pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Controlling i jego zastosowanie w sektorze publicznym

Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Format: pdf
Ilość stron: 296 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788380304451
Data: 2025-02-04
44.10 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Zakres i tempo zmian, jakie zachodzą w organizacjach sektora publicznego i w jego otoczeniu, wymuszają potrzebę ciągłego doskonalenia systemu zarządzania. Publikacja przyczyni się do upowszechnienia idei controllingu w sektorze administracji publicznej, w którym myślenie kategoriami controllingowymi znajduje się dopiero w fazie rozpoznawczej. Autor proponuje wykorzystać w tym celu koncepcję controllingu, który jest w Polsce stosowany od 30 lat w zarządzaniu przedsiębiorstwami. Controlling pozwala na wykorzystanie analogii występujących w obu sektorach, ponieważ dysponuje metodami i narzędziami, które mogą być skutecznie wdrażane także w jednostkach sektora publicznego, jak dowodzi autor na przykładzie usług publicznych w zakresie usług oświatowych, uznając je za fundamentalne z punktu widzenia rozwoju.

Prezentowana książka „Controlling i jego zastosowanie w sektorze publicznym to źródło wiedzy zarówno dla studentów uczelni ekonomicznych jak i dla pracowników sektora publicznego, ponieważ jej problematyka jest istotna zarówno dla teorii jak i praktyki.

Michał Zubek

E-book „Controlling i jego zastosowanie w sektorze publicznym” - Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Cena 44.10 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp

Istota controllingu i korzyści z jego wdrożenia w organizacji

1.1. Geneza i teoretyczne podstawy controllingu

1.2. Rola i zadania controllera

1.3. Systematyzacja controllingu jako metody operacjonalizacji zarządzania przedsiębiorstwem

1.4. Controlling versus rachunkowość zarządcza oraz kontrola

1.5. Korzyści wynikające z wdrożenia procesów controllingowych

1.6. Trudności towarzyszące wprowadzaniu i stosowaniu controllingu



Struktury controllingu i metody ich budowania

2.1. Tworzenie centrów odpowiedzialności w kontekście formułowania celów i sposobów zarządzania organizacją

2.1.1. Odpowiedzialność za koszty

2.1.2. Odpowiedzialność za przychody

2.1.3. Odpowiedzialność za wyniki

2.1.4. Odpowiedzialność za inwestycje

2.2. Budżetowanie jako sposób wyznaczania i rozliczania zadań

2.3. Ocena realizacji zadań przez wybrane centra odpowiedzialności

2.4. System raportowania wyników w controllingu operacyjnym

2.5. Strategiczna karta wyników jako narzędzie controllingu strategicznego stosowane w sektorze prywatnym i publicznym

2.6. Rachunek kosztów działań i rachunek kosztów działań sterowany czasem



Administracja publiczna

3.1. Procesy ewolucyjne w zarządzaniu sektorem publicznym

3.1.1. Tradycyjna administracja publiczna

3.1.2. Nowe zarządzanie publiczne

3.1.3. Zarządzanie partycypacyjne

3.2. Administracja publiczna jako organ sprawowania władzy

3.3. Rola samorządu terytorialnego w realizacji zadań sektora publicznego

3.4. Gmina w strukturze terytorialnej sektora publicznego

3.5. Zadania gminy

3.6. Źródła finansowania usług świadczonych przez urzędy na rzecz mieszkańców



Koncepcja controllingu w urzędzie gminy

4.1. Przesłanki implementacji controllingu w administracji publicznej

4.2. Centra odpowiedzialności w urzędzie gminy

4.3. Tradycyjny model budżetu gminy versus budżet zadaniowy

4.4. Pomiar dokonań w jednostce sektora publicznego, jego istota i znaczenie



Zalecenia dotyczące zastosowania controllingowych narzędzi w zarządzaniu gminą

5.1. Korzyści z zastosowania zadaniowej formy budżetu w jednostce sektora publicznego

5.2. Strategiczna karta wyników w usługach publicznych jako nowoczesny system pomiaru działalności urzędu gminy

5.3. Przykład zastosowania strategicznej karty wyników w urzędzie gminy

5.4. Przykład zastosowania rachunku kosztów działań sterowanego czasem w odniesieniu do zadania własnego gminy Kielce – „edukacja publiczna szczebla podstawowego” .

5.4.1. Założenia metodologiczne typowe dla rachunku kosztów działań sterowanego czasem

5.4.2. Założenia i dane do modelu rachunku kosztów działań sterowanego czasem dla procesu edukacyjnego szczebla podstawowego

5.4.3. Podsumowanie wyników badań



Zakończenie

Bibliografia

Spis rysunków

Spis tabel