pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych

Dane szczegółowe:
Wydawca: Naukowe PWN
Format: mobi, epub
Ilość stron: 416 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788301194475
Data: 2025-04-04
94.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Oddajemy do rąk Czytelników podręczniki akademickie z zakresu dydaktyki specjalnej.

Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych to zbiór analiz i przegląd dydaktyk specjalistycznych, będąca praktycznym rozwinięciem definicji i systematyk zawartych w publikacji Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji.

Te dwie publikacje stanowią jedyne na rynku kompletne źródło wiedzy na temat dydaktyki specjalnej. Poszczególne rozdziały książki Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji Autorka ukierunkowała na dookreślanie znaczeń (definicje, klasyfikacje) oraz budowanie systematyki dydaktyki specjalnej i opracowanie założeń do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Daje to podstawy wyjaśniania rzeczywistości edukacyjnej także przez rozważanie inspirujących badawczo obszarów dydaktyki specjalnej, wyłanianie i nazywanie jej kanonów, formułowanie prawidłowości dydaktycznych oraz rozpoznawanie swoistości dydaktyki specjalnej. Przyjęte w tej publikacji definicje i systematyka dydaktyki specjalnej stały się pewnego rodzaju wykładnią dla analiz i przeglądu dydaktyk specjalistycznych, które zostały zaprezentowane w publikacji pt. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych.

Joanna Głodkowska - profesor zwyczajny nauk społecznych, dyrektor Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, redaktor naczelna czasopisma naukowego Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, inicjatorka pierwszego w Polsce kierunku kształcenia „Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością”. W działalności naukowej podejmuje analizy koncepcyjne i badawcze związane z pedagogiką specjalną, dydaktyką specjalną, diagnostyką psychopedagogiczną. Autorka licznych książek i artykułów, redaktor naukowy publikacji zbiorowych podejmujących problematykę wielokontekstowego odczytywania fenomenu niepełnosprawności w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia.

E-book „Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 94.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

WPROWADZENIE W kierunku dookreślania znaczeń i budowania systematyki dydaktyki specjalnej Joanna Głodkowska 9

CZĘŚĆ I DYDAKTYKA SPECJALNA – ŹRÓDŁA HISTORYCZNE, PERSPEKTYWA BADAWCZA, PROJEKTOWANIE DYDAKTYK SPECJALISTYCZNYCH 15
Uczniowie z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością słuchu, z niepełnosprawnością intelektualną, z niedostosowaniem społecznym – uwagi historyczne Wojciech Gasik 17
Dydaktyka specjalna – teoretyczne i empiryczne podstawy kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych Marta Pągowska 30
Dydaktyka specjalna – system znaczeń i relacji w projektowaniu dydaktyk specjalistycznych Joanna Głodkowska 61

CZĘŚĆ II DYDAKTYKI SPECJALISTYCZNE ZDEFINIOWANE 75
Dydaktyka kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Barbara Marcinkowska 77
Tyflodydaktyka – kształcenie uczniów z niepełnosprawnością wzroku Kornelia Czerwińska 96
Surdodydaktyka – kształcenie uczniów z niepełnosprawnością słuchu Katarzyna Wereszka 111
Dydaktyka terapeutyczno-lecznicza – kształcenie uczniów z chorobą przewlekłą Iwona Konieczna 140
Dydaktyka resocjalizacyjna – kształcenie uczniów z niedostosowaniem społecznym Joanna Moleda 156
Dydaktyka korekcyjna – kształcenie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się Danuta Al-Khamisy 172

CZĘŚĆ III DYDAKTYKI SPECJALISTYCZNE NIEZDEFINIOWANE 193
Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na szczególne uzdolnienia – dydaktyka uczniów zdolnych, uzdolnionych i utalentowanych Małgorzata Jabłonowska 195
Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na uwarunkowania kulturowe – dydaktyka edukacji międzykulturowej Urszula Markowska-Manista, Aleksandra Niedźwiedzka-Wardak 210
Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na spektrum autyzmu Marta Pągowska 239
Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na mózgowe porażenie dziecięce Katarzyna Cichocka-Segiet 271
Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na nadpobudliwość psychoruchową z zaburzeniami koncentracji uwagi Urszula Gosk, Kamil Kuracki 287
Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na zaburzenia mowy Justyna Maria Gasik 306

CZĘŚĆ IV DYDAKTYKI SPECJALISTYCZNE NIEDOOKREŚLONE 321
Kształcenie uczniów głuchoniewidomych Małgorzata Książek, Elżbieta Paradowska 323
Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością – poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju Grażyna Walczak 347
Niektóre rzadkie zespoły genetyczne i wady wrodzone – nowe rozpoznania wyzwaniem dla kształcenia Diana Aksamit 361

WYBRANE ASPEKTY PRAWNE Dokumenty międzynarodowe i polskie akty prawne w sprawie kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych Katarzyna Smolińska 380

ZAMIAST ZAKOŃCZENIA Niektóre koncepcje pogłębiające przegląd „jedności w zróżnicowaniu” ze względu na uczestników procesu kształcenia Joanna Głodkowska 393

O AUTORACH 407