręcznika została również dostosowana do najnowszych obowiązujących standardów nauczania Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na kierunku TURYSTYKA I REKREACJA.
W pracy zawarto liczne przykłady z polskiej praktyki gospodarczej, słowniczek podstawowych terminów z angielskimi odpowiednikami, bogatą bibliografię oraz indeks rzeczowy. Każdy rozdział kończy krótkie podsumowanie oraz zestaw pytań kontrolnych.
Publikacja skierowana do studentów uczelni wyższych na kierunku turystyka i rekreacja oraz na kierunkach ekonomicznych ze specjalnością turystyka. Książka może również stanowić cenną propozycję dla menedżerów i pracowników firm zajmujących się obsługą ruchu turystycznego oraz osób zainteresowanych zagadnieniami turystyki i rekreacji w praktyce.
E-book „Ekonomika turystyki i rekreacji” - Wydawca: Naukowe PWN.
Spis treści:
ROZDZIAŁ 1. EKONOMIKA TURYSTYKI I REKREACJI W SYSTEMIE NAUK EKONOMICZNYCH Aleksander Panasiuk 15
1.1. Zadania badawcze nauk ekonomicznych 15
1.2. Ekonomika turystyki i rekreacji jako dyscyplina badawcza ekonomii 19
1.3. Nauki o turystyce i rekreacji 22
Pytania i zadania 25
Literatura zalecana 26
ROZDZIAŁ 2. PODSTAWY TURYSTYKI I REKREACJI 27
2.1. Wzajemne relacje turystyki i rekreacji Aleksander Panasiuk 27
2.2. Turystyka i ruch turystyczny Agnieszka Sawińska 29
2.3. Uczestnicy ruchu turystycznego Agnieszka Sawińska 35
2.4. Pojęcie rekreacji Katarzyna Orfin 39
2.5. Uczestnicy rekreacji Katarzyna Orfin 42
Pytania i zadania 45
Literatura zalecana 45
ROZDZIAŁ 3. FUNKCJE TURYSTYKI I REKREACJI 46
3.1. Zróżnicowanie i charakter funkcji turystyki Beata Meyer 46
3.2. Rodzaje funkcji pełnionych przez turystykę Beata Meyer 48
3.2.1. Typologia funkcji turystyki 48
3.2.2. Funkcje turystyki realizowane głównie na płaszczyźnie społeczno--kulturowej 49
3.2.3. Funkcje turystyki realizowane głównie na płaszczyźnie gospodarczej 55
3.2.4. Funkcje turystyki realizowane głównie na płaszczyźnie przestrzenno-środowiskowej 58
3.3. Funkcje rekreacji Katarzyna Orfin 62
Pytania i zadania 65
Literatura zalecana 65
ROZDZIAŁ 4. MIEJSCE TURYSTYKI I REKREACJI W GOSPODARCE 66
4.1. Gospodarka turystyczna i przemysł turystyczny Aleksander Panasiuk 66
4.2. Struktura gospodarki turystycznej Aleksander Panasiuk 71
4.3. Turystyka i rekreacja w gospodarce narodowej i regionalnej Aleksander Panasiuk 75
4.4. Mnożnik turystyczny Dawid Milewski 78
4.5. Rachunek satelitarny turystyki Dawid Milewski 86
4.6. Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej i rekreacji Aleksander Panasiuk 90
4.7. Rola turystyki i rekreacji w rozwoju społeczno-gospodarczym Tomasz Mańkowski 99
4.8. Zrównoważony rozwój turystyki i rekreacji Beata Meyer 103
4.8.1. Zasady zrównoważonego rozwoju 103
4.8.2. Negatywne aspekty rozwoju turystyki i rekreacji 105
4.8.3. Cele i zasady zrównoważonego rozwoju turystyki i rekreacji 107
Pytania i zadania 112
Literatura zalecana 112
ROZDZIAŁ 5. RYNEK USŁUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH 113
5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące rynku usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk, Anna Tokarz- Kocik 113
5.2. Struktura rynku usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk, Anna Tokarz-Kocik 117
5.3. Modele rynku usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk 123
5.4. Koniunktura na rynku usług turystycznych Adam Pawlicz 126
5.5. Globalizacja rynku usług turystycznych Kamila Mańko 132
Pytania i zadania 138
Literatura zalecana 138
ROZDZIAŁ 6. POPYT TURYSTYCZNY I REKREACYJNY Dawid Milewski, Katarzyna Orfin 139
6.1. Definicja i specyfika popytu w turystyce i rekreacji 139
6.2. Cechy popytu turystycznego i rekreacyjnego 143
6.3. Czynniki określające wielkość popytu turystycznego i rekreacyjnego 156
6.4. Mierniki popytu turystycznego i rekreacyjnego 162
6.5. Współczesne tendencje popytu w turystyce i rekreacji 168
6.5.1. Tendencje w turystyce 168
6.5.2. Tendencje w rekreacji 171
Pytania i zadania 174
Literatura zalecana 175
