
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Scholar |
Format: | |
Ilość stron: | 370 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788373836389 |
Data: | 2025-04-07 |
Opis e-booka:
To niezwykle koherentny zbiór tekstów przygotowanych przez kompetentnych autorów wyraźnie reprezentujących ten sam „styl i kolektyw myślowy”, używając określenia Ludwika Flecka, czy inaczej ten sam paradygmat, według Thomasa Kuhna. Jest to jednoznacznie antypozytywistyczny paradygmat transformacyjno-emancypacyjny współczesnych nauk społecznych, w tym przede wszystkim pedagogiki współczesnej. Książka posiada istotną wartość poznawczą, metodyczną i dydaktyczną nie tylko w odniesieniu do rozwiniętej wykładni metodologii badań w działaniu, lecz także w kontekście aktualnej debaty nad istotą naukowości nauk humanistyczno-społecznych i uprawiania zaangażowanych badań społecznych, w tym przede wszystkim pedagogicznych, nastawionych na stymulowanie zmiany prohumanistycznej w wymiarze osobowym, instytucjonalnym czy środowiskowym.Książka ta ma moc perswazyjno-transformacyjną. Dzięki niej wykonany został kolejny ważny krok w kierunku humanizującej redefinicji nauki społecznej i zbliżenia jej do potrzeb ludzi pragnących konstruktywnie zmieniać świat, w którym przyszło im żyć.
Zbiór Edukacyjne badania w działaniu nie ma sobie równych w literaturze polskiej, jeśli chodzi o wysoką jakość, wielowymiarowość i dogłębność charakterystyki tej tradycji badawczej. Jest to metoda na wskroś pedagogiczna. Tym bardziej cieszy fakt, iż to właśnie przedstawiciele środowiska pedagogicznego przyczynili się do tego osiągnięcia – jakże istotnego również w perspektywie transdyscyplinarnej. Autorzy Edukacyjnych badań w działaniu bez kompleksów włączają się w dyskurs naukowy, nawiązując do aktualnych trendów światowych, szanując i słusznie eksponując istotny dorobek rodzimy.
(z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kubinowskiego)
E-book „Edukacyjne badania w działaniu” - Wydawca: Scholar. Cena 37.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Bogusława Dorota Gołębniak, Hana Červinková
Wprowadzenie 7
CZĘŚĆ A. PERSPEKTYWY
TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE
Barbara Smolińska-Theiss, Wiesław Theiss
Badanie i działanie w pedagogice społecznej – między tradycją
a współczesnymi zadaniami 13
Bogusława Dorota Gołębniak
Edukacyjne badania w działaniu – między akademicką
legitymizacją a realizacyjnymi uproszczeniami 51
Maria Czerepaniak-Walczak
Etyczne aspekty badania w działaniu: poszanowanie praw
uczestników badań 76
Rafał Krenz
Pro et contra – głos krytyczny
o emancypacyjnym potencjale systemu 89
Beata Zamorska
Jednostkowe i społeczne więzy działalności w badaniach
w działaniu 103
CZĘŚĆ B. Z WARSZTATU BADACZY
Maria Mendel
Edukacyjna podróż w biografii jako badanie w działaniu 127
Bohdan Skrzypczak
Laboratorium społeczne – pedagogiczny potencjał systemowego
ujęcia badań w działaniu 176
Hana Červinková
Przywracając pamięć miastu. Z antropologiczno-pedagogicznych
badań w działaniu 205
Rozalia Ligus
Tutoring uczestniczący w akademickim kształceniu nauczycieli
jako badanie w działaniu 228
Ewa Lemańska-Lewandowska
Zmiana, która może wyzwalać…
Na marginesie pewnego projektu 249
CZĘŚĆ C. RETROSPEKCJE
Zbigniew Kwieciński
Potrzeba badań dynamicznych. O tak zwanych eksperymentach
pedagogicznych 271
Mirosława Nowak-Dziemianowicz
W poszukiwaniu nowej pedagogiki, nowej edukacji, nowej szkoły –
reminiscencje 282
Dorota Klus-Stańska
Szkoła, jakiej nie znałam: krótka historia poszukiwania pewnej
alternatywy edukacyjnej 306
Jolanta Zwiernik
Polityka rzeczy małych i projekt
„Alternatywa w edukacji przedszkolnej” w latach osiemdziesiątych
XX w.: studium przypadku 337
Indeks nazwisk 357
Noty o autorach 366