pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

E-przedsiębiorczość. Zasady i praktyka

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ
Format: pdf
Ilość stron: 290 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788323370468
Data: 2025-02-07
Cena wydawcy: 39.90 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

E-przedsiębiorczość. Zasady i praktyka stanowi odpowiedź na zmiany zachodzące we współczesnej rzeczywistości gospodarczej, wirtualizację rynków i organizacji, a także rozwój technologii informacyjnych i rzeczywistości cyfrowej. E-gospodarka oraz e-przedsiębiorczość znajdują się w fazie dynamicznego wzrostu i związanych z nim zmian, dotychczasowe sposoby działania dezaktualizują się, a nowe dopiero się wyłaniają. Pojawia się więc konieczność uzupełnienia istniejącej luki teoretycznej, tak aby przyszli przedsiębiorcy nowej, cyfrowej gospodarki mieli odpowiednie narzędzia radzenia sobie w nowej rzeczywistości. Taki jest właśnie cel niniejszej publikacji. Układ treści akcentuje największe wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć e-przedsiębiorcy, działający na zasadach zarówno for profit, jak i non profit. Książka stanowi owoc wspólnej pracy Zespołu oraz Partnerów Instytutu Przedsiębiorczości Uniwersytetu Jagiellońskiego.

„Na rynku brakuje kompendium wiedzy, które w sposób przejrzysty, zrozumiały, a do tego rzetelny i wyczerpujący przekazywałoby studentom-przyszłym przedsiębiorcom wiedzę i podstawy kompetencyjne dotyczące szans, zagrożeń, wyzwań i zasad związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Internecie. Tym bardziej z zadowoleniem należy przyjąć pracę […], która znakomicie wpisuje się w lukę poznawczą dotyczącą przedsiębiorczości i prowadzenia działalności gospodarczej w erze cyfryzacji. […] Tekst ma wysoką wartość merytoryczną – obok warstwy teoretycznej zaprezentowano przykłady oraz podsumowania. Może on stanowić podstawę dalszych dociekań i formułowania zamierzeń biznesowych przez słuchaczy studiów drugiego stopnia i studiów podyplomowych. Wreszcie może być źródłem rekomendacji dla praktyków gospodarczych w zakresie wyborów strategicznych co do e-przedsiębiorczości”.

Z recenzji prof. dra hab. Wojciecha Dyducha

E-book „E-przedsiębiorczość. Zasady i praktyka” - Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ.

Spis treści:

