Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Format: | |
Ilość stron: | 296 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788380304451 |
Data: | 2025-02-04 |
44.10
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Zakres i tempo zmian, jakie zachodzą w organizacjach sektora publicznego i w jego otoczeniu, wymuszają potrzebę ciągłego doskonalenia systemu zarządzania. Publikacja przyczyni się do upowszechnienia idei controllingu w sektorze administracji publicznej, w którym myślenie kategoriami controllingowymi znajduje się dopiero w fazie rozpoznawczej. Autor proponuje wykorzystać w tym celu koncepcję controllingu, który jest w Polsce stosowany od 30 lat w zarządzaniu przedsiębiorstwami. Controlling pozwala na wykorzystanie analogii występujących w obu sektorach, ponieważ dysponuje metodami i narzędziami, które mogą być skutecznie wdrażane także w jednostkach sektora publicznego, jak dowodzi autor na przykładzie usług publicznych w zakresie usług oświatowych, uznając je za fundamentalne z punktu widzenia rozwoju.Prezentowana książka „Controlling i jego zastosowanie w sektorze publicznym to źródło wiedzy zarówno dla studentów uczelni ekonomicznych jak i dla pracowników sektora publicznego, ponieważ jej problematyka jest istotna zarówno dla teorii jak i praktyki.
Michał Zubek
E-book „Controlling i jego zastosowanie w sektorze publicznym” - Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Cena 44.10 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp
Istota controllingu i korzyści z jego wdrożenia w organizacji
1.1. Geneza i teoretyczne podstawy controllingu
1.2. Rola i zadania controllera
1.3. Systematyzacja controllingu jako metody operacjonalizacji zarządzania przedsiębiorstwem
1.4. Controlling versus rachunkowość zarządcza oraz kontrola
1.5. Korzyści wynikające z wdrożenia procesów controllingowych
1.6. Trudności towarzyszące wprowadzaniu i stosowaniu controllingu
Struktury controllingu i metody ich budowania
2.1. Tworzenie centrów odpowiedzialności w kontekście formułowania celów i sposobów zarządzania organizacją
2.1.1. Odpowiedzialność za koszty
2.1.2. Odpowiedzialność za przychody
2.1.3. Odpowiedzialność za wyniki
2.1.4. Odpowiedzialność za inwestycje
2.2. Budżetowanie jako sposób wyznaczania i rozliczania zadań
2.3. Ocena realizacji zadań przez wybrane centra odpowiedzialności
2.4. System raportowania wyników w controllingu operacyjnym
2.5. Strategiczna karta wyników jako narzędzie controllingu strategicznego stosowane w sektorze prywatnym i publicznym
2.6. Rachunek kosztów działań i rachunek kosztów działań sterowany czasem
Administracja publiczna
3.1. Procesy ewolucyjne w zarządzaniu sektorem publicznym
3.1.1. Tradycyjna administracja publiczna
3.1.2. Nowe zarządzanie publiczne
3.1.3. Zarządzanie partycypacyjne
3.2. Administracja publiczna jako organ sprawowania władzy
3.3. Rola samorządu terytorialnego w realizacji zadań sektora publicznego
3.4. Gmina w strukturze terytorialnej sektora publicznego
3.5. Zadania gminy
3.6. Źródła finansowania usług świadczonych przez urzędy na rzecz mieszkańców
Koncepcja controllingu w urzędzie gminy
4.1. Przesłanki implementacji controllingu w administracji publicznej
4.2. Centra odpowiedzialności w urzędzie gminy
4.3. Tradycyjny model budżetu gminy versus budżet zadaniowy
4.4. Pomiar dokonań w jednostce sektora publicznego, jego istota i znaczenie
Zalecenia dotyczące zastosowania controllingowych narzędzi w zarządzaniu gminą
5.1. Korzyści z zastosowania zadaniowej formy budżetu w jednostce sektora publicznego
5.2. Strategiczna karta wyników w usługach publicznych jako nowoczesny system pomiaru działalności urzędu gminy
5.3. Przykład zastosowania strategicznej karty wyników w urzędzie gminy
5.4. Przykład zastosowania rachunku kosztów działań sterowanego czasem w odniesieniu do zadania własnego gminy Kielce – „edukacja publiczna szczebla podstawowego” .
5.4.1. Założenia metodologiczne typowe dla rachunku kosztów działań sterowanego czasem
5.4.2. Założenia i dane do modelu rachunku kosztów działań sterowanego czasem dla procesu edukacyjnego szczebla podstawowego
5.4.3. Podsumowanie wyników badań
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Istota controllingu i korzyści z jego wdrożenia w organizacji
1.1. Geneza i teoretyczne podstawy controllingu
1.2. Rola i zadania controllera
1.3. Systematyzacja controllingu jako metody operacjonalizacji zarządzania przedsiębiorstwem
1.4. Controlling versus rachunkowość zarządcza oraz kontrola
1.5. Korzyści wynikające z wdrożenia procesów controllingowych
1.6. Trudności towarzyszące wprowadzaniu i stosowaniu controllingu
Struktury controllingu i metody ich budowania
2.1. Tworzenie centrów odpowiedzialności w kontekście formułowania celów i sposobów zarządzania organizacją
2.1.1. Odpowiedzialność za koszty
2.1.2. Odpowiedzialność za przychody
2.1.3. Odpowiedzialność za wyniki
2.1.4. Odpowiedzialność za inwestycje
2.2. Budżetowanie jako sposób wyznaczania i rozliczania zadań
2.3. Ocena realizacji zadań przez wybrane centra odpowiedzialności
2.4. System raportowania wyników w controllingu operacyjnym
2.5. Strategiczna karta wyników jako narzędzie controllingu strategicznego stosowane w sektorze prywatnym i publicznym
2.6. Rachunek kosztów działań i rachunek kosztów działań sterowany czasem
Administracja publiczna
3.1. Procesy ewolucyjne w zarządzaniu sektorem publicznym
3.1.1. Tradycyjna administracja publiczna
3.1.2. Nowe zarządzanie publiczne
3.1.3. Zarządzanie partycypacyjne
3.2. Administracja publiczna jako organ sprawowania władzy
3.3. Rola samorządu terytorialnego w realizacji zadań sektora publicznego
3.4. Gmina w strukturze terytorialnej sektora publicznego
3.5. Zadania gminy
3.6. Źródła finansowania usług świadczonych przez urzędy na rzecz mieszkańców
Koncepcja controllingu w urzędzie gminy
4.1. Przesłanki implementacji controllingu w administracji publicznej
4.2. Centra odpowiedzialności w urzędzie gminy
4.3. Tradycyjny model budżetu gminy versus budżet zadaniowy
4.4. Pomiar dokonań w jednostce sektora publicznego, jego istota i znaczenie
Zalecenia dotyczące zastosowania controllingowych narzędzi w zarządzaniu gminą
5.1. Korzyści z zastosowania zadaniowej formy budżetu w jednostce sektora publicznego
5.2. Strategiczna karta wyników w usługach publicznych jako nowoczesny system pomiaru działalności urzędu gminy
5.3. Przykład zastosowania strategicznej karty wyników w urzędzie gminy
5.4. Przykład zastosowania rachunku kosztów działań sterowanego czasem w odniesieniu do zadania własnego gminy Kielce – „edukacja publiczna szczebla podstawowego” .
5.4.1. Założenia metodologiczne typowe dla rachunku kosztów działań sterowanego czasem
5.4.2. Założenia i dane do modelu rachunku kosztów działań sterowanego czasem dla procesu edukacyjnego szczebla podstawowego
5.4.3. Podsumowanie wyników badań
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel