pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Edukacja małego dziecka. Tom 2. Wychowanie i kształcenie w praktyce

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Format: pdf
Ilość stron: 264 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788375874662
Data: 2025-04-07
39.80 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Tom 2. Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce jest kontynuacją refleksji teoretycznych i badawczych nad problematyką przysposabiania dziecka do rozwoju w toku jego edukacji i wychowania w różnych obszarach działań pedagogicznych. Prezentowane teksty kierują uwagę Czytelnika na praktyczne wykorzystanie teorii w praktyce nauczycielskiej. Jest to umiejętność ważna w pracy pedagogicznej, ponieważ pozwala na potwierdzenie przydatności teorii, jej żywotności oraz twórczego podejścia nauczyciela.


Praca składa się z trzech części. Część pierwsza jest zatytułowana Potrzeby a możliwości małego dziecka, na którą składa się 10 tekstów. W opracowaniu Bożeny Muchackiej, omówiono zagadnienie indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka w procesie wychowawczym i edukacyjnym w odniesieniu do opinii współczesnych ekspertów edukacji, którzy podejmują temat wychowania uczestniczącego, sytuują na pierwszym planie zagadnienie dobra wspólnego oraz rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania. Z kolei Gabriela Kapica, Zuzanna Zbróg, Ewa Jędrzejowska i Gabriela Kryk omówiły zagadnienie rozwoju, kształtowania i kształcenia umiejętności czytania i pisania dzieci. Zagadnienie percepcji, recepcji, rozwoju umiejętności matematycznych dzieci w kontekście komunikacji przedstawiły Beata Bugajska-Jaszczołt i Monika Czajkowska. Na zagadnienie rozwoju dojrzałości zdrowotnej dziecka do samodzielnej pracy w szkole zwróciły uwagę i zanalizowały Gabriela Piechaczek-Ogierman i Teresa Parczewska.


W części drugiej tomu pt. Kreatywność – wspieranie rozwoju – praktyka edukacyjna podniesiono problem stymulacji twórczości dziecka poprzez rozwój jego doświadczenia poznawczego i praktycznego. Zagadnienia z zakresu twórczości plastycznej dziecka omówiły Urszula Szuścik, Monika Wiśniewski-Kin, Małgorzata Stokłosa i Jolanta Gisman-Stoch. Rozwój potrzeb estetyczno-muzycznych przedstawiła w tekście Lidia Kataryńczuk-Mania. Inne rodzaje potrzeb i przeżyć, które wiążą się z pełnym, czyli wszechstronnym rozwojem dziecka opisały Aniela Różańska – obcowanie z przyrodą i Małgorzata Drost-Rudnicka – edukację techniczną.


Część trzecia tomu pt. Wychowanie i kształcenie dziecka niepełnosprawnego prezentuje rozważania, które dotyczą potrzeb edukacyjnych dziecka niepełnosprawnego i wynikających z tego ściśle określonych metod pracy z nim. Edukację dziecka niepełnosprawnego w przedszkolu omówiły Alicja Hruzd i Anna Borzęcka, a edukację na etapie wczesnoszkolnym Danuta Al-Khamisy, Zenon Gajdzica i Izabela Bieńkowska.


Potrzeby dziecka nie zmieniają się, natomiast zmieniają się możliwości i środki oddziaływania nauczyciela na dziecko w wyniku rozwoju nowych technologii, wiedzy oraz ich praktycznego zastosowania.


Redaktorzy Tomu składają podziękowania Panu Prof. zw. dr hab. Bogusławowi Śliwerskiemu za wnikliwą i życzliwą recenzję.

E-book „Edukacja małego dziecka. Tom 2. Wychowanie i kształcenie w praktyce” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 39.80 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wprowadzenie 9
POTRZEBY A MOŻLIWOŚCI MAŁEGO DZIECKA 11
BOŻENA MUCHACKA Możliwości współczesnej edukacji dziecka w kontekście jego potrzeb 13
GABRIELA KAPICA Początkowa nauka czytania w opinii nauczycielek 21
ZUZANNA ZBRÓG Świadomość fonologiczna dzieci w wieku przedszkolnym a metody wczesnej nauki czytania 37
EWA JĘDRZEJOWSKA Zaburzenia percepcji wzrokowej dzieci sześcioletnich przeszkodą w nabywaniu umiejętności czytania i pisania 52
GABRIELA KRYK Notowanie – ważna, lecz zaniedbana w edukacji wczesnoszkolnej umiejętność 62
BEATA BUGAJSKA-JASZCZOŁT , MONIKA CZAJKOWSKA Język matematyki jako środek komunikacji w edukacji wczesnoszkolnej 70
TERESA PARCZEWSKA Samoocena dzieci sześcioletnich z problemami zdrowotnymi 85
GABRIELA PIECHACZEK-OGIERMAN Zdrowotne aspekty w ocenie gotowości do nauki szkolnej dzieci siedmioletnich 97
KREATYWNOŚĆ – WSPIERANIE ROZWOJU – PRAKTYKA EDUKACYJNA 111
URSZULA SZUŚCIK Twórczość plastyczna dzieci formą zabawy 113
MAGDALENA GROCHOWALSKA O społecznym środowisku uczenia się języka, czyli dlaczego dzieci potrzebują zabawy 121
MONIKAWIŚNIEWSKA-KIN Głowy pełne metafor, czyli co pokazały badania metafor dziecięcych 133
MAŁGORZATA STOKŁOSA Technika labiryntu – narzędzie kształtowania kompetencji społecznych uczniów klas początkowych oraz twórczej pracy z grupą 142
JOLANTA GISMAN-STOCH Od śladu do znaku – o wędrowaniu i wybieraniu 152
LIDIA KATARYŃCZUK-MANIA Wspieranie rozwoju muzycznego dzieci 167
ANIELA RÓŻAŃSKA Edukacja środowiskowa jako dialog z przyrodą 181
MAŁGORZATA DROST-RUDNICKA Edukacja techniczna – zaniedbany obszar kształcenia wczesnoszkolnego 194
WYCHOWANIE I KSZTAŁCENIE DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO 205
DANUTA AL-KHAMISY Dziecko niepełnosprawne w dialogowej strategii edukacyjnej 207
ALICJA HRUZD Dziecko niepełnosprawne w przedszkolu – możliwości i ograniczenia wychowania metodą Marii Montessori 220
ANNA BORZĘCKA Funkcjonowanie dziecka z zespołem Downa w grupie przedszkolnej 230
ZENON GAJDZICA Formy wspierania rozwoju dziecka niepełnosprawnego w niższych klasach szkoły ogólnodostępnej 240
IZABELA BIEŃKOWSKA Zaburzenia integracji sensorycznej a osiągnięcia i zachowanie uczniów klas początkowych 252
Informacja o autorach 263