pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych. Z badań uczniów klas 3 szkół podstawowych

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Format: pdf
Ilość stron: 250 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788375878929
Data: 2025-04-07
38.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Książka Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych (z badań uczniów klas III szkół podstawowych) jest próbą ukazania problemów dotyczących kształcenia tej grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Stąd w pierwszej części książki zawarto koncepcje choroby w odniesieniu do jej wpływu na funkcjonowanie człowieka oraz strategię radzenia sobie z nimi. Zwrócono również uwagę na psychologiczne następstwa choroby w kontekście potrzeby projektowania działań terapeutycznych wspomagających rozwój i funkcjonowanie psychospołeczne dziecka. Opisano tu uwarunkowania związane ze środowiskiem rodzinnym, które w sytuacji nauczania indywidualnego często pozostaje głównym źródłem doświadczeń socjalizacyjnych i edukacyjnych, oraz uwarunkowania związane ze środowiskiem pozarodzinnym, ze szczególnym uwzględnieniem grup rówieśniczych, formalnych i nieformalnych. Centralnym punktem zainteresowania był rozwój kompetencji społecznych ucznia, który w sytuacji izolacji edukacyjnej, w tym rówieśniczej, może ulegać zaburzeniom. Uwzględniając fakt, że nauczanie indywidualne jest specyficzną formą kształcenia oferowanego ściśle określonej grupie uczniów, warto zadać pytanie o jego efektywność. Z jednej strony należy wziąć pod uwagę, że zaplanowano działania edukacyjne gwarantujące realizację obowiązku nauczania również dzieciom przewlekle chorym, które czasowo bądź długotrwale muszą pozostawać poza szkołą, z drugiej zaś należy poszukiwać optymalnych rozwiązań w tym zakresie.

E-book „Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych. Z badań uczniów klas 3 szkół podstawowych” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 38.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp .. 9
Przewlekła choroba jako czynnik determinujący funkcjonowanie
dziecka w bliższym i dalszym środowisku .. 13
Paradygmaty konstruowania modeli choroby przewlekłej ... 16
Integracyjny model choroby Ivana B. Plessa i Philipa Pinkertona 17
Model choroby jako kryzysu życiowego – Rudolf H. Moos
i Vivien D. Tsu .. 19
Model choroby przewlekłej jako ryzyka i plastyczności ... 21
Transakcyjny model stresu i radzenia sobie z nim . 22
Pojęcie choroby przewlekłej. Skala zjawiska wśród dzieci .. 23
Choroby przewlekłe wieku dziecięcego 28
Charakterystyka wybranych (będących najczęściej podstawą orzeczenia
o potrzebie nauczania indywidualnego) chorób przewlekłych
wśród dzieci . 30
Charakterystyka dziecka przewlekle chorego . 36
Psychologiczne następstwa choroby .. 43
Znaczenie rodziny w rozwoju dziecka .. 47
Model strukturalny Salvadora Minuchina . 49
Model kołowy Davida H. Olsona .. 52
Model systemowy Williama R. Beaversa . 53
Model McMastera 54
Model Murraya Bowena 55
Funkcjonowanie rodziny w kontekście teorii przywiązania . 57
Środowisko rodzinne dziecka chorego .. 59
Rozwój społeczny dziecka przewlekle chorego 65
Zachowania przystosowawcze w sytuacji przewlekłej choroby . 66
Środowisko rodzinne i pozarodzinne a rozwój społeczny dziecka . 70
Środowisko szkolne i rówieśnicze a rozwój społeczny dziecka .. 73
Kształcenie dzieci w klasach I–III szkół podstawowych . 79
Organizacja edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej 81
Czynniki warunkujące efektywność kształcenia .. 87
Charakterystyka dziecka w młodszym wieku szkolnym . 90
Kształcenie uczniów przewlekle chorych .. 97
Kształcenie w szkole ogólnodostępnej (w tym w integracyjnej) . 103
Kształcenie w szkole szpitalnej ... 108
Nauczanie indywidualne ... 110
Przepisy prawne i organizacyjne dotyczące nauczania indywidualnego ... 110
Kwalifikacja dzieci do nauczania indywidualnego .. 113
Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w nauczaniu indywidualnym 115
Założenia badań własnych .. 123
Cel, problematyka badawcza i hipotezy badawcze .. 124
Cel badań .. 124
Pytania i hipotezy badawcze . 125
Metody badawcze .. 128
Metoda sondażu diagnostycznego 129
Teren i organizacja badań .. 137
Charakterystyka badanych grup 139
Płeć a zachowanie przystosowawcze i osiągnięcia szkolne badanych dzieci . 146
Zasady opracowania wyników badań 149
Poziom kompetencji szkolnych i zachowania przystosowawczego
dzieci nauczanych indywidualnie . 151
Podstawowe charakterystyki statystyczne badanych zmiennych 151
Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie
edukacji polonistycznej .. 155
Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie
edukacji matematycznej . 159
Poziom niezależnego funkcjonowania społecznego dzieci
nauczanych indywidualnie i w klasie szkolnej 164
Poziom zaburzeń zachowania dzieci nauczanych
indywidualnie i w klasie szkolnej .. 175
Poziom zachowania przystosowawczego a kompetencje
z zakresu edukacji polonistycznej dzieci nauczanych
indywidualnie 191
Poziom zachowania przystosowawczego
a kompetencje z zakresu edukacji matematycznej
dzieci nauczanych indywidualnie 216
Wnioski i podsumowanie .. 237
Bibliografia 241
Netografia .. 249