pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Dziecko i dorosły w rozmowie. Doświadczanie komunikacji. Odniesienia edukacyjne

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego
Format: pdf
Ilość stron: 286 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788322623558
Data: 2025-04-07
33.60 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Swoją pracę autorka poświęciła niezwykle istotnemu zagadnieniu, jakim jest rozmowa dziecka z dorosłym. W specyfikę takiego kontaktu wpisana jest zarówno asymetria relacji jej uczestników, jak i asymetria umiejętności, a także nawyków językowych, intencji, odmienności widzenia świata oraz siebie w nim. Nie można też zapomnieć o ulotności i niepowtarzalności zjawiska, jakim jest rozmowa. Pytanie zatem o to, jakiej komunikacji doświadcza dziecko, porozumiewając się z dorosłym, dotyczy struktury, przebiegu, interakcyjności i relacji, ale także: wyjaśnienia, przekazu i odbioru znaczeń czy tworzenia sfery afektywnej. Odpowiedź na pytanie, czego doświadcza dziecko w trakcie rozmowy z dorosłym, ma kluczowe znaczenie dla właściwych relacji nauczyciela i ucznia w młodszym wieku szkolnym. Cel pracy, jaki sobie autorka postawiła, to taki opis rozmowy dziecka z dorosłym, który pozwala na odkrycie jej poszczególnych elementów i zależności między nimi. Praca ma charakter prezentacji materiałowej. Kategorie opisu są ilustrowane, a przykłady wypowiedzi dobrane z zebranych rozmów między dzieckiem a dorosłym, odbywających się w różnych sytuacjach, miejscach i na różny temat.

E-book „Dziecko i dorosły w rozmowie. Doświadczanie komunikacji. Odniesienia edukacyjne” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 33.60 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wprowadzenie . . 7
1. Teoretyczne podstawy badań rozmowy dziecka i dorosłego . 13
1.1. Komunikacja interpersonalna bezpośrednia w teorii i modelach komunikacji.
. . 13
1.1.1. Komunikacja interpersonalna bezpośrednia w rozmowie dziecka
i dorosłego . . 13
1.1.2. Modele komunikacji interpersonalnej bezpośredniej . . 15
1.1.3. Modele komunikacji interpersonalnej bezpośredniej w aspekcie
lingwistycznym 18
1.1.4. Wspólnota komunikacyjna w komunikacji bezpośredniej i interpersonalnej
. . 21
1.1.5. Kompetencje komunikacyjne w porozumiewaniu się interpersonalnym
bezpośrednim . . 28
1.2. Dialog, dyskurs, rozmowa w analizie komunikowania się dziecka i dorosłego
. . 30
1.3. Rozmowa jako forma komunikacji bezpośredniej . 37
1.4. Dziecko i dorosły w diadzie rozmawiającej 47
1.4.1. Dziecko jako uczestnik diady w rozmowie z dorosłym . 50
1.4.2. Dorosły jako uczestnik diady w rozmowie z dzieckiem 54
1.4.3. Przestrzeń rozmowy w diadzie dziecko — dorosły . . 58
1.5. Język w przestrzeni diady rozmawiającej . 61
1.5.1. Język i mówienie w rozmowie dziecka i dorosłego . . 61
1.5.2. Komunikacja i użycie języka w rozmowie dziecka z dorosłym . 66
1.5.3. Potoczność tekstu w codziennych rozmowach dziecka i dorosłego 71
2. Metodologia badań rozmowy dziecka i dorosłego . 75
2.1. Orientacja teoretyczna badań rozmowy dziecka i dorosłego . 75
2.2. Założenia i problemy badawcze. Cele badań. Kategorie i ich wskaźniki . 82
2.2.1. Struktura rozmowy dziecka i dorosłego — kategorie analiz i problemy
szczegółowe . . 84
2.2.2. Doświadczanie komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego —
kategorie analiz i problemy szczegółowe . . 85
2.2.3. Odniesienia edukacyjne w rozmowie dziecka i dorosłego — kategorie
analiz i problemy szczegółowe 85
2.2.4. Kategorie i wskaźnikowania jednostek opisu rozmowy dziecka
i dorosłego . . 86
2.3. Metody badań, modele badawcze, matryce 87
2.4. Cechy kontekstowe i sposób gromadzenia danych w badaniach rozmowy
dziecka i dorosłego 92
3. Struktura rozmowy dziecka i dorosłego. Aspekt diadyczny, interakcyjny i pragmatyczno-
językowy . 99
3.1. Otwarcie rozmowy dziecka i dorosłego . 101
3.2. Zamknięcie rozmowy w reprezentacjach wypowiedzi dziecka i dorosłego 112
3.3. Determinanty rozmowy w reprezentacji wypowiedzi dziecka i dorosłego:
przyzwolenie i nastawienie, zamiana ról nadawcy i odbiorcy 117
3.4. Wymiar lingwistyczny rozmów dziecka i dorosłego w reprezentowanych
wypowiedziach . . 124
4. Doświadczanie komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego . 135
4.1. Doświadczanie komunikacji — założenia teoretyczne 135
4.2. Rozmowa dziecka i dorosłego jako źródło komunikacji. Kategorie doświadczane
i wartości kategorialne 139
4.3. Doświadczanie interakcji w rozmowie dziecka i dorosłego . 141
4.4. Doświadczanie relacji w rozmowie dziecka i dorosłego . . 151
4.5. Doświadczanie asymetrii relacji w rozmowie dziecka i dorosłego . . 160
4.6. Doświadczanie skuteczności przekazu w rozmowie dziecka i dorosłego . 169
4.7. Strategie grzeczności w rozmowie dziecka z dorosłym 174
5. Edukacyjne odniesienia doświadczania komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego 178
5.1. Wymiar edukacyjny komunikowania się dziecka i dorosłego . 178
5.2. Sfera afektywna w rozmowie dziecka i dorosłego w aspekcie szkolnej
komunikacji 183
5.3. Doświadczanie odbioru i przekazu znaczeń w rozmowie dziecka i dorosłego
. . 198
5.4. Doświadczanie kierowania w rozmowie dziecka i dorosłego . 203
Zakończenie 219
Aneksy . 223
Bibliografia 267
Summary . 280
Zusammenfassung . 282