ABC pedagoga specjalnego. Poradnik dla nauczyciela ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi dla studentów kierunków pedagogicznych oraz osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym
Alicja Krztoń

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 168 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788375875645 |
Data: | 2025-03-26 |
Opis e-booka:
Książka ma na celu przybliżenie idei integracji oraz miejsca dziecka niepełnosprawnego w świecie. Autorki skupiają uwagę przede wszystkim na pracy pedagoga specjalnego, która wymaga olbrzymiego zaangażowania i poświęcenia.
Obok przedstawienia charakterystyki upośledzenia umysłowego z najczęściej spotykanymi przyczynami trudności w uczeniu się książka porusza tematykę edukacji dzieci upośledzonych umysłowo w szkole masowej (nie zapominając o założeniach prawnych). Czytelnik zapoznaje się z ideą klas integracyjnych, założeniami i warunkami dobrej integracji. m.in. kwestią doboru dzieci do klas integracyjnych, ocenianiem uczniów niepełnosprawnych czy też rolą pracy w grupach, a także poznaje cele i zadania rewalidacji indywidualnej wraz z ramowym programem rewalidacji oraz wskazówki do pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo na tego typu zajęciach. Przejrzystość programu i podział na etapy rozwoju określonych umiejętności stanowi cenne źródło pomocy dydaktycznej dla pedagogów i innych osób zainteresowanych prowadzeniem terapii indywidualnej z dzieckiem niepełnosprawnym.
Praca zawiera przykładowe opracowania: dokumentów, standardów wymagań, rozkładów materiału dla uczniów, konspektów oraz przykładowych ocen opisowych, które w mniejszym, bądź większym stopniu towarzyszą pedagogom specjalnym w ich pracy. Książka stanowi skarbnicę informacji dla pedagogów prowadzących bądź zaczynających prowadzić zajęcia w klasach integracyjnych.
E-book „ABC pedagoga specjalnego. Poradnik dla nauczyciela ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi dla studentów kierunków pedagogicznych oraz osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 39.80 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Część pierwsza. Miejsce dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej 15
Charakterystyka upośledzenia umysłowego 17
Najczęstsze przyczyny trudności w uczeniu się 24
1. Zaburzenia rozwoju ruchowego 24
2. Zaburzenia spostrzeżeń wzrokowych 28
3. Zaburzenia spostrzeżeń słuchowych 29
4. Zaburzenia rozwoju mowy 29
Edukacja dzieci upośledzonych umysłowo w szkole masowej 31
Teoretyczne założenia i warunki dobrej integracji 34
Kilka rad dla nauczyciela, jak należy postępować z uczniem specjalnej troski 38
Podsumowanie 39
Rola pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej 42
Część druga. Rewalidacja indywidualna jako forma wspierająca kształcenie dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej 47
Rewalidacja indywidualna – cele i zadania 49
Ramowy program rewalidacji indywidualnej 50
Wskazówki do pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo podczas zajęć rewalidacji indywidualnej 52
Część trzecia. Przykładowe ćwiczenia wykorzystywane na zajęciach rewalidacji indywidualnej zgodnie z ramowym programem rewalidacji 55
Przykłady ćwiczeń według ramowego programu rewalidacji 57
Część czwarta. Zakres czynności i uprawnienia pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej 69
Część piąta. Przykładowe opracowania niezbędne w pracy pedagoga specjalnego 75
Dokumentacja przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego 77
Przykładowe opracowanie dokumentacji przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego Beaty C 78
Informacje o uczniu 78
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego 78
Zebrane informacje o uczniu (wywiad środowiskowy, informacje lekarskie, opinie o uczniu, inne) 79
Z wywiadu lekarskiego 81
Semestralna ocena opisowa ucznia 82
Diagnoza pedagogiczna określająca mocne i słabe strony ucznia oraz rodzaj wsparcia, jakie dziecko otrzyma 83
Program edukacyjny 85
Program terapeutyczny 86
Oświadczenie rodzica (prawnego opiekuna) 89
Karta obserwacji ucznia klasy I 90
Przykładowe opracowanie standardów wymagań dla ucznia klas I i IV 96
Standardy wymagań dla ucznia klasy I 96
Standardy wymagań dla ucznia klasy IV 102
Przykładowy rozkład materiału dla uczniów klas I i IV 127
Schemat tabeli. Dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy dla uczniów klasy I 127
Przykładowy dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy I 128
Schemat tabeli. Plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy IV 131
Tygodniowy rozkład materiału dla uczniów klasy IV z j. polskiego, matematyki i przyrody 132
Schemat konspektu 139
Przykładowe opracowanie konspektów w klasach I–III 141
Konspekt do lekcji – klasa I 143
Konspekt do lekcji – klasa II 148
Konspekt do lekcji – klasa III 153
Przykładowe oceny opisowe 157
Bibliografia 167