Przedmowa 9
Wprowadzenie 13
Rozdział I. Istota e-przedsiębiorczości w praktyce działań biznesowych i społecznych 21
1.1. Zakres przedsiębiorczości w praktyce zarządzania 21
1.2. E-przedsiębiorczość indywidualna i korporacyjna 27
1.3. E-przedsiębiorczość społeczna 33
1.4. Podsumowanie 37
Rozdział II. Rynek tradycyjny a rynek przestrzeni cyfrowej 41
2.1. Tradycyjne ujęcie rynku  41
2.2. Istota rynku przestrzeni cyfrowej 46
2.2.1. Nasycenie technologią i usieciowienie  48
2.2.2. Deintermediacja i reintermediacja  48
2.2.3. Cyfryzacja i multiplikacja kanałów dystrybucji 49
2.2.4. Podejście platformowe jako model organizacji rynku  50
2.2.5. Prosumpcja i mass customization  51
2.2.6. Delokalizacja 53
2.2.7. Intensyfikacja konkurencji  54
2.2.8. „Długi ogon” rynków niszowych 54
2.2.9. Przesunięcia w sieciach wartości 56
2.2.10. Postępująca automatyzacja 57
2.2.11. Wiedza jako podstawa tworzenia wartości 58
2.2.12. Czas rzeczywisty 61
2.2.13. Nowe zagrożenia  61
2.3. Podsumowanie – koniec rynku tradycyjnego? 63
Rozdział III. Rynek nowych mediów 69
3.1. Nowe media 69
3.2. Użytkownicy nowych mediów 70
3.3. 100 największych spółek świata  72
3.4. Rynek przeglądarek  75
3.5. Rynek wyszukiwarek  76
3.6. Rynek portali społecznościowych  77
3.7. Rynek smartfonów 78
3.8. Rynek systemów operacyjnych 79
3.9. Podsumowanie.  81
Rozdział IV. Modele e-biznesu 85
4.1. Definiowanie modeli biznesu i modeli e-biznesu 85
4.2. Główne składowe modeli biznesu i ich relacje 89
4.3. Specyfika kreowania modeli e-biznesu 93
4.4. Relacje dostawca–użytkownik w modelach e-biznesu  95
4.5. Monetyzacja wartości w modelach e-biznesu 97
4.6. Klasyfikacja modeli e-biznesu  102
4.7. Nowe kierunki rozwoju modeli e-biznesu  108
Rozdział V. Działalność marketingowa w przestrzeni cyfrowej 113
5.1. Miejsce e-marketingu w strategii marketingowej  113
5.2. Content marketing jako narzędzie e-marketingu  116
5.2.1. Geneza i rozwój content marketingu  116
5.2.2. Definicje  117
5.2.3. Miejsce content marketingu w działalności przedsiębiorstwa 118
5.2.4. Szczególna rola odbiorcy treści  119
5.2.5. Narzędzia content marketingu 121
5.2.6. Kanały dystrybucji treści 123
5.2.7. Mierzenie skuteczności 125
5.2.8. Zalety i wyzwania marketingu treści 127
5.3. Media społecznościowe 128
5.3.1. Geneza i rozwój mediów społecznościowych  128
5.3.2. Definicje  129
5.3.3. Miejsce mediów społecznościowych w działalnościprzedsiębiorstwa 130
5.3.4. Typy serwisów społecznościowych  131
5.3.5. Zalety i wyzwania mediów społecznościowych 137
5.4. Warunki skuteczności instrumentów e-marketingu 139
5.5. Modele pomiaru efektów komunikacji marketingowej  140
5.6. Warunki pomiaru skuteczności  143
5.7. Narzędzia pomiaru e-marketingu  143
5.8. Problemy i wyzwania związane z pomiarem e-marketingu 145
5.9. Podsumowanie  147
Rozdział VI. Planowanie finansowe w e-przedsiębiorstwie 151
6.1. Od pomysłów do sukcesu finansowego przedsiębiorstwa  151
6.2. Papierowe zyski i faktyczne przepływy pieniężne  153
6.3. Zasady sporządzania i układ planów finansowych  156
6.4. Planowanie przychodów  159
6.5. Planowanie kosztów 160
6.6. Planowanie wyniku finansowego 162
6.7. Planowanie inwestycji i źródeł finansowania 164
6.8. Planowanie przepływów pieniężnych  166
6.9. Ocena spodziewanej efektywności finansowej 168
Rozdział VII. Podatki w e-działalności gospodarczej 171
7.1. Cena brutto i netto – podatek VAT  172
7.2. Dochód brutto i netto – podatek dochodowy w e-działalności gospodarczej 175
7.3. Podatek dochodowy od osób prawnych – CIT  178
7.4. Podatek dochodowy od osób fizycznych – PIT  180
7.4.1. Opodatkowanie podatkiem PIT na zasadach ogólnych 180
7.4.2. Podatek liniowy  184
7.4.3. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 186
7.4.4. Karta podatkowa  189
Rozdział VIII. Stosunek pracy w e-przedsiębiorstwie 195
8.1. Elastyczność rynku pracy  195
8.2. Elastyczne formy zatrudnienia pracowniczego.  197
8.3. Podsumowanie  211
Rozdział IX. Parki technologiczne i inne centra innowacji 215
9.1. Kontekst 215
9.2. Sens koncentracji  218
9.3. Park jako infrastruktura  221
9.4. Park jako metoda pracy 222
9.5. Park jako wspólnota 223
9.6. Park jako hub  224
Rozdział X. Crowdsourcing jako narzędzie wsparcia e-przedsiębiorczości 229
10.1. Istota crowdsourcingu 229
10.2. Rodzaje crowdsourcingu 232
10.3. Crowdfunding w działalności rozwojowej firm 234
10.4. Podsumowanie 239
Rozdział XI. Bezpieczeństwo przedsiębiorstw w przestrzeni cyfrowej 243
11.1. Szanse i zagrożenia związane z prowadzeniem działalności w sieci 243
11.2. Podstawowe pojęcia 244
11.3. Największe wyzwania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa  247
11.4. Charakterystyka wybranych zagrożeń  252
11.4.1. Phishing 252
11.4.2. Złośliwe oprogramowanie 255
11.4.3. Cyberataki na organizacje 256
11.5. Cyberzagrożenia w kontekście wybranych nowych technologii 259
11.5.1. Zagrożenia związane z wykorzystaniem mediów społecznościowych 259
11.5.2. Zagrożenia związane z wykorzystaniem technologii mobilnych 264
11.6. Analiza ryzyka  266
11.6.1. Inwentaryzacja i klasyfikacja aktywów  267
11.6.2. Określenie zagrożeń 268
11.6.3. Rozpoznanie podatności 269
11.6.4. Szacowanie poziomu ryzyka 270
11.6.5. Postępowanie z ryzykiem  272
11.7. Zarządzanie bezpieczeństwem 272
11.7.1. Podstawowe założenia zarządzania bezpieczeństwem  272
11.7.2. Strategia bezpieczeństwa 273
11.7.3. Modele zarządzania bezpieczeństwem  273
11.7.4. Zarządzanie bezpieczeństwem przy użyciu wybranego modelu 275
Spis rysunków 285
Spis tabel 287