ROZDZIAŁ 7. PROBLEMY KONSUMPCJI W TURYSTYCE I REKREACJI Agnieszka Sawińska 176
7.1. Gospodarstwo domowe na rynku usług turystycznych i rekreacyjnych 176
7.2. Uwarunkowania konsumpcji w turystyce i rekreacji 180
7.3. Modele konsumpcji usług turystycznych i rekreacyjnych 192
Pytania i zadania 201
Literatura zalecana 201
ROZDZIAŁ 8. PODAŻ TURYSTYCZNA I REKREACYJNA 202
8.1. Istota i cechy podaży turystycznej i rekreacyjnej Dawid Milewski 202
8.2. Istota i rodzaje produktu turystycznego Aleksander Panasiuk,Anna Tokarz-Kocik 206
8.3. Komponenty produktu turystycznego Beata Meyer, Aleksander Panasiuk, Anna Tokarz-Kocik 212
8.3.1. Dobra i urządzenia turystyczne 212
8.3.2. Usługi turystyczne 223
8.4. Usługi rekreacyjne Anna Tokarz-Kocik 230
8.5. Mierniki podaży turystycznej i rekreacyjnej Anna Tokarz-Kocik 234
Pytania i zadania 238
Literatura zalecana 238
ROZDZIAŁ 9. CENY USŁUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH 239
9.1. Teoretyczne podstawy cen Adam Pawlicz 239
9.2. Koncepcje wyjściowe ustalania cen na usługi turystyczne i rekreacyjne Aleksander Panasiuk 242
9.3. Metody ustalania cen na usługi turystyczne i rekreacyjne Adam Pawlicz 245
9.3.1. Ustalanie cen w sektorze prywatnym 245
9.3.2. Ustalanie cen w sektorze publicznym i organizacjach non profit 250
9.4. Yield management Adam Pawlicz 252
9.5. Kalkulacja ceny imprezy turystycznej Adam Pawlicz 255
9.6. Normy prawne w zakresie stosowania cen usług turystycznych Adam Pawlicz 265
Pytania i zadania 268
Literatura zalecana 269
ROZDZIAŁ 10. JAKOŚĆ USŁUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH 270
10.1. Istota jakości usług turystycznych i rekreacyjnych Kamila Mańko,Aleksander Panasiuk 270
10.2. Kryteria oceny i możliwości pomiaru jakości usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk, Agnieszka Sawińska 277
10.3. Marketingowe aspekty jakości usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk, Agnieszka Sawińska 288
10.4. Jakość jako informacja rynkowa dla konsumentów usług turystycznych i rekreacyjnych Adam Pawlicz 291
10.5. Postulaty jakościowe wybranych usług turystycznych i rekreacyjnych Aleksander Panasiuk 294
Pytania i zadania 298
Literatura zalecana 298
ROZDZIAŁ 11. POLITYKA PAŃSTWA W OBSZARZE TURYSTYKI I REKREACJI 299
11.1. Miejsce turystyki i rekreacji w polityce społeczno-gospodarczej państwa Tomasz Mańkowski 299
11.2. Państwo jako podmiot rynku usług turystycznych i rekreacyjnych Anna Gardzińska 302
11.3. Struktura polityki turystycznej Anna Gardzińska 304
11.3.1. Istota polityki turystycznej 304
11.3.2. Podmioty polityki 307
11.3.3. Adresaci polityki 319
11.3.4. Metody polityki 321
11.3.5. Instrumenty polityki 323
11.4. Strategie rozwoju turystyki i rekreacji w Polsce Tomasz Mańkowski, Aleksander Panasiuk 326
11.5. Polityka turystyczna Unii Europejskiej Anna Gardzińska 329
11.6. Struktura polityki w obszarze rekreacji Tomasz Mańkowski 334
Pytania i zadania 342
Literatura zalecana 343
ROZDZIAŁ 12. TURYSTYKA MIĘDZYNARODOWA Adam Pawlicz 344
12.1. Podstawowe pojęcia z zakresu turystyki międzynarodowej 344
12.2. Ruch turystyczny na świecie 348
12.3. Wpływ turystyki zagranicznej na bilans płatniczy 356
12.4. Wpływy z turystyki zagranicznej a PKB 359
12.5. Czynniki decydujące o wielkości ruchu turystycznego w skali międzynarodowej 363
12.6. Międzynarodowe organizacje turystyczne 367
Pytania i zadania 370
Literatura zalecana 370
ROZDZIAŁ 13. PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE I REKREACYJNE Marta Sidorkiewicz 371
13.1. Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 371
13.2. Klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 376
13.3. Formy organizacyjne i prawne przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 380
13.4. Organizacja przedsiębiorstw turystycznych i rekreacyjnych 382
13.5. Nowoczesne formy zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi i rekreacyjnymi 386
Pytania i zadania 392
Literatura zalecana 393
SŁOWNICZEK Adam Pawlicz 394
BIBLIOGRAFIA Aleksander Panasiuk 400
INDEKS RZECZOWY Anna Tokarz-Kocik 410