pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Controlling procesów narzędziem poprawy wyników organizacji

Dane szczegółowe:
Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Format: pdf
Ilość stron: 215 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788378751663
Data: 2025-02-07
Cena wydawcy: 30.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Praca ma charakter zarówno teoretyczno-poznawczy, jak i aplikacyjny. Stanowi nową propozycję rozwiązań w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem z wykorzystaniem systemu controllingu procesów. Realizacja zadań controllingu procesów ma umożliwić uzyskanie informacji niezbędnych do podejmowania właściwych decyzji przez menedżerów i wpłynąć pozytywnie na finansowe i pozafinansowe wyniki organizacji. Celem teoriopoznawczym pracy jest zaprezentowanie controllingu procesów jako narzędzia badawczego w koncepcji łańcucha tworzenia wartości w organizacji oraz ocena wpływu controllingu procesów na finansowe i pozafinansowe wyniki organizacji naukowa (ze Wstępu).

E-book „Controlling procesów narzędziem poprawy wyników organizacji” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Spis treści:

WSTĘP 9

ROZDZIAŁ 1. CONTROLLING PROCESÓW I JEGO ZNACZENIE DLA ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM 13

1.1.Orientacja procesowa oraz zarządzanie procesami w dorobku literatury 13
1.1.1. Rewolucja przemysłowa 13
1.1.2. Koncentracja na procesach w Total Quality Management 17
1.1.3. Procesy w Business Process Reengineering 17
1.1.4.Utrwalanie doskonałości operacyjnej poprzez technologie informatyczne 20
1.1.5. Konkurencja oparta na procesach 21

1.2. Źródła rozwoju controllingu 27
1.2.1. Korzenie controllingu w Stanach Zjednoczonych Ameryki 33
1.2.2. Rozwój controllingu w Europie Zachodniej 37
1.2.3. Początki rozwoju controllingu w Polsce 40

1.3. Geneza controllingu procesów 42
1.3.1. Etymologia pojęcia controllingu 42
1.3.2. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności controllera 47
1.3.3. Wyłonienie się controllingu procesów 52
1.3.4. Relacja pomiędzy orientacją procesową, zarządzaniem procesami biznesowymi i controllingiem procesów 56

ROZDZIAŁ 2. CONTROLLING PROCESÓW A ŁAŃCUCH TWORZENIA WARTOŚCI 62

2.1. Koncepcja łańcucha tworzenia wartości oraz zarządzania łańcuchem wartości 62
2.1.1. Koncepcja łańcucha tworzenia wartości 62
2.1.2. Cechy łańcucha wartości oraz powiązania w łańcuchu 67
2.1.3. Klasyfikacja rodzajów łańcucha wartości 72

2.2. Funkcjonowanie systemu controllingu procesów 75
2.2.1. Controlling procesów w organizacji 75
2.2.2. Faza identyfikacji procesów biznesowych i właścicieli procesów 84
2.2.3. Faza analizy 92
2.2.4. Faza koncepcji/konsolidacji 94
2.2.5. Faza implementacji i ciągłe doskonalenie 95

2.3. Pomiar finansowych i pozafinansowych wyników organizacyjnych w organizacjach zorientowanych procesowo 101
2.3.1. Sposoby pomiaru wyników organizacyjnych 101
2.3.2. Model pomiaru wyników organizacyjnych według Balanced Scorecard 106
2.3.3. Wymiary wyników organizacyjnych i ich zmienne w łańcuchu tworzenia wartości 111

ROZDZIAŁ 3. CONTROLLING PROCESÓW W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH – BADANIA JAKOŚCIOWE 113

3.1. Podstawy metodologiczne badań empirycznych 113
3.2. Metodyka badań jakościowych 114
3.2.1. Zdefiniowanie i zaprojektowanie badania 115
3.2.2. Wybór przypadków – celowy dobór obiektów do badań 116
3.2.3. Gromadzenie danych i ich analiza 118

3.3. Wyniki badań empirycznych – opis przypadków 120
3.3.1. Studium przypadku A 120
3.3.2. Studium przypadku B 130

3.4. Wyniki przeprowadzonych badań jakościowych 138
3.4.1. Wyniki analizy poszczególnych studiów przypadków 139
3.4.2. Podsumowanie „poprzecznej” analizy studiów przypadków 143

3.5. Wnioski z badań jakościowych i implikacje do dalszych badań 147

ROZDZIAŁ 4. CONTROLLING PROCESÓW W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH – BADANIA ILOŚCIOWE 150

4.1. Metodyka badań ilościowych 150
4.1.1. Model badawczy i hipotezy badawcze 151
4.1.2. Narzędzie badawcze i próba badawcza 152
4.1.3. Gromadzenie i weryfikacja materiału empirycznego 154

4.2. Analiza zgromadzonych danych 154
4.2.1. Charakterystyka próby badawczej 154
4.2.2. Weryfikacja teoretycznego modelu controllingu procesów oraz pomiar jego empirycznych składników w badanych organizacjach 159
4.2.3. Weryfikacja teoretycznego modelu wyników organizacyjnych w badanych organizacjach 175
4.2.4. Zależność pomiędzy controllingiem procesów a wynikami organizacyjnymi 182

4.3. Ograniczenia przeprowadzonych badań ilościowych oraz przesłanki dla dalszych badań 186

ZAKOŃCZENIE 189
ZAŁĄCZNIK 193
BIBLIOGRAFIA 197
SPIS RYSUNKÓW 211
SPIS TABEL 214