Edukacja Jutra. W poszukiwaniu formuły współczesnej edukacji

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Humanitas |
Format: | |
Ilość stron: | 225 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788364788260 |
Data: | 2025-04-02 |
Opis e-booka:
Transformacje systemowe oraz przemiany społeczno-ekonomiczne w każdym okresie funkcjonowania społeczeństwa, a tym bardziej w dobie społeczeństwa wiedzy, wiążą się z reformami edukacyjnymi. Każda reforma w edukacji wyłania nadzieje jej twórców i realizatorów na lepsze jutro oraz satysfakcję po stronie podmiotów procesów edukacyjnych, a zwłaszcza nauczycieli, uczniów i ich środowisk rodzinnych. Jest to oczywiste i byłoby wszystko w porządku, gdyby w rzeczywistości każda reforma oświatowa sprawiała w następstwie poprawę jakości kształcenia i wychowania. Badania wskazują jednak, że często nie jest tak, co z kolei prowadzi do różnorodnych modyfikacji pierwotnie ustalonych założeń danej reformy urzeczywistnianego systemu kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi oraz uczącą się młodzieżą. Stąd też na szczególne zaakcentowanie w tym miejscu zasługuje idea wyrażona przez Profesora Kazimierza Denka pod nazwą „toczącej się reformy”. W modelu kształcenia opartym na organizowaniu czynności uczenia się (studiowania) oraz na współdziałaniu role nauczyciela przybierają specyficzne właściwości kompetentnego mentora, czyli jednocześnie opiekuna, przywódcy i doradcy wobec uczącej się jednostki lub grupy, a podstawowa rola nauczyciela pozwala na utożsamianie go z rolą „mentora zmiany”. (…)
W poszukiwaniu modelu współczesnej edukacji niezbędna, a nawet konieczna, jest pierwszoplanowa zmiana w obszarze edukacji nauczycieli w dialogu – edukacja oparta na zaufaniu, autentycznym autorytecie i wspólnej misji. Niezmiernie ważna i istotna jest przy tym gotowość każdego dobrego nauczyciela i nauczyciela nauczycieli do podejmowania pewnego ryzyka związanego ze współodpowiedzialnością za efekty pracy innych osób.
(…) warto zwrócić uwagę, że poza wykorzystaniem wsparcia i doświadczenia ze strony specjalistów-liderów zmiany, wskazane jest wdrażanie w edukacji nauczycieli oraz w edukacji w ogóle systemu wzmacniającego proces naturalnego mentoringu. Rozwiązania o charakterze organizacyjnym stawiają wymagania, żeby systematycznie rozszerzać rzesze osób kompetentnych do sprawowania funkcji „prawdziwych” i lubianych przez uczniów (studentów) mentorów. Tak więc w imię dobrej edukacji jutra nieuchronnie należy z odpowiedzialnością i kompetencyjnością urzeczywistniać wyzwanie określone w tytule. Współczesna edukacja coraz bardziej wymaga od jej realizatorów stosowania formuł i norm odnoszących się do strategii polegających na dostosowywaniu (się) oraz na skutecznej innowacyjności.
Jan Grzesiak
(frag. Wstępu)
E-book „Edukacja Jutra. W poszukiwaniu formuły współczesnej edukacji” - Wydawca: Humanitas. Cena 13.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Jan Grzesiak 13
Część I. Problemy współczesnej edukacji
Franciszek Bereźnicki
Rozważania wokół dydaktyki akademickiej Kazimierza Denka 19
Wojciech Kojs
Edukacyjne problemy zaufania, zwątpienia i nadziei 27
Bogdan Szulc
Dylematy metodologiczne w kontekście badań edukacyjnych 43
Maria Kocór
Nauczyciel jako sprawca i ofiara kryzysu oświatowego w Polsce 55
Magdalena Gurdek
Obowiązek złożenia oświadczenia majątkowego przez dyrektorów szkół i przedszkoli jako instrument wpływający na kształt „Edukacji jutra” 71
Część II. System edukacyjny w obliczu potrzeb osób z deficytami rozwojowymi
Iwona Durek-Sypek, Ewa Gawlik
Świat idealny – system wsparcia dla osób niepełnosprawnych 87
Beata Matusek
Uczeń z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego w szkole masowej 103
Część III. Animacja kulturalno-oświatowa w edukacji jutra
Anna Maria Żukowska
Akcja plastyczna w edukacji. Geneza i rozwój problematyki 119
Edward Nycz
Działalność animacyjna placówek kulturalno-oświatowych na pograniczu 129
Część IV. Aktywność ruchowa w środowisku wodnym
Wojciech Wiesner, Anna Kwaśna
Aksjologiczne aspekty edukacji pływackiej i ratowniczej 143
Anna Kwaśna, Karolina Zatoń
Wartości w wychowaniu do aktywności ruchowej w środowisku wodnym 157
Część V. Uniwersytet – obowiązki dydaktyczne a uczestnictwo w życiu społecznym
Ewa Augustyniak
Obchody 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego jako przejaw silnej kultury organizacyjnej wyższej uczelni 171
Jan Grzesiak
Kształtowanie kompetencji badawczych studentów w toku studiów nauczycielskich – w kontekście dydaktyki szkoły wyższej 183
Ewa Kraus
Praktyka zawodowa jako nieodzowny element kształcenia kompetencji pedagogicznych 199
Sabina Wieruszewska-Duraj
Mobilność nauczycieli akademickich w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych 207
Varia. Jubileusz prof. dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowej
Kazimierz Denek
Sylwetka prof. dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowej 217
Biogram prof. dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowa 219
Spis publikacji prof. dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowa 223